סוף שבוע של חדשות: ססטארדסט מגיעה לשביט, ספיריט למאדים, מטר מטאוריטים, שבתאי

ריכוז ידיעות

אבי בליזובסקי

סוף שבוע עמוס חדשות מדעיות כפי שלא היה מזה זמן רב:

ואלו החדשות האחרונות:

סטארדאסט

החללית סטארדסט בדרך למפגש עם השביט ווילד 2. ביום ו' בשעה 21:40 היא תתקרב 260 קילומטרים ותסה לאסוף דגימות אבק מזנבו של השביט. צפויות דקות אחדות של מתח לפני שהשידור מהחללית יחודש כאשר תפנה שוב את האנטנה לעבר כדור הארץ.

ספיריט תנחת ביום א' בבוקר במאדים

החללית ספיריט. איור נאס''א
ביום ראשון בשעה 06:35 בבוקר (שעון ישראל), ינחת על המאדים רכב חלל של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) – “ספיריט” (Spirit). ספיריט הוא אחד מצמד רכבי חלל שנשלחו על ידי נאס”א למאדים (הרכב השני – “אופורטיוניטי” – צפוי לנחות ב-25 בינואר).
לאחר כשלון הנסיונות לקלוט אותות מהחללית הבריטית ביגל-2, המתח בנאס”א גואה.

עמוס 2

עמוס 2 ממשיך את שרשרת ההצלחות. לאחר השיגור המוצלח במוצ”ש, 27/12/2003 מקזחסטן,הלווין עושה את דרכו אט אט לנקודת הקבע שלו – 4 מעלות מערב מעל קו המשווה. ההצתה הראשונה של מנוע הלווין שהתקיימה ביום שני, הוא עלה ממסלול אליפטי שקצהו האחד בגובה 36 אלף קילומטרים וקצהו הנמוך בגובה 4,400 קילומטרים למסלול שבו נשמר הגובה העליון אך קצהו התחתון היה בגובה 22 אלף קילומטרים. ביום רביעי נערכה הופעל שוב מנוע הלוויין והוא נמצא כעת במסלול אליפטי בין הגבהים 34 אלף קילומטרים ו-36 אלף קילומטרים.

גולשי מעריב און-ליין בחרו בהתרסקות הקולומביה לאירוע של 2003

מעריב אונליין
אלפים מבין גולשי ''מעריב אונליין'' השתתפו בבחירת האירוע החדשותי של השנה. בתום קרב צמוד מול לכידתו של הרודן העיראקי סדאם חוסיין, נבחרה התרסקות מעבורת החלל ''קולומביה'' לאירוע החדשותי של 2003.

''כאיש אחד בכינו''

42.17% מהגולשים שהשתתפו בסקר בחרו בהתרסקות קולומביה לאירוע השנה. ''סיפורו של אילן רמון ז''ל יישאר בזיכרוננו עוד הרבה מאוד שנים לאחר ששאר הכותרות יישכחו וייעלמו מהתודעה'', הסביר הגולש גבריאל את בחירתו. ''אילן רמון יצר תחושת גאווה ואחדות בעם שמעט מאוד אירועים ואנשים בעתיד עוד יעשו''. הגולשת טל כתבה: ''זה הסיפור החשוב של השנה שהפיל אותנו לקרשים''.
לידיעה במעריב
אילן רמון ז”ל, איש השנה של אתר הידען

שבתאי מתקרב

שבתאי עולה בימים אלה בשקוע החמה ויגיע לגובהו המקסימלי בשמי הדרום (בחורף השמש בצד הדרומי של קו המשווה ולפיכך גם שבתאי המנוגד לה) וישקע כאשר השמש תזרח. האסטרונומים מכנים זאת “ניגוד”.
כוכב הלכת המכונה גם שר הטבעות נמצא כעת בנקודה הקרובה ביותר ב-30 השנים האחרונות – מרחק של 1.2 מיליארד קילומטרים.

מטר מטאורים בסוף השבוע

מטר המטאורים – הקוואדרנטידים -האיר את שמי תחילת ינואר לפחות מאז 1825. כעת ייתכן שהאסטרונום פיטר ג'ניסקנס ממכון SETI במאונטיין ויוו, קליפורניה, מצא את מקור הכוכבים הנופלים. ייתכן שהקוואדרנטידים הם שאריות מעצם שמיימי, שנקרא 2003 1EH, אומר ג'ניסקנס. קודם לכן חשבו, כי 1EH , שנתגלה במרץ, הוא אסטרואיד, הנע במסלול קרוב לארץ.

לידיעה המלאה