סיקור מקיף

מנהל נאס”א: מסקנות ראשונות לאחר נחיתת המעבורת המוצלחת בקליפורניה

בשעה 15:12, שעון ישראל, נחתה המעבורת בבסיס חיל האוויר אדוארדס שבקליפורניה.

אבי בליזובסקי ועמית אורן

אנשי צוות הדיסקוורי במסיבת עיתונאים מאולתרת לאחר הנחיתה בקליפורניה.

קישור ישיר לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/discovery080805.html

עדכון 17:15
מנהל נאס”א מייקל גריפין אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה זמן קצר לאחר הנחיתה כי נראה שהמשימה הסתיימה בהצלחה למעט נפילה של 5 גושי קצף שהיו מעל הגודל שנאס”א היתה מוכנה להרשות לעצמה. מכיוון שזו היתה טיסת ניסוי, יהיו עכשיו לאחראים על מכל הדלק החיצוני נתונים מטיסת אמת כדי לבצע את השינויים הנדרשים למניעת נפילות בעתיד.
בתשובה לשאלות עיתונאים במרכז החלל קנדי אמר גריפין כי הוא מקווה שטיסת המעבורת הבאה תתבצע כבר השנה הרצון הזה לא יבוא על חשבון התפשרות עם נושא הבטיחות.
מאוחר יותר הציגו תחנות הטלוויזיה צילומים המראים את אנשי צוות המעבורת מסיירים מתחתיה ובודקים איזורים שנפגעו בחדירה לאטמוספירה.
הטסתה של דיסקוורי לפלורידה תארך לפחות עשרה ימים. בינתיים שיגרה נאס”א לבסיס החלל אדוארדס בקליפורניה מטוס ובו 170 מעובדי הסוכנות שיתחילו מיד בבדיקת המעבורת.
ההטסה עצמה היא מבצע לוגיסטי מסובך. המעבורת תועמס כטרמפיסטית על גב מטוס בואינג 747 שהוסב למטרה זו במיוחד. העלות המשוערת של מבצע כזה היא לפחות מיליון דולרים.

עדכון – 9/8, 15:17

המפקדת איילין קולינס והטייס ג'יימס קלי הציתו את המנועים ב15:06 להוצאת דיסקאוורי ממסלולה. שש דקות לאחר מכן – המעבורת נחתה בשלום.
עקבו אחר עמוד זה לעדכונים נוספים.

מוקדם יותר הדליקה המעבורת את מנועיה על מנת להאט עצמה ולהתחיל בנפילה חופשית לכיוון כדה”א.
ב14:06, שעון ישראל, הציתה המעבורת את מנועי התמרון המסלולי שלה לבערך שלוש דקות, בגובה של 329 ק”מ.

המעבורת החלה לחוש בהשפעות החום השורפות של האטמוספירה ב14:40, שעון ישראל, וחשפה את צידה התחתון לחום העז. המעבורת תפגע באטמוספירה בגובה של 120 ק”מ ובמהירות של כ-23,360 קמ”ש.
תחת תנאים מסויימים, תוכל להגיע בטן המעבורת לטמפ' של 1600 צלזיוס, חם מספיק להמסת ברזל.

עדכון – 9/8, 12:25

נאס”א תנסה להנחית את המעבורת בבסיס חיל האוויר אדוארד (Edwards) ב15:12 שעון ישראל.
כאמור, העברת המעבורת מקליפורניה לפלורידה תעלה לנאס”א מיליון דולרים, והעמסתה על מטוס ה-747 שישא אותה מקליפורניה תימשך מעל לשבוע.

עדכון – 9/8, 11:15

למעבורת יהיו שתי הזדמנויות לנחות בכל אתר. המנחתים ממוקמים בקליפורניה, פלורידה וניו מקסיקו.
בהנחה שתנחת המעבורת בבסיס בקליפורניה, ידרשו שבוע ומיליון דולר על מנת להחזירה למרכז קנדי לחלל שבפלורידה

עדכון יום ב' 8.8.05 שעה 14:45

“ליבנו כבד על ההחלטיה הזו” אמר מנהל הנחיתה של המעבורת, לירוי קיין (אותו אדם שציפה לשווא לנחיתת הקולומביה בחדר הבקרה ביוסטון). “ממשיכה להיווצר שכבה של עננים נמוכים בגובה 400-500 רגל. הם נאספו כך כל הערב.” הוסיף.
תכסית העננים נמצאת עדיין בגבול בטיחות הנחיתה אך זה הספיק לאנשי מרכז הבקרה כדי לבטל את נסיון הנחיתה ביום שני.
מפקדת המשימה איילין קולינס קיבלה את הוראת הביטול מאנשי מרכז הבקרה בשעה 05:05 שעון החוף המזרחי.
“אנחנו פשוט לא ממרגישים נוח עם היציבות של המצב להזדמנות מסוימת זו, כך שנצטרך באופן רשמי לדחות אתכם ב-24 שעות.” אמר לאנשי צוות המעבורת קן האם ממרכז הבקרה. “תודה יוסטון, קלטנו. אנחנו מבטלים את הנחיתה היום.”
בנאס”א מעדיפים לנחות בנמל החלל קנדי כדי להימנע מאי הנוחות של הטסת המעבורת בחזרה לכן השיגור מהשדות החלופיים בקליפורניה וניו מקסיקו.
מארק פולנסקי, שהיה הטייס במעבורת אטלנטיס ב-2001 אמר כי ההמתנה קלה יותר לאנשי הצוות שעל המעבורת מאשר לבני משפחותיהם.
“זה קשה מאוד לאנשים על הקרקע.” אמר. בני המשפחות אינם יודעים מתי אהוביהם ישובו הביתה.”
פולנסקי והאסטרונאוט ניקולס פטריק משובצים לטיסה בדיסקוורי ב-2006. פטריק אומר כי יש לאסטרונאוטים די והותר הספקה עד לשובם.


עדכון: נאס”א דוחה את הנחיתה בהקפה אחת לפחות – ל-13:22

עדכון 11:00
חשבנו כבר לדווח על נחיתה קרובה ב-11:45 אבל במרכז החלל קנדי שורר מזג אוויר שאינו מאפשר נחיתה. בנאס”א מוסרים כי עננים נמוכים מנעו את הנחית המתוכננת, במיוחד כשבאיזור עדיין אמור לשרור חושך (4:46 לפנות בוקר שעון מקומי). דיסקוורי תבצע הקפה נוספת של כדור הארץ ובשלב זה היא מתוכננת לנחות בשעה 13:22.

עדכון 00:00

מעבורת החלל דיסקוורי טסה לבדה. הצוות שלה התעורר בשעה מוזרה – 20:39 בערב שעון החוף המזרחי (03:39 שעון ישראל) ליום שלם של טיסת חלל בטרם ינחתו ביום שני בשעה 04:46 שעון החוף המזרחי – 11:46 שעון ישראל.

היום האחרון הוא יום שקט עבור אנשי הצוות שבילו כמעט תשעה ימים במשימות משותפות עם הצוות ה-11 של תחנת החל הבינלאומית בטרם נפרדו מהם בשבת. ביחד הם העבירו טונות של אספקה וציוד אל התחנה וממנה, ביצעו שלוש הליכות חלל וניסו טכניקות לתיקון מגן החום של המעבורת.
STS-114 היתה הטיסה המצולמת ביותר והיא הנהיגה תקנים חדשים לטיסות חלל. מערכות הדמיה שטרם נראו כמותם סייעו למהנדסים בהערכת ביצועי מכל הדלק החיצוני והבטחת בטיחות מגן החום בחזרה לכדור הארץ.
לראשונה הוטסה לחלל מערכת חיישנים בסיפון האמצעי, הם גם ביצעו את ה”רוורס” הראשון בחלל (כדי להראות את גחונם לאנשי צוות התחנה ואלה צילמו אותם מקרוב ברזולוציה גבוהה ושלחו את התמונות למהנדסים של נאס”א) וכמובן השיא השלישי היה הליכת חלל הסטורית לתיקון בחלל.


רוצים יד? סטיב רובינסון נושא את כפפות חליפות החלל דרך מינעל האוויר כאשר הדיסקוורי עוד עגנה בתחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס”א.

דף המשימה באתר נאס”א
ידען “בחזרה לחלל”
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~673820~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.