סיקור מקיף

נכשל הניסוי של המטוס המהיר בעולם

נותרו עוד שני דגמים של המטוס הנושם

אבי בליזובסקי


הוקמה וועדת חקירה להתרסקות המטוס העל קולי הניסויי

10/6/2001
חברי הוועדה טרם הגיעו למסקנות באשר לנסיבות ההתרסקות, אך הגישה היא שמדובר בתקלה במנוע המטוס.

דקות אחדות לפני שאב הטיפוס של המטוס הנושם מדגם X-43 עמד לעבור לפעולת מנועיו שלו, במהלך ניסוי, נאלצו אנשי הבקרה להרוס אותו מעל האוקיאנוס השקט. זאת לאחר שטיל הפגסוס ששימש כמנוע למטוס יצא מכלל שליטה.
המטוס ללא טיס צויד במערכות הינע שנאס”א סבורה שיכולים לשנות את הטיסות באוויר ובחלל. המטוס מכיל מנוע “scramjet” והוא תוכנן לשימוש באוויר במקום דלק טילים המסייע כיום להגיע למהירות של פי שבעה ממהירות הקול.
הטכנולוגיה, המתבססת על מערכת ללא חלקי נעים יכולה להפחית את עלות הטיסה לחלל ואת זמן הטיסה במטוסים בתוך כדור הארץ.
הוועדה המורכבת מנציגים של כמה מחלקות בנאס”ק התכנסה ביום רביעי, 6/6/01 במרכז המחקר דרידן של נאס”א בבסיס חיל האוויר אדוארדס בקליפורניה, מקום בו ארעה התקלה.

5/7/2001
בסיס חיל האוויר אדוארדס, קליפורניה (רויטרס). אב טיפוס של מטוס ראשון מסוגו האמור לחולל מהפיכה ולשבור את שיאי המהירות, הושמד במהלך טיסת מבחן ראשונה ביום שבת. זאת, לאחר שטיל האצה שסייע למטוס להמריא, סטה ממסלולו והחל ליפול.

מדעני החלל האמריקאים נאלצו להשמיד את האב טיפוס הלא מאויש של מטוס ה-X-43A באוויר, כמה דקות בלבד בטרם היה אמור להפעיל את המנוע המתוחכם. מנוע המטוס מתוכנן כך, שנעשה בו שימוש בחמצן כדלק. מהירות המטוס אמורה להיות גדולה פי שבעה ממהירות הקול.

מצלמות נאס”א בשני מטוסי האף-18 שעקבו אחר המטוס, צילמו את טיל הפגאסוס סוטה ממסלולו, יוצא מכלל שליטה ונופל – בטרם הפעילו פקחי הטיסה את חומרי הנפץ שעליו, כדי להשמידו מעל לאוקיינוס השקט. שברי טיל ההאצה והאב טיפוס של ה-,X-43A שמיוצר במסגרת תוכנית “היפר-“X של נאס”א, נפלו לים.

מדעני נאס”א אמרו שיקימו צוות לחקירת התקלה, כדי לקבוע מה השתבש. הם גם התחייבו שימשיכו בתוכנית, שעלותה 185 מיליון דולר. “אנחנו מאוכזבים, כמובן, אבל נגלה מה קרה, נתקן את התקלה ונטוס שוב”, אמר מנהל תוכנית “היפר-,”X וינס ראוש. ראוש הוסיף שאינו יכול לשער כמה זמן תימשך חקירת התקלה, או מתי תיערך טיסת המבחן הבאה. “יש סיבה לכך שיש לנו שלושה מטוסי אב טיפוס”, הסביר דובר נאס”א, פרד ג'ונסון. “זוהי טיסת מבחן. אם היינו יודעים מה יהיו התוצאות, לא היינו צריכים ללמוד דבר”.

ה-X43-A ביצע את טיסת המבחן הראשונה מתוך שלוש טיסות מבחן שתוכננו במסגרת תוכנית “היפר-.”X לדברי גורמים בנאס”א, התוכנית תסלול את הדרך לביצוע טיסות מסחריות מחוף אל חוף ב-30 דקות.

המדענים מאמינים כי התוכנית היא פריצת דרך בתחום התעופה, בסדר גודל של טיסתם הראשונה של האחים רייט. לדבריהם, הם עדיין אינם יודעים מה גרם לתקלה, אך הם סבורים כי מדובר, ככל הנראה, בטיל ההאצה, ולא במטוס ה-X43-A עצמו או במנועו העל-קולי.

ה-X43-A וטיל הפגאסוס נישאו לגובה של 8,000 מטרים על ידי מפציץ ,B-52 שהמריא מבסיס חיל האוויר אדוארדס שבמדבר קליפורניה. בזמן שהטיל התנתק מהמפציץ עוד היה נדמה כי המבצע יתנהל בדיוק כפי שתוכנן.

טיל ההאצה היה אמור להאיץ את מהירות ה-X43-A למהירות שבעה מאך בגובה של כ-30,880מטרים, בטרם יתנתק האב טיפוס ויטוס למשך כמה שניות במהירות זו – ובכך יקבע שיא מהירות. אך הטיל סטה ממסלולו קודם לכן.

לדברי מדענים, המנוע העל-קולי – שפותח במשך כ-40 שנים – יחולל מהפיכה במסע בחלל, על ידי הפיכת החמצן לדלק. המנוע משתמש בחמצן ובמימן כדי לספק כוח למטוס. כך לא יהיה צורך באספקת חמצן במטוס, ומשקלו הקל יותר יאפשר לו טיסות למרחקים ארוכים יותר או נשיאת מטען כבד יותר. לדברי מדענים, מנוע המטוס ישמש גם ביישומים צבאיים. הוא יאפשר למטוס קרב לטוס במהירות כה גבוהה, עד שלא יהיה ניתן להפילו.

כיום, “המטוס הנושם” המהיר ביותר הוא ה- SR-71″בלקבירד”, הטס במהירות של שלושה מאך – פי שלושה ממהירות הקול. המטוס המתוכנן אמור בסופו של דבר להגיע למהירות של עשרה מאך.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~378926795~~~86&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.