מקפת הירח LRO גילתה מערות על הירח שבהן הטמפרטורה תמיד נוחה

“מקצת מתוך יותר מ-200 בורות המובילים למנהרות הם ככל הנראה צינורות לבה שקרסו”, אמר החוקר הראשי. במחקר בכתב העת Geophysical Research Letters. לדבריו, טמפרטורה יציבה של כ-17 מעלות צלזיוס תאפשר הגנה מפני השינויים הקיצוניים בין היום ללילה. המערות יספקו גם הגנה חלקית מפני קרינה

עיבוד אמן של מקפת הסיור הירחי של נאס”א (LRO). קרדיט: מרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א

מאת ביל שטייגרוולד, מרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א 27 ביולי 2022

מדענים גילו מקומות מוצלים בתוך מכתשים על הירח שהטמפרטורה בהם תמיד נוחה ונעה סביב כ-17 מעלות צלזיוס. החוקרים במימון נאס”א השתמשו בנתונים מהחללית Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) של נאס”א וממידול ממוחשב.

הבורות, והמערות שאליהן הם עשויים להוביל, יהפכו אתרים יציבים מבחינה תרמית שישמשו את האסטרונאוטיםי במשימות חקר הירח. הטמפרטורות הנוחות שלהם עומדות בניגוד מוחלט לאזורים בפני השטח של הירח, המתחממים עד כ-127 מעלות צלזיוס במהלך היום ומתקררים למינוס 173 מעלות צלזיוס בלילה. חקר הירח נותר חלק מהמטרה הכללית של נאס”א לחקור ולהבין את הלא נודע בחלל, לעורר השראה ולהועיל לאנושות.

מאז התגלו לראשונה בורות על הירח ב-2009, מדענים תהו אם הם הובילו למערות שניתן לחקור או להשתמש בהן כמקלטים. מלבד הטמפרטורות היציבות יותר, הבורות או המערות יכולים גם להציע הגנה מסוימת מפני קרינה קוסמית, קרינת שמש ומיקרומטאוריטים.

“כ-16 מתוך יותר מ-200 בורות הם ככל הנראה צינורות לבה שקרסו”, אמר טיילר הורבט, דוקטורנט למדעים פלנטריים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס, שהוביל את המחקר החדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Geophysical Research Letters.

וריאציות בתאורה חושפות את המבנה של מכתשי הבורות הירחיים המרתקים. הלוח המרכזי, כאשר השמש גבוהה מעל, נותן למדענים נראה נהדר של רצפת הבור בגבעות מאוריוס. רוחבו של כל לוח הוא 300 מטר, שמאל M133207316LE, מרכז M122584310LE, ימין M114328462RE. קרדיט: נאס"א/GSFC/אוניברסיטת אריזונה סטייט
וריאציות בתאורה חושפות את המבנה של מכתשי הבורות הירחיים המרתקים. הלוח המרכזי, כאשר השמש גבוהה מעל, נותן למדענים נראה נהדר של רצפת הבור בגבעות מאוריוס. רוחבו של כל לוח הוא 300 מטר, שמאל M133207316LE, מרכז M122584310LE, ימין M114328462RE. קרדיט: נאס”א/GSFC/אוניברסיטת אריזונה סטייט

“בורות הירח הם תופעה מרתקת “, אמר מדען פרויקט LRO נואה פטרו ממרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א בגרינבלט, מרילנד. “הידיעה שהם יוצרים סביבה תרמית יציבה עוזרת לנו לצייר תמונה של תכונות הירח הייחודיות האלה ושל האפשרות לחקור אותן יום אחד”.

צינורות לבה, שנמצאים גם על כדור הארץ, נוצרים כאשר לבה מותכת זורמת מתחת לשדה של לבה מוצקה או קרום שנוצר מעל נהר של לבה, ומשאירה מנהרה ארוכה וחלולה. אם התקרה של צינור לבה מוצק מתמוטטת, היא פותחת בור שיכול להוביל למערה שנוצרה משאר הצינור.

בשניים מהבורות הירחיים הבולטים ביותר יש צינורות נראים לעין שמובילים בבירור למערות או חללים, ויש עדויות חזקות לכך שגם תקרה של בור אחר עשויה להוביל למערה גדולה.

“בני אדם התפתחו כשהם חיים במערות, ולמערות אנו עשויים לחזור כאשר נחיה על הירח”, אמר דיוויד פייג’, ממחברי המאמר שמוביל את ניסוי הרדיומטר הירחי  על סיפון LRO שביצע את מדידות הטמפרטורה ששימשו במחקר.

בור במארה אינג'ני משתי זוויות צילום. קרדיט: נאס"א/GSFC/אריזונה סטייט.
בור במארה אינג’ני משתי זוויות צילום. קרדיט: נאס”א/GSFC/אריזונה סטייט.

הורבט עיבד נתונים מ-Diviner – מצלמה תרמית – כדי לגלות אם הטמפרטורה בתוך הבורות שונה מזו שעל פני השטח.

הוא התמקד בשקע גלילי בעומק של 100 מטרים בערך באורך וברוחב של מגרש כדורגל באזור של הירח המכונה Mare Tranquillitatis, ים השלווה המפורסם. הורבט ועמיתיו השתמשו במודלים ממוחשבים כדי לנתח את התכונות התרמיות של הסלע ואבק הירח ולשרטט את טמפרטורות הבור לאורך זמן.

הממצאים הראו כי הטמפרטורות בתוך הקצוות המוצלים תמידית של הבור משתנות רק במעט לאורך כל היום הירחי, ונותרות יציבות למדי בסביבות 17 מעלות צלזיוס.  אם מערה משתרעת מתחתית הבור, כפי שמרמזות תמונות שצולמו על ידי מצלמת הסיור הירחי של LRO, גם בה תהיה טמפרטורה נוחה יחסית.

וריאציות בתאורה חושפות את המבנה של מכתשי הבורות הירחיים המרתקים. הלוח המרכזי, עם השמש גבוהה מעל, נותן למדענים נוף נהדר של רצפת הבור של גבעות מאוריוס. כל לוח הוא 300 מטר רוחב, שמאל M133207316LE, מרכז M122584310LE, ימין M114328462RE. קרדיט: נאס”א/GSFC/אוניברסיטת אריזונה סטייט

הצוות, שכלל את הפרופסור למדעים פלנטריים באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס (UCLA) דיוויד פייג’ ופול היין מאוניברסיטת קולורדו בבולדר, מאמין כי ההצללה אחראית לטמפרטורה היציבה, המגבילה את החום במהלך היום ומונעת מהחום לברוח משם בלילה.

יום על הירח נמשך כ-15 ימי כדור הארץ, שבמהלכם פני השטח מופגזים ללא הרף באור השמש ולעתים קרובות הם חמים מספיק כדי להרתיח מים. לילות קרים באכזריות נמשכים גם הם כ-15 ימי כדור הארץ.

1. אנשים נופלים לבורות פירים על כדור הארץ בקושי מחלצים אותם.. חסר כאן על כדור הארץ חורים לגור בתוכם? עד הירח . כבר ניסו לבנות מושבות מגורים מתחת לאוקיינוסים ? ובכלל המין האנושי לא איזה מין חי מרשים במיוחד עלוב, נצלן רודף בצע כסף מערכות המשפט על פני כדור הארץ נועדו להעניש עניים ולשלוט על האנושות. מתקופת סחר בבני אדם האדם לא השתחרר משיטות ניצול עושק ביזה רק שכלל והסווה את השיטה . עדיף שהדולפינים ישלטו על כדור הארץ המין האנושי אינו חשוב ליקום אפילו אפשר להגיד שהוא תוצר לוואי רעיל ולא מתמזג עם היקום כמו מקחות בגלגלי השיניים של היקום

2. באחת המערות שהתגלו על הירח התגלה פסל מוזהב בגודל טבעי הדומה לביבי אך עם אוזניים מחודדות. לא ברור אם זו מתיחה של אחד האסטרונאוטים או הוכחה לחייזרים שחיו לפני מאות אלפי שנים על הירח והיו עובדי אלילים.