סיקור מקיף

נאס”א מתכננת לפנות את תחנת החלל הבינלאומית* רק ב-2006 התחנה תפעל עם צוות כפול

אבי בליזובסקי

https://www.hayadan.org.il/evacuateiss.html

מנכ”ל נאס”א, שון אוקיפי אמר ביום חמישי (5/12/2002) כי הוא נשאר מחויב לבניה והרחבה של תחנת החלל הבינלואמית, למרות החלטת וושינגטון בשנה שעברה לקצץ בתקציב הפרויקט.
עד 2006, אמר אוקיפי, יוכפל גודל הצוות הקבוע של תחנת החלל משלושה לשישה. מנהיג נאס”א נפגש ביום שישי עם בכירים משאר המדינות המשתתפות בתחנת החלל, רוסיה, האיחוד האירופי, קנדה ויפן.
בנאס”א הגיעו לאחרונה למסקנה כי הצוות הנוכחי המאייש את תחנת החלל ומונה שלושה אנשים בלבד אינו מסוגל לבצע כמעט שום עבודת מחקר רצינית (תחנת החלל הבין-לאומית פותחה במקורה בכדי לשמש מקום למחקר מדעי וטכנולוגי) וכי נדרש צוות כפול בגודלו לפחות בכדי לבצע את משימות המחקר. לשם כך נפגשו לאחרונה ביפן נציגים של NASA ושאר המדינות החברות בפרוייקט תחנת החלל והסכימו כי בשנת 2006 ייגדל מספר חלליות הסויוז הנמצאות דרך קבע בתחנת החלל לשתיים. הדבר אפשרי למעשה גם כעת משום שבמודול הרוסי של תחנת החלל ישנם שלושה פתחי עגינה לחלליות סויוז (אחד משמשת בדרך כלל לעגינתן של חלליות אספקה. אגב מעבורות החלל המגיעות לתחנה עוגנות במודול האמריקני ולא הרוסי).
מה שלא הוסכם בפגישה הוא מהיכן יגיע המימון להכפלת מספר חלליות הסויוז. בכל מקרה אם ימצא בהמשך המימון אפשר ובתוך מספר שנים תחל סוף סוף תחנת החלל למלא את התפקיד המקורי שיועד לה.
אוקיפי אמר כי מוקדם מדי לאמר כמה צוותים נוספים יידרשו עד אז, אך אמר כי הצוות יהיה גדול משלושה. תחנת החל צפויה להגיע לתפעול מלא בין 2008-2010. צמצומים בתקציב סוכנות החלל הרוסי עלולה להאט את בנית התחנה, אך אוקיפי אומר כי יפן לפחות מקיימת את מחויבותיה באופן מלא.
יפן, שהתחייבה להקצות 2.6 מיליארד דולרים, היא המשקיעה השניה בגודלה לאחר ארה”ב יפן גם בנתה חמישה רכיבים גדולים לתחנת החלל, לרבות זרוע רובוטית חיצונית ומעבדה רפואית.
לידיעה בניו סיינטיסט

30/11/2002
אסטרטגיה לפינוי תחנת החלל הבינלאומית ועזיבתה בתלי מאוישת למשך כשנה מתוכננת בידי נאס”א.
בנאס”א גוברות החששות שרוסיה לא תצליח לממן בניית חללית הדרושה לשמירה על צוות קבוע בתחנה בשנת 2003. תוכנית הבניה לחללית סויז שתמשמש להסעת אסטרונאוטים, וחלליות פרוגרס להבאת מטענים לתחנה מפגרות בלוח הזמנים. לציבור אומרים בנאס”א כי הם מקווים שרוסיה תעמוד בהתחייבותה.
ואולם מסמכים פנימיים של נאס”א שנחשפו בידי מומחה החלל ג'יימס אוברג, נכתב כי רצף המשימות הדרוש כדי להבטיח את כדי שהצוות הנכון יהיה במקום הנכון ובזמן הנכון דרוש כדי לאפשר פינוי של הצוות הקבוע, וכן מאפשר ביקור של מעבורת חלל בתחנה למשך זמן של 10-12 יום כדי להמשיך בעבודות הבניה והתיקונים הדרושים.
תחנת החלל הבינלאומית מאוישת באופן קבוע מזה למעלה משנתיים והפסקת הרצף הזה תסמל כשלון גדול. המטרה העיקרית של התחנה הוא לשמש למחקרים מדעיים ואולם פעילות זו תופסק בעת הפינוי.
כמות הניסויים המתבצעים בתחנה כבר הופחת באופן משמעותי משום שהצוות הקבוע של התחנה הוגבל לשלושה אנשים. זוהי הקיבולת של חללית סויוז המשמשת כסירת הצלה. נאס”א לא הצליחה לעמוד בלוח הזמנים לבניית רכב המילוט של תחנת החלל הבינלאומית שנועד לצוות של ששה או שבעה אנשים.
בכל אופן, ההתקדמות לקראת בניית ספינת ההצלה הגיעה השבוע כאשר נאס”א סיפקה לבואינג 301 מיליון דולר כדי להמשיך ולפתח את X-37 עד 2006. ה-X-37 יהיה נקודת ההתחלה של מטוס החלל שנאס”א הודיעה כי היא מתכננת להשתמש כספינת הצלה לתחנת החלל, ולבסוף אף כמחליפה למעבורות החלל.
בכל אופן, מטוס החלל יגיע מאוחר מדי כדי לפתור את בעיית החללית הרוסית. התוכנית הקיימת מדברת על טיסה בלתי מאוישת קנה מידה רציני של טיל דלתא 4 שיביא את מטוס החלל לתחנת החלל. טיסות מאוישות לא יחלו לפני 2012.
ואולם טכנולוגיות רבות נותרו עדיין בלתי מוכחות ויש צורך לפתור אותן לפני הטיסה. “X-37 מתוכננת להדגים יכולות שייושמו אחר כך במטוס חלל, אמר אל סנטנה, מנהל תוכנית X-37 ומנהל בכיר בבואינג. בואינג החלה בפרויקט X-37 בשנת 1999 והוכיחה עד כה נחיתה עצמאית בגרסה בגודל של כשמונים אחוזים – ה-X-40A. במהלך 2004 מתוכננת הנחתת נסיון של X-37 בקנה מידה מלא – על כל 8.4 המטרים גובה ומוטת כנפיים של 4.6 מטרים.
במהלך 2006, טיל X-37 אחר בעל מנוע יועלה על שלב עליון של טיל דלתא 2 – שינוי בתוכנית המקורית שבה היו אמורים להשתמש במעבורת חלל להעלתו לחלל. התוכניות מנבאות כי ה-X-37 יפעל עצמאית בחלל במשך 21 יום, ואז יחזור לאטמוספירה במהירות של 25 מאך וינחת בעצמו.
בואינג תלמד את תוצאות הניסויים ותזין אותם לתוכנית מטוס החלל המסלולי, אמר סנטנה. הוא צופה כי מטוס החלל יהיה גדול לפחות פעם וחצי מה-X-37.

נושא מפתח אחד יהיה ההנדסה ומערכת הבקרה האוטונומית תאפשר לאסטרונאוטים להתערב. “ברגע שיהיה לך צוות על הסיפון, יש לך נטיה טבעית שלא לסמוך על תוכנה כאשר מדובר בחיי אדם.

לידיעה בניו סיינטיסטס
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~385990409~~~88&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.