נאס”א מנתקת הקשר לחללית חלל עמוק 1

לאחר למעלה משלוש שנים ושתי הקפות של השמש, הסתיימה משימת החללית DS1 כאשר נאס”א ניתקה את הקשר ביום שלישי ה-18/12. מעט לאחר שלוש אחר הצהרים ביום שלישי (שעון החוף המזרחי) שלחו המהנדסים את האותות האחרונים לחללית וביקשו ממנה לכבות את המנוע.
חלל עמוק 1 שוגרה באוקטובר 1988. היא הפגינה הצלחות אך גם נכשלה בחלק ממשימותיה. היא הופצצה בידי סופת שמש, סלה מתקופות ארוכות של שקט וניתוק, אך בסופו של דבר היא נרשמת כאחת ההצלחות המפתיעות של נאס”א מזה שנים.
החללית תוכננה בתחילה לנסות כתריסר טכנולוגיות עתידניות, לרבות מנוע הייטקי ומערכת ניווט אוטומטית. אך היא גם הביאה נתונים מדעיים מפתיעים מטיסתה ליד כוכב השביט בורלי ב-22 בספטמבר 2001. המדענים אומרים כי אלו התמונות הטובות שהתקבלו מעולם של גרעין כוכב שביט.
מארק ריימן, Marc Rayman,. מנהל משימת חלל עמוק אחת במעבדה להנע סילוני של נאס”א אומר כי המדענים והמהנדסים של נאס”א “סחטו הרבה יותר ממה שציפו מהחללית, שמשימתה הוארכה פעמיים. אני שמח שאנחנו יכולים לסיים את המשימה בתנאים שלנו, כאשר אנחנו מוכנים לכך.”
“אני בטוח כי ההשגים המדעיים והטכנולוגיים יתבטאו בחלליות הבאות. משימות רבות שהיו עשויות להיות מעבר להשג הכלכלי או בלתי אפשריות טכנולוגיות יהיו כעת בהשג ידנו בזכות הניסויים בחללית DS1.”
אחת מהתמורות המידיות הישירות של החללית תהיה האפשרות לשגר חללית נושאת מצלמה לשביט ב-4 ביולי 2005. התמונות ששיגרה DS1 ישחקו תפקיד חשוב בעידון התחזיות שיאפשרו את שיגור החללית DEEP IMPACT אומר מייקל אוהרן Michael A'Hearn מאוניברסיטת מרילנד, המנהל את תוכנית דיפ אימפקט.
משימות חלל נוספות הדורשות הינע לא יקר לטיסה למרחקים ארוכים יכולים להרוויח מהנסיון המוצלח של DS1. החללית עמדה בתקציבה, 152 מיליוןן דולרים. מנוע היונים, המונע באמצעות הגז זנון (xenon) דורש הרבה פחות דלק מאשר מנוע רקטי קונבנצונלי. אמנם הוא איטי יותר אך הוא מאפשר לבנות חלליות קלות ולפיכך גם זולות יותר.

ריימן לא ציפה שהחללית DS1 תשרוד את המעבר ליד השביט בורלי. הוא חשש מפגיעה של אבק במצלמה, ופגיעה פיזית בחללית מן האבק המקיף את גרעין השביט. אך במהלך טיסת ההתקרבות לשביט החוקרים ראו משהו מעניין: מרבית האבק סביב השביט התרכז בסילון אחד שנורה לחלל, והוא משאיר את שאר השטח כמעט נקי מאבק.
מאז המפגש עם השביט, ניסו המהנדסים למתוח עוד יותר את יכולתו של מנוע היונים להניע את החללית שמשקלה 486 ק”ג.
לאחר שהמהנדסים ניתקו את הקשר בין תחנת המעקב לחללית, תהפוך החללית לחרשת, אילמת ותצא משליטה. היא תסתובב סביב עצמה באיטיות עד שהלוחות הסולריים שלה יחדלו להיות מכוונים לעבר השמש, והסוללה תתרוקן. במשך תקופה ארוכה, אולי מיליוני שנים, היא תחוג לאיטה סביב השמש.