ננו מכוניות

מולקולות של פחמן שהורכבו בצורת מכוניות זעירות יסייעו בעתיד להרכבת מעגלים חשמליים בלי צורך בציוד היקר המשמש כיום את יצרני השבבים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/nanocars05.html

אוניברסיטת רייס ביוסטון, טקסס, הצליחה לייצר מכוניות הייטקיות. הן נוסעות על דרכים העשויות זהב מוצק ובנויות רק ממספר קטן של אטומי פחמן.
הננו-מכוניות של אוניברסיטה זו, המתוארות בגליון הקרוב של כתב העת ננו לטרס, בנויות ממוקלולות מרוכבות המתנהגות כמו כלי רכב. הם נוסעות על גלגלים ויכולות להאיץ בעזרת שדות חשמליים או בדרכים אחרות.
אחת המכוניות נוסעת לרוחב פילם דק של זהב. לעומת זאת ננו משאית יכולה גם לשאת איתה מטען. מכונית ננומטרית עתידית תונע על ידי מנוע פוטון, בעוד אחרת – ננו רכבת תכיל כמה קרונות מולקולריים. המכוניות, שפותחו במשך שמונה שנים, הן באורך של כמה ננוטמטרים ודקות יותר מה-DNA האנושי.
“יש לנו אפילו ננו מיני קופר, באורך של 2 על 2 ננומטרים, אמר ג'יימס טור (Tour), פרופסור לכימיה, הנדסת מכונות, מדעי החומרים ומדעי המחשב ברייס. “יש לנו גם גרסה בעלת ששה גלגלים”. הוסיף.
הרעיון העומד מאחורי המחקר הוא ליצור מולקולות המתנהגות כמו כלים בריאקציות הכימיות שישמשו לבניית מיקרו מעבדים או רכיבים אחרים בעתיד.
טרנזיסטורים וצמתים בשבבים מוצמדים כיום למקום באמצעות ציוד שבמצטבר עולה ליצרני השבבים מיליארדי דולרים. באופן אידאלי, מעגלים בעתיד יחברו את עצמם באמצעות עקרונות כימיים – באותה הדרך, למשל, שבה מים קרים הופכים לגבישי קרח בתנאים הנכונים.
הרכבה עצמית עובדת היטב בריאקציות פשוטות, שבהן נדרשים רק החום וסוגים בודדים של מולקולות. בניית מבנים מורכזים דורשת מולקולות עזר.
באופן גס, הננו-מכנויות יפעלו כמו אנזימים ליישום ספציפי, אמר. אנזימים עוזרים ביצורים חיים לפרק מולקולות ולהסיע את תוצרי הלוואי למולקולות הנכונות לצורך השלב הבא בתהליך. המוגלובין למשל מסיע חמצן. טור אינו סבור עם זאת שמולקולות אלה ישמשו ברפואה או ליישומים ביולוגיים.

לידיעה המלאה באתר ניוז.קום