ממצאים חדשים: נפילת מטאור השמידה מין מתחרה לדינוזאורים

מאת ניו יורק טיימס

הדינוזאורים סבלו מחוסר מזל לפני 65 מיליון שנה, כאשר מטאור שפגע בחצי האי יוקאטאן במקסיקו גרם למותם באסון סביבתי ענק.
אולם הדינוזאורים היו גם המרוויחים מאסון סביבתי קודם, שאירע לפני 200 מיליון שנה, וגרם להשמדתו של מין מתחרה, ובכך איפשר את השתלטותם של הדינוזאורים על כדור הארץ ב-135 מיליון השנה שבין שני האסונות.

הוכחות חדשות שהתגלו במחקר שנערך בקולומביה הבריטית שבקנדה מצביעות על האפשרות כי ההשמדה הראשונה, שמחתה %80 מהמינים שהתקיימו על פני כדור הארץ, והתקיימה בסוף העידן הטריאסי ותחילת עידן היורה, התרחשה ב”הרף עין גיאולוגי” – שנמשך בין 100 שנה ל-50 אלף, לכל היותר. על פי הממצאים מסתמנת אפשרות שגם לשואה הגיאולוגית הזאת אחראי מטאור שנפל.

בעידן הטריאסי התחרו הדינוזאורים במין אחר של יונקים דמויי לטאות, אולם השמדת המינים הגדולה בתום העידן, אשר הביאה גם להשמדתם של רבים מהדינוזאורים, סיפקה להם אפשרות להשתלט על כדור הארץ בכך שהשמידה את כל בני הזן המתחרה.

“מסיבה לא ברורה, הדינוזארים הצליחו בקושי להמשיך להתקיים, והיונקים דמויי הלטאות לא הצליחו” אמר מנהל המחקר, ד”ר פטר ווארד, מרצה למדעי כדור הארץ והחלל באוניברסיטת ואשינגטון.
החוקרים גם גילו מולקולות פחם “דמויות כדורגל” בשכבת הסלע מתקופת האסון הסביבתי. מדובר במולקולות שלא נוצרו על כדור הארץ, לפי השערת החוקרים. לפי ההשערה, מדובר בחומר שמוצאו ממטאור שהתרסק, והתפזר על פני האדמה. חוקרים הצליחו לאחרונה לקשור מולקולות מסוג זה לשני מקרים נוספים של אסונות סביבתיים שנגרמו מהתרסקות מטאורים והביאו להשמדת מינים – המטאור שפגיעתו הביאה להשמדת הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה, ופגיעת מטאור בסוף העידן הפלאוזואי ותחילת העידן הטריאסי, לפני 250 מיליון שנה.

שלושת מקרי ההשמדה ההמונית האלה קשורים גם להתפרצויות ולקניות, כך שאם יצליחו החוקרים לוודא מעל לכל ספק כי הגורם לכל השלושה הוא פגיעת מטאורים, הרי שיצטרכו לספק גם הסבר לצירוף המקרים הבלתי סביר הזה.
פגיעות מטאור רחבות היקף והתפרצויות ולקניות גדולות, שגרמו לכיסויים של מאות אלפי קילומטרים בשכבת לבה, הן שתיהן נדירות ביותר, ומתרחשות מדי כמה מיליוני שנים בלבד. מרבית הגיאופיסיקאים דוחים את ההשערה הברורה מאליה – שפגיעת המטאור היא שגורמת להתפרצות הוולקנית – מפני שחישוביהם מצביעים על כך שפגיעת המטאור לא יכלה לגרום לתגובה חזקה כל כך ולא יכלה בשום אופן להביא לשחרור מספיק אנרגיה כדי לגרום לקרע בקרום כדור הארץ במרחק אלפי קילומטרים ממקום הפגיעה.

במחקר האחרון, שהדיווח עליו פורסם בירחון ,science בחנו החוקרים שכבות פחמן בסלעים שבאי קווין שרלוט שבקולומביה הבריטית. הסלעים, העשויים ממשקעים של אוקיינוס טרופי, הם בין היחידים ששרדו מהתקופה המדוברת ללא שינויים. הרכב הסלעים משקף גם את היעלמותם של מינים רבים של פלנקטון ימי באותה תקופה. אלה הם מאפיינים שהתגלו גם בסלעים מתקופת השמדת הדינוזאורים. “אולי מדובר ב-50 אלף שנה או פחות”, אמר ד”ר וארד. “ואולי מדובר ב-100 שנה או פחות, בהן התרחשו השינויים”.

לדברי ד”ר ווארד, העובדה שמינים רבים כל כך הושמדו כל כך מהר מצביעים על כך שהדבר נגרם כתוצאה מנפילת מטאור או בהשפעתה של סופרנובה שהתרחשה בקרבה גדולה לכדור הארץ – פיצוץ של כוכב סמוך שפגע בשכבת האוזון המגינה על כדור הארץ וחשף את פני השטח לקרינה אולטרה סגולה ממיתה.