נמצאה מערכת כוכבי לכת עם מבנה דומה למערכת השמש – שעשוי לאפשר קיום חיים

למערכת, המרוחקת 90 שנות אור מכדור הארץ, יש “שמש” ו”צדק” משלה – שניים מהתנאים המאפשרים חיים

חדשות וואלה!

מערכת הכוכבים שדומה למערכת השמש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/esp070603.html

במשך שנים רבות עוסקים מדענים המחפשים אחר סימני חיים מחוץ לכדור הארץ, בניסיונות לאתר מערכת כוכבים בעלת תכונות דומות למערכת השמש שלנו. במערכת כזו, לטענתם, גדול יותר הסיכוי להתפתחות חיים. בסוף השבוע דיווחה קבוצת מדענים בינלאומית כי הצליחה לאתר מערכת כוכבים כזו – שבה כוכב דמוי שמש וכוכב לכת המזכיר בתכונותיו את כוכב הלכת צדק. לדבריהם, מבנה זה עשוי לרמז על קיומם של חיים בכוכבי לכת במערכת שמש זו. בתקופה הקרובה הם מתכוונים לנסות למצוא כוכבי לכת נוספים במערכת שהתגלתה.

את מערכת הכוכבים גילתה קבוצת אסטרונומים בריטים ואוסטרלים, שהשתמשה בטלסקופ הממוקם בניו סאות וויילס שבאוסטרליה. היא נמצאת בקבוצת הכוכבים “פפיס” (Puppis) המרוחקת כ-90 שנות אור מכדור הארץ. הכוכב דמוי השמש שבמרכזה, שנקרא “,”HD70642 מפיק אור חלש מכדי שאפשר יהיה להבחין בו בעין בלתי מזוינת.

איתור המערכת נעשה במסגרת פרויקט לאיתור מערכות הדומות למערכת השמש שלנו. תנאי מקדים למערכת כזו מחייב את הימצאותם של שני מרכיבים בסיסיים: כוכב דמוי שמש וכוכב לכת דמוי צדק, המקיף את השמש שלו במסלול מעגלי וממרחק גדול מספיק. הסיבה לחיפוש אחר תכונות אלו נובעת מהתפקיד המכריע של צדק בהיווצרות חיים על פני כדור הארץ.

במערכת השמש שלנו משמש צדק כ”שואב אבק” או “שומר” המגן על שאר כוכבי הלכת בזכות כוח המשיכה העצום שלו, שמסיט מהם – ובכלל זה גם מכדור הארץ – מטאורים ואסטרואידים. במקרים רבים פגעו המטאורים והאסטרואידים בצדק לאחר שנקלעו לכוח המשיכה שלו. המדענים מאמינים שמטאור אחד, שהצליח להימלט מכוח המשיכה של צדק פגע בכדור הארץ והשמיד לפני 65 מיליון שנה את הדינוזאורים.

כוכב הלכת שמקיף את ,HD70642 הוא בעל מסה כמעט כפולה מזו של צדק. הוא מקיף אותו אחת לשש שנים ממרחק של 3.3 יחידות אסטרונומיות (כ-495 מיליון קילומטרים)

. כוכב הלכת צדק מקיף את השמש כל 12 שנה והוא מרוחק ממנה כ-5.2 יחידות אסטרונומיות (כ-780 מיליון קילומטרים).

לטענת האסטרונום הבריטי יו ג'ונס, חבר צוות החוקרים, למרות שגם במערכות אחרות שנבדקו נמצא כוכב לכת דמוי צדק, המערכת החדשה היא הדומה ביותר למערכת השמש שלנו. לדבריו, מבדיקה של יותר מ-100 מערכות כוכבים שעשויות להיות דומות למערכת השמש שלנו, עלה כי רוב כוכבי הלכת דמויי צדק מקיפים את השמש שלהם במסלול אליפטי ולא במסלול מעגלי – דבר המפחית את הסיכוי להתפתחות חיים בכוכבי לכת אחרים. בנוסף, המרחק שלהם מה”שמש” שלהם היה גדול או קטן מדי.

“אם נמצא כוכב לכת בעל מסה הדומה לזו של צדק, שמבצע הקפה מעגלית מסביב לכוכב השמש שלו במרחק של 5-4 יחידות אסטרונומיות, מבלי שנמצא עדות לקיומו של כוכב גז נוסף בקרבתה, יהיה זה דומה לנורת נאון שבוהקת באמצע היקום ומצביעה על הכוכב כאילו אומרת 'תסתכלו, אני כאן!'”, אמר האסטרונום ד”ר אלן בוס, מהמכון לאסטרו-ביולוגיה של סוכנות החלל האמריקאית. “הכוכב הזה יהיה מטרה מרכזית בעבורנו בניסיון למצוא אם סביבו ישנם כוכבי לכת דמויי כדור הארץ שבהם התפתחו חיים”.

בשל המרחק הגדול של המערכת מכדור הארץ, מתקשים האסטרונומים לגלות האם יש בה כוכבי לכת נוספים במסלול הקפה פנימי יותר. לדברי האסטרונומים אם יימצאו כוכבי לכת כאלה הם עשויים לשמש כמקומות אופטימליים להתפתחות חיים.
מקור: יובל דרור, הארץ