פגזים קוסמיים: פותרים את תעלומת שינויי הבהירות המוזרים של פולסר

התרשמות אמן זאת מראה את הפולסר PSR J1023+0038 גונב גז מהכוכב הנלווה שלו. הגז הזה מצטבר בדיסקה סביב הפולסר, נופל אליו באיטיות ובסופו של דבר נפלט בסילון צר. בנוסף, יש רוח של חלקיקים שנושבת מהפולסר, המיוצגת באיור על ידי ענן של נקודות מאוד קטנות. הרוח הזאת מתנגשת עם הגז שנופל פנימה, מחממת אותו וגורמת למערכת לזהור בבהירות בקרני רנטגן, UV ואור נראה. בסופו של דבר גושים של הגז החם הזה נפלטים עם הסילון, והפולסר חוזר למצב הראשוני, החלש יותר שלו, וחוזר על המחזור. הפולסר הזה נצפה עובר ללא הרף בין שני המצבים האלה כל כמה שניות או דקות. קרדיט: ESO/M. Kornmesser

אסטרונומים פענחו את ההתנהגות המוזרה של הפולסר J1023+0038. הפולסר הזה שעובר במהירות בין שני מצבי בהירות, פולט חומר בפרצים פתאומיים שגורמים למעברים האלה. בזכות פריצת הדרך הזאת, שכללה תצפיות וניתוחים מקיפים, אנו מבינים טוב יותר את הדינמיקה של פולסרים.

במחקר אסטרונומי גדול שכלל 12 טלסקופים על הקרקע ובחלל, כולל שלושה מתקנים של המצפה האירופי הדרומי (ESO), אסטרונומים גילו התנהגות מוזרה של פולסר, כוכב מת שמסתחרר מאוד מהר. העצם המסתורי הזה עובר בין שני מצבי בהירות כמעט כל הזמן, דבר שהיה עד כה תעלומה. אבל אסטרונומים גילו עכשיו שפליטות פתאומיות של חומר מהפולסר במשך פרקי זמן מאוד קצרים אחראים למעברים המוזרים.

“ראינו אירועים קוסמיים בלתי רגילים שבהם כמויות עצומות של חומר, הדומה לפגזים קוסמיים, משוגרות לחלל בתוך פרק זמן קצר מאוד של עשרות שניות מעצם שמיימי קטן וצפוף שמסתחרר במהירויות גבוהות שלא ייאמנו”, אומרת מריה כריסטינה בגליו, המחברת הראשית של המאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Astronomy & Astrophysics.

פולסר הוא כוכב מת מגנטי שמסתובב מהר ופולט אלומה של קרינה א”מ לחלל. כשהוא מסתובב, האלומה הזאת סורקת את הקוסמוס – במידה רבה כמו אלומה של מגדלור שסורקת את סביבתה – ואסטרונומים מגלים אותה כשהיא חותכת את קו הראייה אל כדור הארץ. זה גורם לכוכב להיראות מהארץ כפעימות של בהירות.

PSR J1023+0038, או בקיצור J1023, הוא סוג מיוחד של פולסר עם התנהגות מוזרה. הוא נמצא בערך 4500 שנות אור מהארץ בקבוצת סקסטנט, ומקיף מקרוב כוכב אחר. בעשור האחרון, הפולסר מושך באופן פעיל חומר מהנלווה הזה, שמצטבר בדיסקה סביב הפולסר ובאיטיות נופל אליו.

מאז שהתהליך הזה של צבירת חומר התחיל, הקרן הסורקת למעשה נעלמה והפולסר התחיל לעבור ללא הרף בין שני המצבים. במצב ה”גבוה”, הפולסר פולט קרני X, UV ואור נראה בהירים, ובמצב ה”נמוך” הוא מעומעם יותר בתדירויות האלה ופולט יותר גלי רדיו. הפולסר יכול להישאר בכל מצב כמה שניות או דקות, ואז לעבור למצב האחר תוך כמה שניות בלבד. המעבר הזה הוא עד כה חידה עבור האסטרונומים.

“גילינו שהמעבר בין המצבים נובע מפעולה הדדית מורכבת בין הרוח של הפולסר, זרימה של חלקיקים עתירי אנרגיה שמתרחקת מהפולסר, וחומר שזורם אל הפולסר”, אומר קוטי זלטי מהמכון האיטלקי הלאומי לאסטרופיזיקה.