סופרנובה בת אלף שנים

אבי בליזובסקי

תמונה בצבעים מלאכותיים שצילם טלסקופ החלל צ'אנדרה. של שרידי סופרנובה בתחום קרינת ה-X חושפת חלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה (בכחול) וגז הלוהט בטמפרטורה של אלפי מעלות (אדום/ירוק). בשנת 1006, לפני כמעט אלף שנים, לא זרח לפתע כוכב חדש. היה זה כוכב ותיק שהתלקח בשמים והפך במשך ימים אחדים בהיר כמו כוכב הלכת נוגה. הסופרנובה של 1006 או פשוט SN 1006 היתה קרוב לודאי הסופרנובה הבהירה ביותר שתועדה אי פעם.

כאמור כעת אנו יודעים שמדובר במותו של כוכב ותיק הנמצא במרחק של כ-7,000 שנות אור מכדור הארץ. ככל הנראה היה זה ננס לבן שמשך חומר מכוכב מלווה. כאשר הננס הלבן הגיע למסה קריטית הוא איבד את יציבותו (גבול צ'אנדרהשנקר) והתפוצץ.
הסופרנובה העיפה לחלל חומר במהירות של מיליוני קמ”ש, ויצרה גל הלם שרץ לפני החומרים שנפלטו. החלקיקים הואצו לאנרגיות גבוהות מאוד בידי גל ההלם ויצרו את הסליל הכחול בהיר שאנו רואים בחלק השמאלי העליון ובחלק הימני התחתון של התמונה. לא ברור מדוע רואים את האיזורים הללו רק בקצוות ולא מקיפים את כל השרידים עדיין לא ידוע. אחת האפשרויות היא שהדבר נובע מכיוונו של השדה המגנטי הבינכוכבי הניצב לסליל הזה.
לחצים גבוהים מאחורי גל ההלם המתקדם דוחפים את החומר שנפלט מהסופרנובה וגורמים לגל הלם בכיוון ההפוך המחמם את החומרים הללו לטמפרטורה של מיליוני מעלות. התצורות הרכות הנראות בכל רחבי החלק הפינמי של שרידי החומר הם גושי גז שהתחמם בידי גל ההלם החוזר. ספקטרום קרני ה-X של גז זה מעיד על כך שהוא עשיר בחמצן ובשאר המרכיבים שנוצרים בתגובה הגרעינית במהלך התפוצצות הכוכב.

לידיעה באתר טלסקופ החלל צ'אנדרה