משרד האנרגיה האמריקאי חתם על הסכם ליצירת מחשב שיפענח את רצף הגנום האנושי

קומפאק תבנה מחשב שיאיץ בסדר גודל את החישובים הדרושים לפיענוח הגנום

חוקרי הגנום במשרד האנרגיה האמריקאי ובחברת סלרה הודיעו ביום שישי על איחוד טכנולוגיית המחשב עם הביולוגיה, בחתימת הסכם לשיתוף פעולה עם חברת המחשבים “קומפאק”.

בכוונתם להקים צוות בשיתוף “קומפאק”, שיכתוב תכניות מחשב ויבנה מחשב-על, שיעבור דרך רצף הגנום וימצא היכן הגנים ומה תפקידם. הצדדים הבטיחו לנבור במפת הגנום האנושי בכדי לגלות אינפורמציה שתשנה, כך הם מקווים, את עולם הרפואה.

“אנו כותבים עכשיו את הטיוטה הראשונה של העתיד”, אמר ניל ליין, יועצו המדעי של הנשיא קלינטון. הוא חזר על דברי המדענים, שלפיהם פענוח הגנום האנושי ישנה את הרפואה ואת ההבנה הבסיסית של הביולוגיה.

על ההסכם, שנאמד בעשרות מיליוני דולרים, חתמו היועץ ליין, שר האנרגיה ביל ריצ'ארדסון, נשיא המעבדות הלאומיות פול רובינסון, נשיא חברת סלרה, קרייג ונטר,
וסגן נשיא חברת קומפאק, ביל בלייק.

רצף הגנום האנושי פוענח בשנה שעברה, אך הפענוח נתן רק את הקוד למפת הגנטיקה האנושית, עכשיו צריך לפצח את הקוד. החלקים שמרכיבים את הדי.אן.איי חוזרים שוב ושוב, בדפוס שהגוף יכול להבין, אך לעין האנושית הוא נראה מגומגם. החוקרים מקווים כי מחשב יוכל למצוא את המשמעות בדפוס החוזר.

סלרה השלימה פענוח של רצף הגנום בשנה שעברה, ופרויקט הגנום האנושי, שממומן ציבורית בשיתוף משרד האנרגיה, עשה פענוח רצף משלו. גנים רבים כבר ידועים אך הקוד כל כך צפוף, כך שעדיין לא ברור כמה גנים יש.

סלרה מפעילה כבר כמה מחשבים, שרובם יוצרו על ידי קומפאק, כדי לחדור למידע הגנטי. “בעזרת שימוש במחשבים המצוידים בשבבי אלפא של קומפאק, ובאמצעות תרשימי הזרימה שנכתבו על ידי הצוות של סלרה, הצליחו לקצר תהליך שלקח תשע שעות לחמש דקות”, אמר נשיא סלרה קרייג ונטר והוסיף: “עלינו לבצע את החישובים שלוקחים חמש דקות בכמה שניות, זו המטרה של הברית החדשה שכרתנו”.