סודו של איש הקרח

ב-1991 התגלתה בהרי טירול שבין אוסטריה לאיטליה גופה קפואה. בדיקה הראתה כי לא מדובר בנעדר ''טרי'', אלא בגוויה של צייד שחי באותו אזור לפני 5,200 שנה . כעת, בעקבות מחקר מעמיק של הגופה, נחשפים פרטים מרתקים על חייו של ''איש הקרח'', או ''אוצי'' כפי שמכנים אותו האוסטרים.
החוקרים (אוסטרים, שוויצרים ואמריקנים) ערכו אנליזה כימית-מולקולרית לשיניים ולעצמות של הגופה ובדקו את שרידי המזון המעוכל שנשתמרו במעיו. הממצאים הושוו למים ולהרכב הסלע המצויים בסביבה שבה נתגלו השרידים, ופורסמו בכתב העת נייצ'ר.

מה שהתברר הוא, כי ''אוצי'' בילה את כל 46 שנותיו באזור מגוריו בלבד. חייו התנהלו ברדיוס של 60 ק''מ, ובנדודיו אחר מזון פקד רק עמקים סמוכים. החוקרים קבעו שאת רוב ימיו בילה דווקא בצד האיטלקי של הגבול, בדרום טירול. ילדותו ובגרותו עברו בנדודים, ממזרח לצפון. בקיץ בילה על פסגות ההרים ובחורף – בעמקים. עוד קודם לכן נקבע, על סמך פצע שנתגלה בגופה, כי ''איש הקרח'' נהרג במהלך מאבק עם אדם אחר, כנראה על שלל ציד.
אבל זו לא ההתפתחות היחידה בפרשה. האזרח הגרמני שמצא את ''אוצי'' תובע כעת רבע מיליון דולר מהרשויות האיטלקיות, במקום 5,000 דולר שהוצעו לו. בית-המשפט המקומי קיבל את טיעוניו. ''אוצי'' הוא כיום אטרקציה תיירותית. גופתו שמורה באגף במוזיאון שהוקם במיוחד לכבודו באוסטריה.

אלכס דורון