סערה בכוס קפה (מהונדס גנטית): נטול קפאין בעל טעם

מדענים הינדסו גנטית קפה שיכיל 70% פחות קפאין, אך ישמור על הארומה והטעם המקוריים. הסירו האנזים המייצר קפאין בלא לפגוע במרכיבי הטעם

מערכת וואלה!

בשורה משמחת למכורים לקפה: מדענים מפתחים קפה נטול קפאין בעל מרקם, ארומה וטעם של קפה רגיל. צוות המחקר, ממכון “נרה” ביפן, הינדס גנטית בפעם הראשונה זרעי קפה המכילים 70% פחות קפאין מהרגיל, בלא לפגוע בטעם.

עם זאת, לפי הפרסום במגזין “מדע פופולרי”, הזמן הכרוך בתהליך הכנת הקפה המהונדס עלול להעיב מעט על טעמו. שיחי הקפה המהונדסים מנביטים זרעים רק בתום ארבע שנים מרגע שתילתם, ולאחר מכן יעברו מספר שנים נוספות בטרם “יבשילו” הזרעים במעבדות.

הירושי סאנו, מצוות המחקר, סבור כי הזמן הרב יהיה שווה את ההמתנה. לדבריו, “הקפה המהונדס יהיה טעים בהרבה מהקפה נטול הקופאין המוכר, שמאבד מטעמו ומהארומה שלו במהלך תהליך הכנתו”. מסתבר, שבמהלך התהליך הרגיל בו נסחט הקפאין מהקפה, “הולכים לאיבוד” יחד עימו כמה מרכיבי טעם מרכזיים. כדי להתגבר על הבעיה, הצליחו המדענים לבודד את האנזים שגורם לצמח ליצר את הקפאין, ולהסירו.

ומה לגבי פיתוחו של קפה עם יותר קפאין? עד כמה שהדבר נשמע מוזר, המדענים היפנים טוענים כי איש עדיין לא העלה בפניהם את הרעיון.

הידען מוסיף: בתהליך הפרדת הקפאין מפולי הקפה משתמשים בדו תחמוצת הפחמן בלחץ גבוה – במצב צבירה המכונה נוזל סופר קריטי. בעת שיצרני הקפה יוכלו להפטר מהתהליך המסובך הזה, מציע מדען העובד עם נאס”א שהתהליך ישמש להפקת מים, חמצן ודלק לטיסה חזרה מאדמת מאדים. על כך בידיעה הבאה:
לנצל את מאדים
ידען הנדסה גנטית בצמחים