עכשיו גם כוכבי לכת מיהלומים

אבי בליזובסקי

מטאוריט פחמני. צילום: נאס”א

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/diamondplanet.html

כוכבי הלכת הפנימיים במערכת השמש עשויים ברובם מסלעים שנוצרו מצורן. ואולם במערכת שמש אחרת, בעלת פיזור שונה של המינרלים, הם עשויים להיות בנויים במקום צורן מפחמן. בתוך הכוכבים הללו, במקום שבו החום עצום, הפחמן הזה עשוי ליצור שכבות יהלומים.
גרסה מוקטנת של כוכבי לכת כאלה נוחתת על כדור הארץ כל הזמן בדמות מטאוריטים פחמניים, המכילים תרכובות פחמן שונות, כמו קרבידים, חומרים אורגניים ולעיתים אפילו יהלומים.
הדברים נאמרו במצגת שהוצגה השבוע בועידת חקר כוכבי הלכת מחוץ למערכת השמש באספן, קולורדו.
כוכבי לכת פחמניים נוצרים בדיוק כמו מטאוריטים מסוג מסוים במערכת השמש שלנו, ה- carbonaceous chondrites (הקונדריטים הפחמניים), אמר ד”ר מארק קוצ'נר (Kuchner) מאוניברסיטת פרינסטון, שדיווח על כך באספן ביחד עם ד”ר סרה זיגר (Seager) ממכון קרנגי בוושינגטון. “מטאוריטים אלה מכילים כמויות גדולות של רכיבי פחמן כמו קרבידים, חומרים אורגניים וגרפית ולעיתים רחוקות אפילו יהלומים זעירים. דמיינו לעצמכם מטאוריט כזה בגודל של כוכב לכת, ותקבלו תמונה של כוכב לכת פחמני.
כוכבי לכת כמו כדור הארץ נחשבים לנגזרות של דיסקת הגז שהקיפה את השמש הצעירה. בענני גז שיש בהם יותר מדי פחמן או פחות מדי חמצן (שבכדור הארץ מתרכב עם הפחמן ל-CO2), תרכובות הפחמן כמו קרבידים וגרפית נדחסים במקום הסיליקטים, והדבר מסביר את קיומם של המטאוריטים הפחמניים ומציע אפשרות לקיומם של כוכבי לכת פחמניים. גרפית דחוסה תהפוך ליהלומים בלחץ הגבוה הקיים בתוך כוכבי הלכת הפחמניים, וייצרו קרוב לודאי שכבות יהלומים בתוך כוכב הלכת בעובי קילומטרים רבים.
כוכבי הלכת המקיפים את הפולסר PSR 1257+12 מהווים דוגמה טובה לכוכבי לכת פחמניים, יתכן שהם נוצרו מהתפרצות של כוכב שייצר פחמן. כך גם כוכבי הלכת המקיפים כוכבים בקרבת מרכז הגלקסיה, שעשירים יותר בפחמן מאשר השמש בממוצע. לבסוף, לאט לאט עשויה הגלקסיה כולה להתעשר יותר בפחמן, ובעתיד הרחוק כלכ כוכבי הלכת שיווצרו יהיו כוכבי לכת פחמניים.
כדי לבחון את התיאוריה שלו מציע קוצ'נר להמתין לשיגור משימת חיפוש כוכבי הלכת הארציים Terrestrial Planet Finder (TPF) שנאס”א מתכננת לעוד כעשור, ואשר תוכל לאתר את כוכבי הלכת הפחמניים.” לדבריו, הספקטרום של כוכבי לכת אלה עשוי להכיל מעט יחסית מים, ובמקום זאת יכיל כמויות גדולות של פחמן חד חמצני, מתאן ואולי גם שרשרות ארוכות של מרכיבים פחמניים שסונתזו באמצעות פוטו-כימיה באטמוספירות שלהם. פני השטח של כוכבי הלכת הפחמניים עשוי להיות מכוסה בשכבות של תרכובות פחמן בעלות שרשרות ארוכות – משהו כמו נפט גולמי או זפת.
טלסקופ ה-TPF הראשון, טלסקופ אופטי שיהיה גדול פי כמה מטלסקופ החלל האבל מתוכנן לשיגור ב-2015. משימת TPF נוצרה כדי לחפש כוכבי לכת דמויי כדור הארץ ולקבוע האם הם עשוים להיות מתאימים לחיים.

כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש