על מיקרוסקופ נויטרונים כבר שמעתם?

הודעה לעיתונות מטעם מכון התקנים האמריקאי

כתובת ישירה לדף זה:

אב טיפוס של מיקרוסקופ, הנעזר בנויטרונים במקום באור כדי “לראות” תמונות בהגדלה, הוצג במכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה (NIST). בסופו של דבר, מיקרוסקופ נויטרונים עשוי להציע כמה יתרונות על שיטות הדמייה, הנעזרות באור נראה, קרני רנטגן ואלקטרונים, כגון ניגוד טוב יותר במדגמים ביולוגיים.

תהליך ההדמייה, המתואר במאמר בגיליון ה-19 ביולי של כתב העת Applied Physics Letters, כולל יריית אלומת נויטרונים מרוכזת על הדגימה. דפוס הנויטרונים שעוברים את הדגימה משקף את המבנה הפנימי של הדגימה. הנויטרונים מכוונים לשורה של לוחות אלומיניום, עליהם מפוזרות גומחות. כל לוח גומחתי מתנהג כעדשה מרכזת חלשה לנויטרונים ומסיטה את מסלולם מעט לעבר חלקי גישור. לאחר מכן מופקת התמונה בגלאי נויטרונים. תאגיד אדלפי טכנולוגיות (Adelphi Technologies Inc.) מסן קרלוס, קליפורניה, ארצות הברית, תכנן והציג את המיקרוסקופ בעזרת מדעני NIST, המשתמשים כדרך קבע במספר עדשות כדי לרכז נויטרונים במסגרת מחקרים אחרים.

בעיקרון, ביכולתם של נויטרונים לספק כושר הפרדה גבוה יותר מאשר אור נראה, כיוון שאורכי הגל שלהם קצרים יותר – כ-1 ננומטר בהשוואה ל-400-700 ננומטר של אור נראה. בהדגמה הזאת במרכז של NIST לחקר נויטרונים המיקרוסקופ הפיק רזולוציה של 0.5 מילימטר והגדלה של פי 10 בלבד. עם זאת, מקווים באדלפי לשפר באופן מהותי את הרזולוציה של התמונה בעזרת מחקר וכמו כן לשפר את דיוק העדשות. בנוסף מקווה החברה לבנות מקור נויטרונים קומפקטי ומתאים לשימוש במעבדה.

יתרה מזאת, לנויטרונים כמה יתרונות יחודיים. בניגוד לשיטות הדמייה אחרות, לנויטרונים אינטראקציה חזקה עם מימן, המהווה מרכיב עיקרי של רקמות ביולוגיות, המורכבות בעיקר מפחמימות ומים. כמו כן, נויטרונים חודרים בקלות דרך דוגמיות מחקר ולכן מפחיתות את הצורך בעיבוד הדוגמית, לעומת שיטות אחרות, הדורשות חיתוך לפיסות דקות, צביעה או קיבוע של הדוגמית.

אוניברסיטת סטנפורד השתתפה גם היא במחקר, שזכה למימון חלקי מהמחלקה לאנרגיה של ארצות הברית (DOE).

תרגום:
דיקלה אורן