סליחה, טעות בתרופה

הגנה טבעית נגד איידס? לא החומר הזה

תא חיסון מותקף על ידי נגיפי איידס (בירוק). החוקר חזר בו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/aidsnodrug.html

אחד מחוקרי האיידס הבולטים בארה”ב חוזר בו חלקית ממאמר מדעי שבו טען כי מצא חומר המגן על אנשים מסוימים מפני ההידבקות במחלה. לבד מהמבוכה שנגרמה לחוקר, ד”ר דייויד הו, פירוש ההודאה הוא שאחת התעלומות הגדולות של חקר האיידס – מדוע אנשים מסוימים הנדבקים בנגיף אינם מפתחים את המחלה – נותרת ללא פתרון.

בהודעה על משיכת המחקר אמר ד”ר הו, שהחומרים שזיהה לא יוצרו על ידי תאים מסוימים, כפי שסבר; נוכחות החומרים הללו בניסוי היתה תוצאה של זיהום. ההודעה התפרסמה בשבוע שעבר בכתב העת “Science”, שפירסם את המאמר המקורי ב-2002. הממצאים של הו עוררו סערה בעת פרסומם, אך מדענים רבים הביעו ספקנות לגביהם ובסוף השבוע שעבר אמרו כמה מהם כי לא הופתעו ממשיכת המחקר. “זה יפה שהם הודו בטעות והחליטו לתקן אותה”, אמר ד”ר ג'יי לוי מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, העורך הראשי של כתב העת “איידס”, “קשה מאוד לגרום למישהו למשוך מחקר”.

החוקרים מתקשים זה זמן רב להסביר מדוע אחוז קטן של אנשים שנדבקו בנגיף האיידס חיים 15 ,10 ואף יותר שנים, ללא טיפול ובלי שיפתחו את מחלת האיידס. לוי היה הראשון שהבחין, בשנות ה-80, שחלק מתאי מערכת החיסון של אנשים כאלה, המוגדרים “שורדים לטווח ארוך”, מייצרים חומר כלשהו שככל הנראה מונע את התפתחות הנגיף לכדי מחלה. מאז הגילוי מתקיים מרוץ כדי לזהות את החומר, המכונה “גורם אנטי-ויראלי המופרש מתאי CD8” או בקיצור CAF, על שם סוג התא במערכת החיסון המייצר אותו.

במאמר משנת 2002 טענו הו ועמיתיו כי האלפא-דפנסינים, חלבונים קטנים המגינים על הגוף מפני זיהומים, הם “מרכיב משמעותי” ב-CAF. אך במה ש”Science” כינה בשבוע שעבר “משיכה של פרשנות”, אמרו הו ועמיתיו שהאלפא-דפנסינים דווקא אינם מיוצרים על ידי תאי CD8.

כאשר פורסם המחקר המקורי אמרו כמה מדענים כי ליקוי פוטנציאלי בניסוי של הו נובע מכך שגידל את תאי ה-CD8 בתרבית יחד עם עוד כמה תאי דם לבנים. לדבריהם, ייתכן שכמה מהתאים האחרים ייצרו את הדפנסינים. ואכן, זה מה שקרה. הו וד”ר לינקווי ז'אנג, המחבר הראשי של המחקר, אמרו בראיון שהתרביות אמורות היו להכיל אך ורק תאי דם מסוג B ו-T. אך הם הכילו גם כמות זעירה של תאי דם לבנים אחרים, המכונים נויטרופילים, המייצרים דפנסינים.

בראיון אמר הו, כי הממצא שלפיו הדפנסינים מפגינים פעילות כלשהי נגד נגיף האיידס עשוי עדיין להיות חשוב, גם אם הם אינם מיוצרים על ידי תאי CD8. “אנחנו אומרים שהפעילות נוגדת ה-HIV של הדפנסינים אינה מוטלת בספק”, הוא אמר. אך לדברי חוקרים אחרים, הפעילות האנטי-ויראלית של האלפא-דפנסינים היתה כבר ידועה בעת פרסום המחקר. לדברי חוקרים אלה, מידת התועלת שבדפנסינים לטיפול באיידס אינה ברורה.

ניו יורק טיימס