סיקור מקיף

משאל בזק: המלך יאשיהו

לרגל פרסום מאמרו של יעקב שביט על הספר “ראשית ישראל”, המציג את תקופת מלכותו של יאשיהו ביהודה כתקופת מפנה בהיסטוריה של עם ישראל, פנתה מערכת “תרבות וספרות” אל כמה חוקרי מקרא בבקשה לענות על השאלה: “מי היה המלך יאשיהו? האם היה מלך חשוב? האם היה רפורמטור

מבשריו של כריסטוס: יאשיהו, יכניה ושאלתיאל בפרסקו של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/yoshiahoo2.html


לא בזמנו נכתב התנ”ך/ אלכסנדר רופא

יאשיהו היה מלך חשוב. הוא השתחרר מעול אשור. 18 שנים היה עצמאי עד שנפל במגידו. הוא היה רפורמטור, אבל יאשיהו אינו מייסד המונותיאיזם. אני חושב שהמונותיאיזם התפתח במשך מאות שנים, ועל כל פנים לא יאשיהו כתב את ספר דברים. ספר דברים נכתב, כנראה, סמוך לפני זמנו.


מלך מסוכן לעמו/ לאה מזור

יאשיהו היה מלך מסוכן לעמו, הוא היה הרפתקן פוליטי שנכנס לעימות קשה עם האימפריה הגדולה ביותר של זמנו, מצרים, ומת בקרב עם פרעה נכה. ודאי וודאי היה מלך חשוב על פי תפישתם של העורכים שערכו את ספר מלכים. הציגו אותו כמי שתרם לריכוז הפולחן ואיחודו במקום אחד, אבל הוא הצליח להגיע לביטול עבודת ה' בבמות באמצעים דרסטיים ביותר. הוא זבח את כוהני הבמות על המזבחות ושרף על המזבחות עצמות אדם. כך טימא את הבמות לנצח.

כמסבב המונותיאיזם, יומרני יהיה לתלות תהליך כל כך עמוק מבחינה אמונית באישיות אחת. תרמו לכך תהליכים תרבותיים מהסביבה, תרמו לכך תהליכים היסטוריים בתוך יהודה. עד יאשיהו אנחנו שומעים שהעם עובד את ה' אלוהי ישראל בבמות. חלק מהבמות היו כנראה מקומות פולחן לאלוהי ישראל וריכוז הפולחן דרש מן האנשים להפסיק את העבודה ההיסטורית שנמשכה דורות רבים בבמות, ולעבוד את ה' רק במקום אחד. חזקיהו ניסה ונכשל. ואז חזר על כך יאשיהו והצליח, בין השאר משום שנקט אמצעים קיצוניים.

אי אפשר לתלות את התפתחות המונותיאיזם בדמות אחת. ההתפתחות היתה ארוכה. יאשיהו לא כתב את ספר דברים ולא ערך את ההיסטוריה הדויטרונומיסטית. ייתכן שחלקים מספר דברים נכתבו בזמנו, אבל יש בספר דברים רבדים מאוחרים ליאשיהו וקדומים לו.


חזקיהו גדול ממנו/ יאירה אמית

יאשיהו לא המציא דבר. המסורת המקראית עצמה מאדירה את חזקיהו יותר מאשר את יאשיהו. וזאת, אף שחזקיהו היה כישלון היסטורי ממדרגה ראשונה, כי בימיו הושם המצור של האשורים על ירושלים, והרי היה יכול למנוע אותו אילו היה משלם את המסים ולא מורד במלך אשור. המרד שלו הביא על יהודה חורבן, שממנו לא הצליחה להתאושש עשרות שנים. והנה, סנחריב הגיע לירושלים אבל משום לחצים בתוך ממלכתו הסיר את המצור וחזר לנינווה. התוצאה היתה שזה התפרש כנס, ולכן חזקיהו הפך להיות מלך מופלא. ספר מלכים מספר שבימיו היתה רפורמה, אבל הוא מקדיש לזה רק שני משפטים, ולכן עולה שאלה בדבר חשיבותה. לעומת זאת מקדיש ספר דברי הימים לרפורמה של חזקיהו שלושה פרקים שלמים שאיננו יודעים מה הביסוס ההיסטורי שלהם, אבל הם מלמדים על הרצון לפאר את חזקיהו על חשבון יאשיהו, ולומר שכל מה שעשה יאשיהו לא דומה למה שעשה קודמו. לצורך זה יש לקרוא את ספר דברי הימים, שנכתב במאה הרביעית לפני הספירה.

בתקופת חזקיהו קרו דברים רבים. למשל, חרבה ישראל הצפונית והופיעה הנבואה הקלאסית במלוא עוצמתה. היא התחילה בישראל עוד לפני חזקיהו, אבל ישעיהו ומיכה הם נביאים של ימי חזקיהו וכך גם העימות והאיום האשורי והעיבוד של ההתרחשויות ההיסטוריות והניסיון לפרשן. אני מקבלת את הדעה שזאת תקופת ראשית המונותיאיזם. המונותיאיזם, שהתחילו לגלגל אותו כאידיאה של האל השולט בכל, ושולח את אשור כמטה זעם – זאת תפישה שאומרת שמלך אשור הוא כלי בידי אלוהי ישראל. אלה רעיונות שמתגבשים בתקופה הזאת והם ייצוג של מונותיאיזם.

אני חושבת שההתגבשות של המונותיאיזם הישראלי הוא עניין תהליכי של המאה השמינית, ושלדמויות שפעלו בה כמו יאשיהו, כמו חזקיהו, היתה לכך תרומה חשובה. המונותיאיזם קיבל תנופה נוספת באמצעות ריכוז הפולחן של יאשיהו, אבל הרפורמה של יאשיהו התרחשה למעשה כ-36 שנה לפני החורבן הבבלי של נבוכדנצר. קשה לי להאמין שאלמלא גלות בבל הרפורמה הזאת היתה מצליחה. גלות בבל הובילה לכך שעם חידוש הפולחן בשיבת ציון כבר בנו את המודל בהתאם לעקרונות של ספר דברים. אני לא משוכנעת שהרפורמה היתה מצליחה אלמלא הגלות, כי המניע החזק שגרם להפנמתה ולאימוצה המקיף כל כך היה החורבן.

בתנ”ך יש חלקים שנכתבו בתקופת המכבים – כמו דניאל ואסתר, שהוא ספר הלניסטי. לדעתי, התורה לא הושלמה לפני עזרא, כמו שאמר שפינוזה במאמר תיאולוגי-מדיני שלו. רק עם שיבת ציון התאפשר חיבור התורה. יש בה דברים שנכתבו קודם, כמו ספר דברים. אבל היא נערכה בשלב מאוחר; יש בה חלקים קדומים ומסורות קדומות ויש אסכולות שהתגבשו בסוף המאה השמינית ואילך – תהליך שנמשך גם בגלות בבל.

בספר מלכים נאמר על חזקיהו שהוא ניתץ את נחש הנחושת (מלכים ב', יח, ד) אשר עשה משה במדבר. יש כאן הודאה בכך שהיה נחש נחושת שהכל עבדו אותו; אבל חזקיהו מרשה לעצמו לעקור אותו. אני חושבת שיש לנו התחלות של “לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה”. יש כאן ניסיון להתרחק מאיקוניזציה של האלוהות ולהיאבק בה. לכן אני חושבת שהיתה ראשיתה של רפורמה בימי חזקיהו, ובספר מלכים מייחסים לו רפורמה של ראשית ריכוז הפולחן, אבל למעשה הרפורמה העיקרית של ריכוז הפולחן נעשתה בימי יאשיהו.


עידון וייחוד/מנחם הרן

דיבור על מלך גדול או לא גדול מוכרח להיעשות מזווית ראייה שמלווה בעמדה ערכית. יש גם אפשרות למדוד אותו מתוך ראייה היסטורית, במסגרת תולדות הקיבוץ הלאומי או הארץ שבה מדובר. משתי הבחינות האלה, ובייחוד מן הבחינה השנייה, אי אפשר להכחיש שיאשיהו היה אחד המלכים החשובים של בית דוד. העובדה המכרעת היא שבימיו ובהסכמתו אירעה תפנית גדולה מאוד בתולדות ישראל שהיתה קשורה בשלבים הראשוניים של עיצוב היהדות בהתגלמותה ההיסטורית. אדם יכול להיות בעד או נגד יהדות, אבל לא יוכל להכחיש שהיהדות היא כשלעצמה היא תופעה היסטורית גדולה בתולדוות הדתות. המורה שלי יחזקאל קאופמן היה נוהג לומר שיש שתי יצירות גאוניות שהגזע היהודי נתן לעולם, והן המקרא כקורפוס של ספרות קדומה והיהדות כדת מונותיאיסטית שקבעה את הכיוון לדתות שבאו אחריה. התופעות האלה שייכות לממד ההיסטורי שאינו תלוי כלל באהבה או בשנאה.

אשר לספרות המקראית – יאשיהו לא יצר אותה כי היא קדמה לו מאות שנים ובצורה מזהירה, אבל בזמנו אירעה בה תפנית מסוימת, זה מה שקוראים האסכולה הדויטרונומית, שגם לה יש תכונות ספרותיות מזהירות וגם משמעות דתית מסוימת. אשר לדת היהודית, יאשיהו לא יצר את המונותיאיזם ולא בזמנו נוצרה תפישה זו, אבל בזמנו אירעה תנועה מסוימת במסגרת האמונה המונותיאיסטית שהעלתה את האמונה הזאת לדרגה עוד יותר גבוהה של עידון וייחוד.


אל אחד במקום אחד/ ציפורה טלשיר

יאשיהו הוא הראשון שמספרים עליו בצורה מפורטת שהוא עושה רפורמה, שעיקרה: הדרך הטובה ביותר היא לעבוד אל אחד במקום אחד. אנחנו לא יכולים להגיד שלא היה קיים מונותיאיזם קודם, מפני שזה לא מה שהחומר נותן לנו. אנחנו לא יודעים ולא נדע מה באמת היה, אבל לפי הסיפור, גם קודם עבדו את אדוני אלוהי ישראל ולא אחרים, אלא שעבדו אותו במקומות פולחן שונים. השינוי שיאשיהו עושה הוא ריכוז הפולחן במקום אחד.

ההנחה המרכזית במחקר היא שגירסה מסוימת של ספר דברים נכתבה בין מלכות חזקיהו לבין מלכות יאשיהו. במלכות יאשיהו כבר מוצאים את הספר והוא נהפך לדרך המלך בעבודת האלוהים. אבל אי אפשר להגיד שהתחבר בתקופת יאשיהו. זה מוצר מוגמר שעל פיו עושים את הרפורמה. ובעצם יש כבר סימנים ראשונים במלכות חזקיהו לזה שהורסים מזבחות.

התשובה שניתנת על ידי ישראל פינקלשטיין להולדת המונותיאיזם היא תשובה כוללנית. השאלה מאוד מסובכת ואי אפשר להטיל על יאשיהו כל כך הרבה. הרי כדי שתתפתח אידיאולוגיה וכדי שהיא תהפוך למסמך כתוב, לתורת חיים, צריך זמן.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~567172520~~~78&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.