נימות מסתוריות במרכז שביל החלב

קבוצה בינ”ל של אסטרופיזיקאים גילתה משהו חדש לגמרי, חבוי במרכז גלקסיית שביל החלב

זרימת הנימות מסגיטריוס *A , החור השחור המסיבי במרכז דרך החלב. תמונה: פרהאד יוסף-זאדה/אוניברסיטת נורת'ווסטרן
זרימת הנימות מסגיטריוס *A , החור השחור המסיבי במרכז דרך החלב. תמונה: פרהאד יוסף-זאדה/אוניברסיטת נורת’ווסטרן

תמונת MeerKAT של מרכז הגלקסיה עם זוויות מיקום בצבעים שונים של כל הנימות.
קרדיט: Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University
תמונת MeerKAT של מרכז הגלקסיה עם זוויות מיקום בצבעים שונים של כל הנימות. קרדיט: Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University

בתחילת שנות השמונים, פרהד יוסף-זדה מאונ’ נורתווסטרן גילה נימות חד מימדיות ענקיות תלויות אנכית ליד סגיטריוס A* , החור השחור העל-מסיבי המרכזי של הגלקסיה שלנו. עכשיו יוסף-זדה ושותפיו גילו אוכלוסייה חדשה של נימות – אבל חוטים אלה קצרים בהרבה ומונחים אופקית או רדיאלית, כלפי חוץ מהחור השחור כמו חישורים בגלגל.

למרות שלשתי אוכלוסיות הנימות יש כמה דברים דומים, יוסף-זדה מניח שמקורן שונה. הנימות האנכיות שוטפות את הגלקסיה ומתנשאות לגובה של עד 150 שנת אור, ואילו הנימות האופקיות נראות יותר כמו נקודות וקווים של קוד מורס, ונמצאות רק בצד אחד של סגיטריוסA* .

המחקר התפרסם ב-2 ביוני ב-The Astrophysical Journal Letters.

תמונת MeerKAT של מרכז הגלקסיה עם זוויות מיקום בצבעים שונים של כל הנימות האנכיות הארוכות.
קרדיט: Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University

“זאת הייתה הפתעה למצוא פתאום אוכלוסייה חדשה של מבנים שנראה שהם מצביעים לכיוון החור השחור”, אמר יוסף-זדה. “הייתי ממש המום כשראיתי אותם. עבדנו הרבה כדי לקבוע שאנחנו לא משטים בעצמנו. וגילינו שהנימות האלה לא אקראיות אלא נראה שהן קשורות לפליטות של החור השחור שלנו. החקר שלהן יאפשר לנו ללמוד עוד על הסחריר של החור השחור והכיוון של דיסקות הספיחה. יש סיפוק כשמוצאים סדר באמצע התחום הכאוטי של גרעין הגלקסיה שלנו”.

תמונת MeerKAT של מרכז הגלקסיה עם זוויות מיקום בצבעים שונים של כל הנימות הקצרות הרדיאליות.
קרדיט: Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University

התגלית החדשה אולי מפתיעה, אבל גילוי תעלומות במרכז הגלקסיה שלנו במרחק של 25,000 שנות אור מהארץ לא זר ליוסף-זדה. אחרי שגילה לראשונה את הנימות האנכיות ב-1984 עם מרק מוריס ודון צ’נס, יוסף-זדה עם איאן הייווד ושותפיהם גילו אחר כך שתי בועות ענקיות הפולטות אותות רדיו ליד סגיטריוסA* . לאחר מכן, בסדרת פרסומים ב-2022, יוסף-זדה (יחד עם הייווד, ריצ’רד ארנט ומייק וורדל) גילו קרוב לאלף נימות אנכיות, שהופיעו בזוגות ואשכולות, לעיתים תכופות מוערמות במרחקים שווים או אחת ליד השנייה כמו מיתרים של נבל.

יוסף-זדה אומר שהגורם לריבוי התגליות החדשות הוא שיפורים בטכנולוגיית הרדיו אסטרונומיה, במיוחד הטלסקופ MeerKAT במצפה SARAO בדרא”פ. כדי לאתר במדויק את נימות, הצוות של יוסף-זדה השתמש בטכניקה לסילוק הרקע והחלקת הרעש מהתמונות של MeerKAT כדי לבודד את הנימות מהמבנים הסובבים.

“התצפיות החדשות של MeerKAT שינו את המצב”, אמר. “התקדמות הטכנולוגיה וזמן צפייה ייעודי נתנו לנו מידע חדש. זה הישג אמיתי מהרדיו אסטרונומים”.

1. נו באמת,ההסבר מיועד אולי לא לבורים כמוני אך
    גם אמי רוצה לההין את המונחים בכתבה.

2. נימות בחלל הוא מונח שמתייחס לתנודות הזמן של שעון בחלל הקרה. תנודות אלו התגלו לראשונה בשנות ה-60 של המאה ה-20 על ידי רוסיה, ומאז התפתחו מנימות ראשוניות לנימות מדויקות ומתקדמות יותר.
    במרכז רוב הגלקסיות נמצא חור שחור סופרמסה שמכיל את מיניותו החומרית של הגלקסיה. חור השחור הסופרמסה מצוי במרכז הגלקסיה מאז מאות מיליוני שנים והוא משפיע על תנודות הגז, הכוכבים והחומר הקיים באיזור הזה. הנימות במרכז הגלקסיה עשויות להיות התוצאה של תנודות או רעידות במקור הגרעיני הזה, והן מציגות את ההתנהגות הדינמית של החומר סביבו.

3. ברצינות אתם לא מסבירים מה זה נימות בחלל? זה נראה לכם common knowledge?

4. У атомов есть способность передавать информацию мнгновенно
    . и на любые расстояния
    Так что же это такое атом на самом деле?

5. נימות , תעלומות ..הכל יפה , אבל לא מסבירים מה הן. לאדם הפשוט הלא משכיל בתחום המאמר המתורגם לא אומר הרבה.

6. אולי אני בור במיוחד, אבל הטוב באתר הזה, שהוא מכוון להדיוטות כמותי.
    אם אפשר לתת לינק להסבר או הרחבה כדי שאחד כמותי יבין מה הן הנימות האנכיות והאחרות”.
    גיגלתי ולא מצאתי הסבר בעצמי