סיקור מקיף

נאס”א רוצה מטוס חלל ודגם חדש של מעבורת * תחילת הפיתוח בתקציב 2003

אבי בליזובסקי

בתמונה – הרכבת רכב המילוט X-38 במתקני נאס”א ביוסטון. צילום: אבי בליזובסקי (בעת הכנת הסרט על אילן רמון)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spaceplane.html

נאס”א מתכוננת להשקיע 2.4 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות כדי לתכנן מטוס חלל להסיע אסטרונאוטים בין כדור הארץ לתחנת החלל הבינלאומית.
בדרישת התקציב שלה לשנת 2003, ביקשו פקידי נאס”א להקצות תקציב מסגרת בסך 6.6 מיליארד דולר כדי להשלים את ההרכבה של תחנת החלל הבסיסית. הדבר יביא את החלק האמריקני בשקעה בתחנת החלל ל-25 מיליארד דולרים לערך.
המחיר המדויק של תחנת החלל, פרויקט שהחל במהלך ממשל ריגן הוא נושא שטרם יושב בין נאס”א והקונגרס. לאחר שנאס”א טענה שהתפעול של התחנה יגיע ללמעלה מ-600 מיליון דולרים בשנה, הגביל הקונגרס את ההקצאה התקציבית ל-25 מיליארד דולרים. שון אוקיפי, מנהל נאס”א ובעבר פקיד המשרד התקציבים האמריקני מונה לתפקיד מנהל נאס”א כאשר קיבל הוראות ברורות לשלוט בעלויות של תחנת החלל ושאר הפרויקטים.
אוקפי תיאר את התוכנית שבמסגרתה מבקשת נאס”א; להשלים את השלמת החלקים העיקריים של התחנה עד 2004, לאפשר הארכת משך החיים של צי המעבורות, להשלים פיתוח של מטוס חלל ולהמשיך לפתח חלליות הניתנות לשימוש חוזר כדי שיחליפו בעתיד את המעבורות.
התקציב החדש לא יחרוג מהמסגרת הקבועה בסך 15 מיליארד דולרים אך הוא יכלול בתוכו ניתוב מחדש של תקציבים.
אוקפי אמר כי התוכנית שלו כוללת גישה סיסטמטית לפעילויות רכבי החלל של נאס”א, במקום להפעיל כל מרכיב במערכת זו כתוכנית נפרדת. כל המרכיבים קשורים זה בזה, אמר אוקיפי.

התקציב כולל 1.6 מיליארד דולרים כדי לשדרג את המעבורות כך שיוכלו לפעול עד שנת 2012, עם אפשרות להארכה עד שנות העשרים; 15.2 מיליארד דולרים במשך העשור כדי להוסיף למערכת טיסה חמישית בשנה לכל מעבורת. כיום מגביל התקציב ארבע טיסות מעבורות בשנה, ולכן כמעט כל הטיסות מוקצות לבניית תחנת החלל הבינלאומית. הטיסות הנוספות יוכלו לשמש לזירוז הרכבת התחנה או לביצוע משימות נוספות שכעת אינן אפשריות. 6.6 מיליארד דולרים עד שנת 2006 כדי לסיים את ההרכבה הבסיסית של תחנת החלל. זאת לרבות השלמה של NODE 2 – רכיב פינתי תוצרת ארה”ב שאליו יורכבו רכיבים אמריקניים ויפניים. נאס”א רואה בו מרכיב חשוב, אומר אוקיפי; 1.8 מיליארד דולרים כדי לתמוך בניסויים פיסיקליים וביולוגיים על סיפון התחנה; 2.4 מיליארד דולרים למחקר ופיתוח של טכנולוגיות הדרושות לבניית מערכת חלל שתחליף את המעבורות. כסף זה ישמש למאמצים ארוכי הטווח לפתח כלי הניתן לחלוטין לשימוש חוזר ויוכל לטוס לעיתים קרובות, בלא צורך בהכנות מורכבות כמו במעבורות. אוקיפי לא יכול להעריך את העלות הסופית של כלי כזה. להערכת נאס”א הכלי הראשון יוכל לטוס בשנת 2015; 2.4 מיליארד דולרים כדי להשלים עד '2004 את התכנון של מטוס חלל שעשוי לשמש להעברת אנשים אל החלל וממנו. לדברי אוקיפי, התכנון עדיין אינו בטוח, אך מדובר בכלי הניתן לשימוש חוזר שישוגר באמצעות טיל חד פעמי. הוא יוכל לשאת 10 אנשים. תחילת הפעלת כלי כזה צפויה בזמן כלשהו בין2008 ל-2010.

כמה מחברי הקונגרס התלוננו כי גודל הצוות בתחנת החלל הוגבל לשלושה, המספר המקסימלי של אנשים שיכולים להכנס לחללית סויוז רוסית המשמשת כרכב מילוט. מאחר והתחזוקה והתפעול של התחנה דורשת מאמצים במשרה מלאה משלושת חברי הצוות, אומרים בקונגרס, כי נעשים מעט מאוד ניסויים מדעיים במעבדה הטירית המיליארדים שבתחנה. מטוס חלל עצמאי יוכל לאפשר ליותר אנשים לחיות ולעבוד בתחנה ולבצע יותר מחקרים.

לידיעה בסי.אן.אן
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~373671927~~~9&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.