מעבדה קיברנטית המורכבת ממחשבי על איפשרה לברוא עולמות חדשים

אבי בליזובסקי

החתימה הביולוגית של כדור הארץ כוללת מתאן, מים ואוזון. אם יתגלו חומרים אלה בכוכב לכת מרוחק, כנראה שהחיים הם הגורם לכך. מימין – כוכב לכת וירטואלי דמוי ארץ

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/virutalplanets.html

ביולוגים, אסטרונומים ומדעני מחשב עובדים ביחד על מחשבי על כדי לייצר פלנטות מאפס ולחקור את מגוון הגופים הפיסיים היכולים לשמש בית לחיים.
המרכיבים לעולמות החדשים יעורבבו היטב במעבדה וירטואלית המנוהלת בידי נאס”א שבה ניתן יהיה לבחון מה הסיכויים של לווין מיוחד שתפקידו יהיה לאתר כוכבי לכת דמויי ארץ מסביב לשמשות אחרות למצוא כאלה הנושאים חיים. באמצעות סימולציה של מגוון פלנטות, מקווים המדענים במעבדה להנע סילוני (JPL) של נאס”א בפסדינה, קליפורניה, להצר את החיפוש אחר כוכבי לכת נושאי חיים.
“אנחנו מנסים לבנות כוכב לכת ארצי בתוך מחשב” אומרת ויקי מידווס (Vikki Meadows), המדענית הראשית האחראית על פרויקט מעבדת כוכבי הלכת הוירטואליים. “הדבר יסייע לנו להבחין מהם החתימות של החיים על כוכב לכת מחוץ למערכת השמש, וכיצד הם ייראו, כאשר תהיה לנו הטכנולוגיה לבחון אותם” היא אומרת.
במהלך השנים הקרובות, ינסו מידווס ועשרות מעמיתיה לאחד כוחות של מספר מחשבי על כדי ליצור עולם קיברנטי ולערוך בו סימולציות של התנאים האטמוספיריים של אותם כוכבי לכת. הנתונים מן העולם הקיברנטי יוחלפו בנתונים אמיתיים כאשר נאס”א תשגר את טלסקופי החלל של הדור הבא, לרבות 'מאתר פלנטות ארציות'.
החודש מינתה נאס”א מדענים ומהנדסים לקבוצת עבודה שתגבש את הטכנולוגיה שבה ייעשה שימוש במאתר הפלנטות הארציות, ואשר הסוכנות מקווה לשגר בתוך כעשור.

עולמות קפואים, עולמות בוערים

אסטרונומים מקווים שמאתר הפלנטות הארציות יהיה כה חזק עד שיוכל לאתר את כוכבי הלכת עצמם ולא רק את השפעת מסלולם על הכוכב האם. פירוק האור המגיע מכוכב לכת מרוחק למרכיביו הספקטרליים יאפשר לקבל מידע חיוני אודות הכימיה של כוכב הלכת, אולי אף לאתר האם הם יכולים להיות משכן לחיים.
מה תהיה החתימה הביולוגית של אותם כוכבי לכת? יש היום רק דוגמא אחת – כדור הארץ. מדעני נאס”א סבורים כי הם יכולים להרחיב את האפשרות הזאת באמצעות איסוף נתונים מכוכבי לכת סמוכים אלינו כמו נגה ומאדים, המפגינים גדלים שונים, הרכבים שונים, מסלולים שונים וטמפרטורות שונות. “נבצע מודלים המדמים הכל – החל מגהנום קפוא ועד לגהנום רותח אמרה מידווס.
עד כה הצליחו אסטרונומים לאתר נוכחות של כוכבי לכת רק באמצעים בלתי ישירים כמו למשל כאשר הם מעמעמים באופן תקופתי את כוכב האם שלהם או שיש לכוח הכבידה שלהם השפעה על הכוכב ההורה.
למעלה ממאה כוכבי לכת נתגלו עד כה סביב כוכבים אחרים והם מוגבלים, לפחות בשל שיטת החיפוש שלנו, רק לענקים גזיים, אחים רחוקים לצדק ושבתאי. המערכות החדשות ינסו להתגבר על המגבלות הטכנולוגיות הללו ולאתר כוכבי לכת בגודל של כדור הארץ.

לידיעה בסי.אן.אן