סוד הצפרדעים הרעילות

נשק כימי מתוצרת עצמית *

צפרדע ממשפחת .Dendrobatesצפרדעים ארסיות אחרות לא מייצרות רעלים אלא רק אוגרות אותם

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/poisedfrog.html

צפרדעים טרופיות רבות משתמשות בנשק כימי כהגנה. מדובר בתרכובות רעילות הנמצאות בעור, אשר יכולות לגרום לעוויתות או לתופעות לא נעימות אחרות אצל טורפים שאתרע מזלם לגעת בצפרדעים או לטעום מהן. אך צפרדעים ארסיות אלה נחשבו תמיד כ”מאגרי נשק” ולא כ”מפעלים” לייצורו. על פי הסברה, הן לא ייצרו בעצמן את התרכובות הרעילות אלא בסך הכל איחסנו את התרכובות שמקורן בחרקים שהצפרדעים אכלו.

אך כעת, מדענים מהמכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית ומהאקווריום הלאומי בבולטימור גילו כי צפרדעים ארסיות מסוימות ניחנו בתכונות של כימאים. צפרדעים אלה, ממשפחת ,Dendrobates מפיקות ארס מהחרקים שמהם הן ניזונות ומגבירות את עוצמתו.

המדענים גילו את הדבר במקרה, בשעה שחקרו את מידת היעילות של הצפרדעים באיסוף תרכובות ממקורות שונים. הם חקרו קבוצה אחת של תרכובות חנקן, המכונה ,DHQ שהצפרדעים מפיקות מנמלים; וקבוצה אחרת, ,PTX שמקורה בחרקים לא ידועים.

החוקרים האכילו את הצפרדעים בתרכובות DHQ ו-PTX סינתטיות. כאשר ניתחו את התרכובות הרעילות בעור הצפרדעים, הם גילו ש-%80 מה-PTX הומרו לצורה ארסית הרבה יותר, שגורמת לעוויתות ומוות בעכברים במינון קטן פי חמישה מאשר בתרכובת המקורית. הממצאים דווחו בכתב העת “Academy of .”Sciences Proceedings of the National

החוקרים ערכו ניסויים דומים עם צפרדעים ארסיות מסוגים אחרים, ולא גילו בהן תרכובת PTX מחוזקת. התוצאות, לדבריהם, מעידות שאף כי צפרדעים רבות צוברות חומרים רעילים בלי לעשות בהם כל שינוי, צפרדעים ממשפחתDendrobates פיתחו במהלך האבולוציה אנזים ייחודי שיכול לשנות סוג אחד של תרכובות.

ניו יורק טיימס