סיקור מקיף

ספייסשיפ1 כמעט בחלל: החללית הפרטית הראשונה הגיעה לגובה 64 ק”מ * יתבעו את X-Prize

מארגני X-Prize סבורים כי הוא ישולם לזוכה בתוך חמישה חודשים * מפעילי החללית ספייסשיפ1 סבורים כי הם יוכלו לתבוע את הפרס בתוך שבועות

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה:https://www.hayadan.org.il/xprize130504.html

זו הכפלה של הגובה אליו הגיעה החללית בניסויים קודמים * תנאי התחרות מכתיבים גובה של 100 קילומטר פעמיים בתוך שבועים לחללית המאויישת עם צוות של שלושה

חללית מאוישת פרטית הגיעה אתמול בניסוי לגובה 211 אלף רגל שהם 64 קילומטרים מעל קליפורניה באחת מטיסות הניסוי האחרונות לפני שהיא תכנס באופן רשמי לחלל.
ספייסשיפ1 נבנתה על ידי חלוץ התעופה ברט רוטאן, המקווה לזכות בפרס אנסארי- X-prize בן עשרת מיליוני הדולרים לטיסה הפרטית הראשונה לחלל.
על החללית יהיה להגיע לגובה של 100 קילומטרים פעמיים בתוך שלושה שבועות כדי לזכות והיא צפויה לבצע את המשימה בחודש הבא.
25 קבוצות אחרות מתחרות אף הן על הפרס, לרבות קבוצה ישראלית.

הטיסה הפרטית הראשונה לחלל:
ספייסשיפ1 מתוכננת להאיץ את עצמה באטמוספירה לגובה של 100 קילומטר. הכנפיים שלה יתקפלו כלפי מעלה ויספקו לה “אפקט נוצה” שיהפוך אחר כך לגלישה לא כנוצה.

מדוע X-prize כה חשוב?
בהדגמה מרשימה מעל שדה התעופה במוהאבי, ספיישיפ1 והמטוס הנושא אותה “אביר לבן” ביצעו צעד אחד קדימה לקראת תביעת פרס X-prize, כאשר הטייס מייק מלוויל הביא את הקלי קרוב מאוד לחלל מאשר כל מטוס לא ממשלתי ביצע עד כה.
הגובה של 64 קילומטרים גבוה כפליים מהגובה אליו הגיעה החללית בפעם הקודמת, והיא נמצאת כעת במרחק נגיעה מהטענה לפרס. כדי לזכות, יש צורך להגיע לגובה של 100 קילומטרים – הגבול הרשמי של החלל – פעמיים בתוך שבועיים בידי חללית מאוישת בצוות של שלושה אנשים.
13 ניסויי ההרעדה של ספייסשיפ1 הביאו אותה למצב שבו המשקיפים מצפים שתבצע נסיון לטוס לגובה הרשמי של הניסוי בתוך שבועות.

החברה של ברט רוטאן, סקיילד קומופזיטס, הפכה להיות הגוף הלא ממשלתי הראשון שקיבל רשיונות שיגור מרשות התעופה האמריקנית ב-1 סאפריל.
X-prize יסמן תקופה חדשה בטיסות החלל המאוישות כאשר חברות פרטיות יוכלו לבצע טיסות תת מסלוליות קצרות בתקווה להסיע גם לקוחות.
הגורמים בענף מקווים כי ניתן לפתח את שוק תיירות החלל ואולם במציאות, רק כמה נוסעים עשירים יוכלו להרשות לעצמם לטוס לחלל באמצעות חברה אחת או שתיים בעתיד הנראה לעין.


X-Prize עשוי להתבע השנה

13/5/04
X-Prize, פרס בשווי 10 מיליון דולרים המדרבן כעת מרוץ של חברות המבקשות כל אחת להיות החברה הראשונה שתציב כלי טיס בחלל פעמיים בתוך שבועיים, עשוי להתבע ולהיות משולם בקרוב, מאמינים המארגנים. יו”ר X-Prize, פיטר דיימונדיס, אומר כי הארגון עשוי לשלם את הפרס בתוך חמישה חודשים.
26 קבוצות מתחרות , כאשר SpaceShipOne, שהוצאה על ידי חלוץ התעופה ברט רוטאן, Rutan , נחשבת למובילה בסיכויים לזכות בפרס.
צוותים אחרים החלו אף הם לבדוק מה הן עשויות לעשות אם חברה אחרת כבר תזכה בפרס.
דיאמנדיס, שדיבר לאחרונה בקונגרס החלל ה-41 שנערך בקייפ קנוורל בפלורידה.

רשיונות שיגור
במסגרת התחרות יש צורך להציב חללית לשלושה אנשים בתת מסלול – כלומר להגיע לגובה של 100 קילומטרים, פעמיים בתוך שבועיים.
הצוות הראשון שיבצע טיסה כזו יזכה בפרס בן 10 מיליון דולרים, אף כי קרוב לודאי שהקבוצות יוציאו סכומים הרבה יותר גדולים כדי להשיג את הדרוש.
החברה של רוטאן, סקיילד קומפוזיטס, כבר הטיסו את החללית שלהם לגובה 50 אלף רגל (15 קילומטרים) במהירות על-קולית. גורמים בתוך החברה מעריכים כי היא תהיה מסוגלת לבצע טיסה תת-מסלולית בתוך כמה חודשים.
צוותים אחרים הצהירו אף הם על כוונה רצינית לשיגור. בפרט הצוות הקנדי “דה וינצ'י”, שתשמש בכדור פורח כדי לסייע לצוות להשיג גובה, וגם הם מוסרים כי באפשרותם לבצע בקרוב טיסה תת מסלולית.
רוטאן יבצע את הנסיון שלו מנמל התעופה במוהאבי שבקליפורניה. צוות דה וינצ'י כבר השיג רשיונות שיגור מקנדה.
ככל שהמירוץ מתקרב לשיא, קרן X-Prize הכריזה כי היא משנה את שמה לאנסארי X-Prize, בעקבות השקעה של מיליוני דולרים בידי היזמים אנושאש ואמיר אנסארי.
קרן אנסרי- X-Prize מסתכלת על התקופה שלאחר מתן הזכיה בפרס והיא שוקלת ייסוד אירוע שנתי שיתקיים בפלורידה או בניו מקסיקו.
לידיעה בבי.בי.סי
ידען X-Prize

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~816255895~~~169&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.