נאס”א פיתחה מטוס שמונע על ידי קרן לייזר

יובל דרור, הארץ, וואלה!

אב הטיפוס של המטוס. משקלו 300 גרם. תצלום: נאס”א

סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) פיתחה באחרונה אב טיפוס של כלי תעופה אשר אינו זקוק לדלק כדי לטוס. מדובר במטוס קל במיוחד שמקבל את האנרגיה שלו מקרן לייזר אינפרה-אדומה שנשלחת אליו מהקרקע, ונקלטת על ידי תאים פוטו-אלקטריים מיוחדים הממירים את האנרגיה לחשמל.

המטוס פותח על ידי חוקרים מנאס”א ומאוניברסיטת אלאבמה בארה”ב. מוטת הכנפיים של אב הטיפוס החדש היא 1.5 מטר, ומשקלו 300 גרם בלבד. הוא בנוי

מעץ בלסה קל במיוחד, וצינורות עשויים סיבי פחמן. חלק מהמטוס, שנשלט באמצעות קשר רדיו, עטוף בתאים מיוחדים שממירים את האנרגיה מקרן הלייזר לחשמל. החשמל מפעיל את המנוע, שמניע את המדחף של המטוס.

“כלי הטיס יכול להישאר באוויר כל עוד מועברת לו אנרגיה מקרן הלייזר”, אמר רוברט בורדין, מנהל פרויקט הלייזר מטעם נאס”א. “ככל הידוע לנו, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמטוס מקבל את האנרגיה שלו אך ורק מקרן לייזר. זה ציון דרך בהיסטוריה של התעופה”, הוסיף.

הבעיה העיקרית בשיטה זו, מודים המדענים, קשורה להפרעות שיכולות להתרחש בקליטת קרן הלייזר מהקרקע. כך, לדוגמה, עשויים מטוסים לחלוף בקו שבין המטוס לתחנת הקרקע. גם עננים כבדים צפויים להפריע. לדברי המדענים, ניתן לפתור בעיה זו באמצעות פיזור כמה תחנות קרקע, שיעקבו אחרי המטוס. אם תיחסם תחנת קרקע אחת, תמשיך תחנה אחרת לספק אנרגיה למטוס. בקרוב ינסו המדענים לפתח מטוס כבד יותר.