“נקבות מייצרות ביציות גם אחרי הלידה”

עכברות מעבדה הצליחו להתגבר על טיפול שחיסל את הביציות שלהן * הגילוי עשוי להוביל לפריצת דרך בטיפול בבעיות פוריות

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/eggsrevive210304.html

כל תלמיד מתחיל בביולוגיה יודע שכל הנקבות מקרב היונקים, וביניהן גם נשים, נולדות עם כמות קבועה של ביציות. במשך השנים הולך ופוחת מספר הביציות, עד לגיל המעבר. אבל כעת טוענת קבוצת מדענים אמריקנים כי המחקר האחרון שלהם מאיים על העובדה שהנחתה את עולם המדע בעשרות השנים האחרונות. כתב העת נייצ'ר מדווח כי ניסויים שבוצעו בעכברים מעלים לראשונה את האפשרות שגופן של נקבות היונקים ממשיך לייצר ביציות לאורך תקופה ארוכה, גם לאחר בואן לעולם. במחקר טופלו עכברות צעירות, לפני בגרות מינית, בחומר כימי שחיסל את הביציות שלהן. למרות זאת בתקופת הבגרות המשיך גופן לייצר ביציות פוריות לחלוטין במקום אלה שניזוקו בניסוי.
אם יתברר, בניסויים בבני אדם, שהתופעה חוזרת על עצמה גם בגוף הנשי, הדבר ייחשב לפריצת דרך משמעותית בטיפול בבעיות פוריות והפסקת המחזור החודשי. הדבר עלול לאפשר להאריך את יכולתה של האישה להרות באופן טבעי מעבר לגיל המקובל כיום.
ממצאי המחקר התקבלו בהתלהבות גדולה בקרב מדענים בארצות-הברית ובבריטניה. פרופ' כריס באראט, מומחה לרפואת פריון ב אוניברסיטת ברמינגהם אמר כי מדובר בתגלית פנטסטית, בתנאי שהתהליך שהתרחש בעכברות אכן תקף אצל בני אדם. לעומת זאת גם היו מדענים שטענו שאין להסיק מסקנות פזיזות, ודרשו מחקרי המשך.
אלכס דורון