על פני הזמן והמרחב: המסע האפי של כוכב מסתורי אל מרכז שביל החלב

מחקר של צוות בינ”ל בראשות שוגו נישיאמה באוניברסיטת מיאגי מראה שייתכן שחלק מהכוכבים המקיפים מקרוב את החור השחור במרכז גלקסיית שביל החלב הגיעו ממרחק רב יותר ממה שחשבו בעבר, לגמרי מחוץ לשביל החלב

האזור המרכזי של גלקסיית שביל החלב כפי שצילם הטלסקופ סוברו. התמונה מראה כוכבים רבים בשדה ראייה שרוחבו בערך 0.4 שנות אור. הכוכב S0-6 (בעיגול הכחול), נושא המחקר הזה, נמצא בערך 0.04 שנות אור מהחור השחור העל-מסיבי סגיטריוס A* (בעיגול הירוק). קרדיט: Miyagi University of Education/NAOJ

כוכב ליד החור השחור העל-מסיבי שבמרכז גלקסיית שביל החלב מקורו מחוץ לגלקסיה לפי מחקר חדש. זאת הפעם הראשונה שכוכב ממקור חוץ גלקטי התגלה בקרבת החור השחור העל-מסיבי.

כוכבים רבים נצפים ליד החור השחור העל-מסיבי ששמו סגיטריוסA*  במרכז הגלקסיה שלנו. אבל בגלל כוח הכבידה החזק של החור השחור הסביבה הקרובה קשה מכדי שייווצרו כוכבים ליד החור השחור. כל הכוכבים הנצפים נוצרו לכן במקום אחר ונדדו אל החור השחור. מכאן עולה השאלה, היכן הכוכבים נוצרו.

מחקר של צוות בינ”ל בראשות שוגו נישיאמה באוניברסיטת מיאגי מראה שייתכן שחלק מהכוכבים הגיעו ממרחק רב יותר ממה שחשבו בעבר, לגמרי מחוץ לשביל החלב. הצוות השתמש בטלסקופ סוברו במשך שמונה שנים כדי לצפות בכוכב S0-6 שנמצא במרחק של 0.04 שנות אור בלבד מסגיטריוס A*. הם קבעו שהגיל של S0-6 הוא כ-10 מיליארד שנים וההרכב הכימי שלו דומה לכוכבים הנמצאים בגלקסיות קטנות מחוץ לשביל החלב, כמו ענן מגלן הקטן והגלקסיה הננסית קשת.

התאוריה הכי סבירה שמסבירה את ההרכב של S0-6 היא שהוא נוצר בגלקסיה קטנה שכבר נכחדה שהקיפה את שביל החלב ונספגה. זאת ההוכחה התצפיתית הראשונה המצביעה על כך שחלק מהכוכבים בסביבת סגיטריוס A* נוצרו מחוץ לגלקסיה. במשך 10 מיליארד שנות חייו, S0-6 עבר יותר מ-50,000 שנות אור ממקום מחוץ לשביל החלב עד לסביבה של סגיטריוס A*. כמעט בוודאות S0-6 עבר הרבה יותר מ-50,000 שנות אור, בתנועה ספירלית איטית אל המרכז ולא במסלול ישר.

יש עדיין שאלות רבות, לדברי נישיאמה. “האם S0-6 באמת נוצר מחוץ לגלקסיית שביל החלב? האם יש לו נלווים, או האם הוא נע לבד? באמצעות מחקר נוסף, אנו מקווים לפתור את התעלומות של כוכבים הקרובים לחור השחור העל-מסיבי”.