נמצא הקשר האבולוציוני בין הלוויתן והחזיר

מאובנים שנמצאו בפקיסטן חושפים קשר משפחתי בין הלוויתן לחזיר; הממצאים חושפים את דרך האבולוציה שעבר היונק מהיבשה אל הים לפני 10 מיליון שנה; עוד במשפחה: כבשים והיפופוטמים

חוקרים גילו שלדים מאובנים של לוויתנים המלמדים על קירבה אבולוציונית ליונקים בעלי פרסות כמו כבשים, צבאים, ועיזים; התגלית החדשה מוגדרת כעידן חדש בחקר האבולוציה של הלוויתן

מאת: תמרה טראובמן, הארץ

עוד בכתבה:
עצמות המיועדות להליכה על היבשה

חוקרים בארה”ב דיווחו השבוע כי במסגרת מחקרים שבוצעו בפקיסטן במהלך השנה האחרונה, התגלו שלדים מאובנים יוצאי דופן של לוויתנים פרימיטיביים. התגלית מיישבת ויכוח ממושך ששרר בין חוקרי האבולוציה על אודות מקור הלויתנים.

מבנה השלדים שנמצאו, מלמד כי היצורים הימיים הענקים קרובים מבחינה אבולוציונית לקבוצת יונקים בעלי פרסות, הכוללת את ההיפופוטמים, כבשים, חזירים, עיזים, פרות, צבאים ויונקים אחרים. כלומר, אלה ואלה התפתחו מאותם אבות קדמונים.

תיאור הממצאים מתפרסם בשני דו”חות מקבילים בגליונות השבוע של כתבי העת המדעיים “Nature” ו-“Science”. צוות אחד, בראשותו של הפליאונתולוג פרופ' פיליפ גינגריץ' מאוניברסיטת מישיגן, מתאר שרידי לוויתנים פרימיטיביים בעלי כפות ידיים ורגלים רחבות. החוקרים משערים שהיצורים הללו שכשכו רוב הזמן במים, והיו מסוגלים לגרור עצמם אל החוף, כמו אריות ים. הצוות האחר, בראשות פרופ' הנס טוויסן מאוניברסיטת נורתווסט אוהיו, מתאר שלדים של לוויתנים פרימיטיבים בגודל זאב, שחיו ביבשה.

עצמות המיועדות להליכה על היבשה

פליאונתולוגים ומומחים לביולוגיה מולקולרית התווכחו ביניהם במשך שנים בשאלה, כיצד התפתחו הלוויתנים. ביולוגים מולקולרים, החוקרים את הקירבה המשפחתית של בעלי חיים הקיימים היום באמצעות חקר המטען הגנטי שלהם, טוענים כי ללוויתנים קירבה משפחתית הדוקה מבחינה אבולוציונית להיפופוטמים וליונקים אחרים בעלי פרסות.

פליאונתולוגים, לעומת זאת, טענו בעבר שהלויתנים קרובים יותר מבחינה אבולוציונית לקבוצה נכחדת של טורפים בעלי פרסות, המכונים מזוניכאינים. מסקנה זו התבססה על חקר השרידים הפיזיים של בעלי חיים קדמונים. עצמות הקרסול שמצאו גינגריץ' ועמיתיו משתייכות למין ששמו ורהוסטוס באלוכיסטנסיס.

הצוות השני, בראשות טוויסן, דיווח כי גילה שרידים בני 49 מיליון שנה, המכילים עצמות קרסול, גולגלות ועצמות אחרות. הצוות של טוויסן גילה שני מינים חדשים – איכתיולסטס פינפולדי ופקיסטוס אטוקי – שלהם עצמות בעלות מבנה המיועד להליכה על היבשה.

פרופ' קנת רוז מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, הגדיר את הממצאים כ”עידן חדש בחקר האבולוציה של הלוויתנים”. הוא הוסיף, כי המאובנים החדשים מאלצים אותו “לנטוש את עמדתו הקודמת, ולהסיק שהיונקים בעלי הפרסה, ולא הטורפים המזוניכאינים שנכחדו, הם אכן בני משפחתם הקרובים ביותר של הלוויתנים”.