נאס”א תיקנה את מסלול הספיריט – הרובוט העומד לנחות בסוף השבוע במאדים

לאחר השקט מכיוונה של החללית הבריטית ביגל 2 הציפיה להצלחת הנחיתה של רכב השטח הרובוטי האמריקני ספיריט במאדים גבוהה ביותר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spiritupdt020104.html

נאס”א מסרה כי התאימה ביום שני השבוע בהצלחה את מסלולו של רכב השטח העומד לנחות במאדים בסוף השבוע הקרוב (שבת, 3 בינואר) כחלק ממשימה לחיפוש עדויות אחר חיים על כוכב הלכת האדום.
המהנדסים שינו את המסלול באמצעות הבערת מנועי הספיריט למשך 3.5 שניות ביום שישי כשהם מסיטים בכך את נקודת הנחיתה של החללית ב-55 קילומטרים. כך מסר מנהל המשימה מארק אדלר.
“זו היתה ההזדמנות הרביעית וקרוב לודאי האחרונה שבה תוקן המסלול של הרובוט בן ששת הגלגלים. התאמות כאלה נעשות נחוצות כאשר החללית מתקרבת ליעדה.
ספירט מיועדת לנחות בשבת הקרובה, 3 בינואר, במכתש גוסב, איזור בגודלה של מדינת קונטיקט שהמדענים מאמינים שפעם היה בה אגם.

הספיריט היא אחת מתוך סדרה של שתי חלליות למאדים. אחותה התואמה, אופורטיוניטי מתוכנת לנחות ב-25 בינואר. שני הרכבים מתוכננים לחפש מינרלים העשויים לתת אינדיקציה האם כוכב הלכת היה אי פעם מקום רטוב יותר ומסביר פנים לחיים.
חללית אחרת, ביגל 2 נחתה על מאדים בשבוע שעבר אך לא נשמע ממנה כל אות מאז הנחיתה.

האם האמריקאים יצליחו היכן שהאירופים נכשלו?

מאת יובל דרור

רק שבוע חלף מהמועד שבו היתה אמורה לנחות על המאדים הנחתת של סוכנות החלל האירופית, “ביגל-2”, שעד כה לא שלחה אותות חיים, וכוכב הלכת שוב ממקד אליו את תשומת הלב העולמית. ביום ראשון בשעה 06:35 בבוקר (שעון ישראל), ינחת על המאדים רכב חלל של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) – “ספיריט” (Spirit). בנאס”א רומזים שאובדן ביגל-2 רק מוסיף לחץ למשימה הסבוכה ממילא. בסוכנות יודעים שאותם הגורמים שהביאו לכישלון המשימה האירופית, אורבים כעת לספיריט.

ספיריט הוא אחד מצמד רכבי חלל שנשלחו על ידי נאס”א למאדים (הרכב השני – “אופורטיוניטי” – צפוי לנחות ב-25 בינואר).
בשבוע האחרון ביצעה נאס”א תיקוני מסלול אחרונים שאמורים להוביל את ספיריט לאתר הנחיתה במכתש גוסב, שיש הטוענים שבעבר היה מוצף מים.

משימתו של ספיריט (בדומה לביגל-2) תהיה לחפש אחר עדויות מיקרוסקופיות להימצאות מים על המאדים. לשם כך ציידו אותו במכשור מדעי מתקדם, שבאמצעותו הוא יבחן את מבנה הסלעים שעל המאדים ויצלם אותם. בניגוד לביגל-2, שנעדר יכולת ניידות ושהסתייע בזרוע רובוטית כדי לאסוף ממצאים, ספיריט הוא רכב לכל דבר.

בנאס”א מדגישים שבניגוד לרכב החלל “פאת'פיינדר”, שנחת על המאדים ב-1997 והיה למעשה דגם אב טיפוס מוגבל ביכולותיו, ספיריט ותאומו אופרטיוניטי יכולים לנוע עשרות מטרים ביום (לעומת 20 מטרים ליום של פאת'פיינדר). ולמרות זאת, גם אם ספיריט ינחת בהצלחה על המאדים, הוא לא ינוע עד שבנאס”א יוודאו את מצבו וכשירותו למשימה.

אבל בנאס”א עדיין לא חושבים מה יהיה אחרי הנחיתה. הם מעדיפים להתרכז במה שהם מכנים “שש הדקות של פחד ואימה”. הכינוי המבהיל מתייחס לרגע שבו ספיריט יחדור לאטמוספירת מאדים במהירות של כמעט 20 אלף ק”מ לשעה – פי 20 ממהירות התנועה של קליע שנורה מאקדח. “בנינו את המערכות כך שיידעו להאט את מהירות ספיריט, שנע בחלל במהירות עצומה, עד לכדי עצירה מלאה על המאדים”, הסביר רוב מאנינג, מהנדס הטיסה הראשי של הפרויקט. “יש לנו מגן חום, מצנח, רקטות וכריות אוויר, ועלינו להשתמש בכל החלקים האלה במהירות וביעילות בשש דקות מפחידות”.

ב-30 השניות הראשונות בשלב הכניסה לאטמוספירה, מגן החום של ספיריט יגונן עליו מפני טמפרטורה של 1,600 מעלות צלסיוס. כשהרכב יאט למהירות של כ-1,650 קמ”ש (כתוצאה מחיכוך גוף הרכב עם דו תחמוצת הפחמן, המרכיבה יותר מ-90% מאטמוספירת מאדים), ייפתח המצנח. ספיריט ימשיך ויאט למהירות של כ-350 ק”מ לשעה, אז הוא ישיל מעצמו את מגן החום, יתפרק מהמעטפת שלו, ויחשוף את הרקטות שיסייעו לו להאט את מהירותו עד לכדי עצירה מוחלטת באוויר. במקביל – חמש שניות לפני הנגיעה בקרקע – יתנפחו כריות אוויר סביב רכב החלל. אז, ינתק המחשב את הכבלים המחברים את ספיריט לרקטות ולמצנח, וההרכב ימשיך בנפילה חופשית לכיוון מאדים במהירות של 24 מטר בשנייה. לאחר נגיעתו הראשונה בקרקע, ינתר ספיריט 30-15 פעמים, עד שייעצר לחלוטין וירוקן את כריות האוויר.

נקודות התורפה בתוכנית ברורות: על מגן החום לעמוד בעומס, על המצנח להיפתח בזמן, הרקטות חייבות לעבוד כך שיאיטו את צניחת רכב החלל וכריות האוויר חייבות להתנפח ולהגן על ספיריט במהלך הקפיצות הקטלניות על קרקע מאדים. “עשינו את כל מה שבני אנוש מסוגלים לעשות כדי שהמשימה תצליח”, אמר אדוארד ווילר, המדען הראשי של אס”א.

רכב החלל ספיריט