סיינטיפיק אמריקן/”טילים מונחים” לטיפול בסרטן

יעל בלבן – המהדורה העברית של סיינטיפיק אמריקן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/sciamcancer0805.html

משימתם המרכזית של חוקרי סרטן בכל העולם היא מציאת טיפול שיחסל ביעילות תאים סרטניים בלי לפגוע בתאים הבריאים. בטיפולים הרווחים כיום משתמשים ברעלים חזקים או בקרינה – שיטות הפוגעת גם ברקמות שאינן נגועות, ולכן ככל שהטיפול יעיל יותר מחמירות גם תופעות הלוואי שלו. ד”ר אנג'ל פורגדור מן הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד”ר עופר מנדלבוים מבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים מצאו דרך לכוון את הרעלים אך ורק אל המטרה, באמצעות מולקולות שיודעות לזהות ולהשמיד תאים סרטניים.

הפתרון נמצא על פניהם של תאי דם לבנים מסוג הקרוי “תאי הרג טבעיים” (NK – Natural Killer cells). התאים האלה מצויים בדם ובמערכת הלימפה ומהווים חלק ממערכת החיסון הטבעית. בניגוד ללימפוציטים מסוג T שמותאמים לזהות ולהשמיד סוג מסוים של פולש – למשל תאים שנדבקו בזן מסוים של וירוס, תאי ההרג מתוכנתים “לחסל כל מה שזז”: תאים זרים, תאים שנדבקו בווירוסים שונים וגם תאים של הגוף עצמו שהפכו לסרטניים.

אם כך, מה מונע מתאים אלה לפגוע בתאים הבריאים של הגוף? על פני תאי ההרג הטבעיים יש קולטנים מעכבים המזהים מולקולות מסוימות (“מולקולות תיאום רקמות”) על פני התא התקין. כשהקולטנים מזהים מולקולות כאלה הם פועלים כמו נצרה: מעכבים את פעולת ההרג ומונעים את השמדת התא. אבל, כשמתרחשת התמרה סרטנית, כלומר כשתאים בריאים נעשים סרטניים, מצויות על פניהם פחות מולקולות תיאום. התא הסרטני מאבד אפוא את ההגנה שהייתה לו קודם לכן מפני תאי ההרג הטבעיים, וה”נצרה” משתחררת. אך כדי להשמיד את התא הסרטני צריך גם “ללחוץ על ההדק”: ד”ר פורגדור זיהה בתאים הסרטניים שינויים במבנה הרכיבים הסוכריים של מולקולות המצויות על קרום התא הסרטני. קולטנים מפעילים המצויים על פני תאי ההרג הטבעיים ומכונים קולטני ההרג הטבעיים (Natural Cytoxity Receptors) מזהים את השינויים האלה, מפעילים את תאי ההרג הטבעיים שמשמידים את התא הסרטני.

ההנחה המקובלת כיום היא שהתמרות סרטניות מתרחשות בגוף כל הזמן, אך תאי מערכת החיסון משמידים את התאים המסוכנים מיד עם היווצרם. סרטן מתפתח בגוף כשמנגנון הניטור הטבעי, יעיל ככל שיהיה, אינו מצליח להשמיד את התאים המותמרים בעוד מועד. “טעות אחת בכמה עשרות שנים זה הספק לא רע,” אומר פורגדור, “רק שזו עלולה להיות טעות קטלנית.”

פורגדור ומנדלבוים חיפשו דרך לנצל את יעילותם של תאי ההרג הטבעיים כנגד סרטן מסוגים שונים.לאחר שזיהו את המנגנון הבסיסי ואת המולקולות המקשרות בין התאים הסרטניים לתאי ההרג הטבעיים, מצאו החוקרים איך לנצל את התכונות הייחודיות של תאי ההרג ובעיקר את יכולת הזיהוי הרחבה שלהם כדי ליצור טיפול סלקטיבי בסרטן – טיפול שיהיה יעיל נגד מגוון רחב של סוגי סרטן בלי לפגוע ברקמות הבריאות של הגוף.

מסביר פורגדור: “אנחנו לוקחים מתאי ההרג הטבעיים את הקולטנים שמזהים טווח רחב של תאים סרטניים ומשתמשים בהם כמנגנון שמסוגל לכוון כל טיפול שנרצה אל תאי המטרה הסרטניים. אנחנו משתמשים בקולטני ההרג הטבעיים ויוצרים מולקולה משולבת,. בעתיד יהיה אפשר לחבר אל ה'ראש המכוון' של המולקולה הזאת חלק פעיל: רעלן ביולוגי או כימי, או מולקולה המכילה איזוטופ רדיואקטיבי.

המטרה שלנו הוא התא הסרטני שהצליח לחמוק מתאי ההרג בדרכים שונות. כשהקולטן אינו מחובר לתא אלא למולקולה של חלבון, תאי הסרטן אינם יודעים איך לעכב אותו ואז החלק הפעיל של המולקולה עושה את העבודה. זהו כעין 'טיל מונחה' למלחמה בסרטן”.

השילוב של יכולת פעולה על סוגים רבים של סרטן, אפשרות להשתמש בסוגים שונים של מרכיבים פעילים (ביולוגיים, כימיים או רדיואקטיביים) ובעיקר הסלקטיביות והכיוון המדויק של הטיפול אל התאים הסרטניים בלבד נראה כמו שילוב מנצח. כמו כן, זהו חומר טבעי שקיים בגופנו ממילא ואינו רעיל כשלעצמו. פורגדור ומנדלבוים סיימו בהצלחה ניסויים בבעלי חיים וכעת הם עומדים לפני תחילתם של תהליכי האישור לקראת טיפול בבני אדם.

אתר סיינטיפיק אמריקן בעברית – לרכישת מינוי חייגו חינם 1-800-355-155