סופית: הקולומביה התרסקה בגלל פגיעת הקצף

גורלה של המעבורת נקבע דקה ו-22 שניות אחרי ההמראה * ניסויים שביצעו חוקרי אסון המעבורת הוכיחו שפגיעת חתיכות קצף הבידוד בכנף גרמו להתרסקותה; פיסות חומר בידוד “נורו” לעבר דגם של הכנף ויצרו בה חור; החללית היתה אבודה מההמראה

ריכוז מקורות

צוות “הקולומביה” באחד מהצילומים האחרונים שלהם בחלל

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/cplumbia105.html

ניסויים שבוצעו במסגרת חקירת התרסקות מעבורת החלל “קולומביה” מצאו את מה שהוגדר ה”אקדח מעשן” שגרם לתאונה. הניסויים הוכיחו כי הסיבה להתרסקות אכן היתה פגיעת קצף בידוד בכנף המעבורת.

חוקרי התאונה “ירו” חתיכות קצף בידוד, כדוגמת אלו שנותקו מגוף המעבורת במהלך ההמראה, לעבר העתק של כנף החללית. הקצף הועף לעבר הכנף במהירות של כ-220 קמ”ש וגרם לנקב בקוטר של כ-40 ס”מ. סקוט האברד, אחד מחברי צוות החקירה אמר כי “הניסוי שביצענו מדגים כי מדובר למעשה בסיבה הסבירה יותר שגרמה לפגיעה בכנף, שהביאה להתרסקות המעבורת ולאובדן צוותה”. סוכנות איי.פי מדווחת כי סדרת הניסויים שסייעו לפענח את התעלומה עלו 3.4 מיליון דולר.

מראשית החקירה העריכו חברי צוות הבדיקה הרשמית כי פגיעת קצף בידוד שניתק מגוף המעבורת גרם לפגיעה בכנף וכתוצאה מכך להתפרקותה עם הכניסה לאטמוספירה בראשית פברואר. החוקר האברד תיאר את הניסוי וסיפר כי “זה היה כה דרמטי, הפגיעה בכנף היתה כה דרמטית. זה כנראה סוג הנזק שגרם להתרסקות החללית”.

החוקרים מאמינים כי הממצאים האחרונים משאירים מעט מאוד מקום לספק לכך שגורלה של המעבורת ושבעת אנשי צוותה היה אבוד דקה ו-22 שניות אחרי ההמראה. ברגע זה בהמראה הראו המצלמות בבירור איך מספר אריחי בידוד ניתקו ממכלי הדלק החיצוניים של המעבורת ופגעו בכנף השמאלית. בנאס”א ידעו על הפגיעה בכנף אך לא חשבו כי תיגרם פגיעה שתביא להתרסקות.

הודחו 3 בכירים בנאס”א שנשאו תפקידי מפתח בשיגור ה”קולומביה”

5/7/2003
מאת נתן גוטמן

כתב “הארץ” בארה”ב

ואשינגטון. הנהלת סוכנות החלל האמריקאית, נאס”א, החליטה שלשום על הדחתם של שלושה בכירים מפרויקט המעבורות, אשר נשאו בתפקידי מפתח בעת שיגור מעבורת החלל “קולומביה”, אשר התרסקה ב-1 בפברואר.

השלושה, מנהלת המשלחת של הקולומביה בעת שהותה בחלל, לינדה האם; מנהל משרד הנדסת רכב החלל, ראלף רו והמהנדס למברט אוסטין, היו אלה שהובילו שתי החלטות מהותיות, אשר בדיעבד התבררו כשגויות – הראשונה היתה שלא לייחס חשיבות רבה למכה שספגה המעבורת מגוש קצף הבידוד שניתק בעת ההמראה ולהסתפק בניתוח ההנדסי שקבע כי המכה אינה משמעותית, והשנייה היתה להימנע מהזמנת צילומים של מעטפת המעבורת, באמצעות לוויני ריגול, צילומים שיכולים היו לחשוף את הנזק שנגרם למעבורת מאותה מכה.

על הדחת השלושה החליט וויליאם פרסונס, שמונה באחרונה לראש פרויקט המעבורות בנאס”א, לאחר התפטרותו של רון דיטמור. ראש סוכנות החלל האמריקאית שון או'קיף, אמר כי העברת הבכירים מתפקידם אינה נובעת מתפקודם הלקוי בעת אסון הקולומביה, אלא מרצונו של המנהל החדש לשנות את הרכב הצוות המוביל את הפרויקט ועדת החקירה החיצונית שבוחנת את נסיבות ההתרסקות אמורה להגיש את מסקנותיה הסופיות במהלך החודש הקרוב

אסון קולומביה: האם הופיעה תקלה דומה באטלנטיס?

בשנת 2000, לאחר שנחתה אטלנטיס בשלום, התגלה ליקוי באיטום של אריחי הבידוד על הכנף. התברר שגזים לוהטים חדרו לכנף בעת החזרה לכדור הארץ אך לא גרמו לנזק חמור. ליקוי באריחי הבידוד הוא, לדעת מומחים, אחד הגורמים להתרסקות הקולומביה לפני חצי שנה
אי.פי

כיממה לאחר שניסוי של נאס”א סיפק, כדברי המומחים, את ה”אקדח המעשן” בכל הנוגע לאסון התרסקות המעבורת קולומביה, נחשף שהמעבורת אטלנטיס ניצלה מגורל דומה.

על פי מידע שהופיע במסמכים של נאס”א, בעת משימה בשנת 2000 ספגה המעבורת אטלנטיס נזק לכנף שגרם לחדירה של גזים לוהטים במהלך החזרה לכדור הארץ. חדירת גזים דומה היא, לדעת מומחים, הסיבה העיקרית להתפרקות כנף המעבורת קולומביה בחודש פברואר, אירוע שהביא לבסוף להתרסקותה בשמי טקסס.

נזק לאריחי הבידוד

מהמסמכים עולה שהנזק בכנף אותר רק לאחר שאטלנטיס שבה ממשימתה. מומחים העריכו שהוא נגרם בשל חדירת גזים לוהטים בשלב הכניסה לאטמוספירה, עת שהמעבורת עוברת מהחלל החיצון לשכבות האטמוספירה העליונות וגוף המעבורת נתון תחת לחצי חיכוך וחום עצומים. הגז הלוהט חדר, כך העריכו המומחים, בין אריחי הבידוד של כנף המעבורת, בשל הרכבה לא נכונה או ליקוי באיטום שבין האריחים.

למעבורת לא נגרם נזק חמור אולם לאחר גילוי התקלה הורו ראשי נאס”א על שינוי שיטת הרכבת האריחים ועל בדיקת תקינות ההרכבה בכל המעבורות האחרות. אטלנטיס תוקנה גם היא ושבה לטוס ארבעה חודשים מאוחר יותר.

נזק לאריחי הבידוד הוא, לדעת מומחים, הגורם להתרסקותה של המעבורת קולומביה. הניסוי שבוצע אתמול תומך בסברה שעולה מעבודת ועדת החקירה שמונתה לבדוק את נסיבות ההתרסקות של קולומביה. הסברה גורסת שקצף בידוד ניתק ממיכל הדלק החיצוני של המעבורת בעת ההמראה ב-16 בינואר 2003. הקצף פגע בעוצמה רבה בכנף וככל הנראה גרם לאריחי הבידוד נזק חמור. ייתכן גם שבעת השהייה בחלל ניתקו מספר אריחים וחלק מהכנף נותר חשוף.

בעת החזרה לכדור הארץ, החלק של הכנף שנפגע היה חשוף לחום העצום ועל פי ההערכה גוף המעבורת פשוט נמס. החור התרחב והגזים הלוהטים החלו “לאכול” את המעבורת מבפנים. לכנף נגרם נזק חמור והמעבורת החלה לצאת מאיזון. שינוי הזוית והנסיונות של מחשב הטיסה להתגבר עליו רק הגבירו את החיכוך והחום וגרמו לבסוף להתרסקות המעבורת.

הניסוי אתמול בוצע על כנף האטלנטיס: הוא גילה שאכן קצף בידוד יכול ליצור חור בכנף ולגרום לנזק בלתי הפיך. ועדת החקירה צפויה לפרסם את מסקנותיה בעוד כחודש. לאחר פירסום המסקנות מקווים בנאס”א שיוכלו לקבוע תאריך עתידי להחזרת צי המעבורות לפעילות. אטלנטיס, אגב, צפויה להיות המעבורת הראשונה שתטוס לחלל לאחר סיום ההדממה.

הספר “ההתרסקות” מאת אבי בליזובסקי ויפה שיר-רז”