סיקור מקיף

מעבורת החלל: החלו ההכנות הראשוניות לחזרה לטיסה. דיסקוורי תטוס בתחילת 2005

דיסקוורי תחזור לחלל

אבי בליזובסקי

מימין: מתחילים בהכנות לטיסת הדיסקוורי. משמאל: סטילטון עדיין עובדת על רשימת המטלות

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/discovery030804.html

כמעט 18 חודשים לאחר אסון הקולומביה, עוברת הספינה האחות דיסקוורי שיפוץ יסודי לקראת המראה מחודשת של צי מעבורות החלל. על הפרויקט מפקחת אישה רכת דיבור אך שאפתנית, בת 34. מעבורת החלל דיסקאברי ניצבת כיום בהאנגר ענק, מוקפת פיגומים – כאילו הייתה מלכת הדבורים בלב הכוורת. קבוצות של שלושה-ארבעה טכנאים ומהנדסים גוחנים מסביב למעבורת ובתוכה, מצמידים חיפויים, בודקים ציוד בחינה ובוחנים פרטים אחרונים בגיליונות נתונים. ההתקדמות איטית אך בוטחת, משמרת אחת של עובדים מעבירה תפקיד למשמרת הבאה אחריה, ולעתים מזעיקים גם משמרת לילה כדי להשלים משימות דחופות.

על פי לוח הזמנים הנוכחי עתידה דיסקוורי לעזוב את ההאנגר מעט לאחר תחילת השנה, על מנת שניתן יהיה להצמיד אליה מיכל דלק חיצוני עמיד בפני נזילות ושני מנועי טיל רבי עוצמה. לאחר מכן תועבר ספינת החלל לכן השיגור ותיכנס למסלול המוביל לתחנת החלל בחודש מרס או אפריל. תהיה זו ההמראה הראשונה של רכב חלל שפיתחה נאס”א, לאחר אסון הקולומביה שאירע ב- 1 לפברואר 2003.

דיסקאוורי מילאה תפקיד דומה בשנת 1988, 30 חודשים לאחר האסון הראשון של מעבורת החלל. גם באסון הצ'לנג'ר נהרגו שבעה אסטרונאוטים, ולמרות שהנסיבות הטכניות שונות – התאונה של צ'לנג'ר נגרמה עקב מגבר פגום, ואילו במקרה של קולומביה ניתזו חלקים ממיכל הדלק ופגעו במגן החום – בשני המקרים הצביעה החקירה על כשלים ניהוליים. נאס”א נמצאת עדיין בעיצומו של תהליך להגדרה עצמית מחודשת, אך במקביל מתבצעים התיקונים בציוד.

בנוסף לשיפורים שהוכנסו בתכנון מיכל הדלק על מנת למנוע התעופפות של קצף בידוד בזמן ההמראה (בין היתר באמצעות ויתור על שכבת הבידוד באיזור החיבור בין המעבורת למכל הדלק החיצוני), הותקנו 88 גם חיישנים חדשים לחום ותאוצה מסביב לכנפיים ובתוכן. הנתונים יישלחו למהנדסים לאחר השיגור כדי שיוכלו להעריך סכנות אפשריות למגיני החום הרגישים. מצלמות נוספות יעקבו אחר שיגור המעבורת ובדיקות חדשות יבוצעו לפני כל המראה.

הוועדה המפקחת על יישום ההמלצות של הצוות שחקר את התאונה הודיעה בשבוע שעבר שהביצוע של חמש מבין 15 הדרישות כבר הושלם. אולם, כדי לבצע את שאר הדרישות ייתכן שנאס”א תזדקק לזמן נוסף. כך למשל, ייתכן שנאס”א לא תספיק עד חודש מארס להציע אפשרות לתיקון קרע בממדים דומים לקרע שנפער בכנף של קולומביה.

בקרוב ידען חדש: חזרה לטיסה
ידען אסון קולומביה
לידיעה בבי.בי.סי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~914702299~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.