נשיא סלרה: “התפיסה שגן אחד אחראי למחלה אחת, או להפקת חלבון אחד, קרסה”

12/02/2001
פריצת הדרך בחקר הגנום עלולה דווקא לעכב את המאבק במחלות”

הגירסאות היריבות של הגנום האנושי, או “ספר החיים”, מובילות למסקנה כי קיים מספר מצומצם יותר של גנים אנושים מכפי שהעריכו בתחילה המדענים. עובדה זו עלולה להוות דווקא מכה קשה עבור חוקרים השואפים למצוא תרופות חדשות בניסיון להילחם במחלות תורשתיות.
הגירסאות שתהליך הפיענוח שלהן הושלם על ידי פרוייקט הגנום הציבורי ופרויקט הפיענוח המסחרי, מנו כ-30,000 גנים אנושיים.זהו מספר כפול ממספר הגנים של זבוב או תול-עת, אך נמוך בהשוואה להערכות קודמות של מדענים, אשר היו בטוחים למפות באמצעות הפיענוחכ-100,000 גנים אנושיים ואף יותר. פירושו שלדבר שהגוף האנושי משתמש במרבית הגנים יותרמפעם אחת כדי להפיק חלבונים שונים, מה שמו-סיף רמה נוספת למורכבות המחקר.

קרייג ונטר, נשיא החברה הביוטכנולוגית האמריקנית סלרה (Celera) שהובילה אתפרוייקט פיענוח הרצף הגנומי המסחרי, אומר כי”התפיסה שגן אחד שווה למחלה אחת או שגן אחדאחראי על הפקת חלבון מרכזי אחד, ברחה לנומהחלון”. הוא הוסיף כי הגילוי יהפוך את הפטנ-טים על גנים יחידים לשימושיים פחות.

אולם יש גם קולות אחרים בקהילההביוטכנולוגית. וויליאם הייזלטין, יו”ר “היו-מן גנום סיינסס”, חברת ביוטק אמריקניתהעושה שימוש בשיטות שונות לאיתור גנים,מסר אמש כי לא בידי סלרה וגם לא בידי פרויקטהפיענוח הציבורי היו נתונים גנומיים טוביםמספיק, כדי להסיק מסקנות באשר למספר הגנים.

הייזלטין עדיין מאמין כי מכלול הג-נום האנושי כולל יותר מ-100,000 גנים אנושים. אולם טים האברד ממרכז סנג'ר בסמוך לקיימברידג', הנחשב לדמות מובילה בפרוייקט הרצף, טוען כי לא ניתן להוכיח את הנתון שבו נקב הייזלטיין.

הפרוייקט הציבורי, שנערך על ידי קונסורציום אקדמי במימון המימשל האמריקני וקרן הצדקה הבריטית וולקאם, פירסם את גילוייו במגזין נייצ'ר הבריטי, ואילו סלרה, חברת הביו טכנולוגיה שניהלה את פיענוח הרצף הפרטי, פירסמה את גילוייה במגזין האמריקני היריב סיינס.