מלחמת טלסקופי הענק ממשיכה – על הפרק: טלסקופ בקוטר 100 מ' ובשווי מיליארד דולר

מצפים וחברות עובדים על תוכניות לבניית טלסקופ בקוטר של 30 מטר בקליפורניה וטלסקופ בקוטר של 20 מטר בצ'ילה, שיהיו מוכנים רק בעוד כעשר שנים, אם ייבנו. אך רק “הטלסקופ המהמם בגודלו”, ענק אירופי בקוטר של 100 מטרים, יאפשר צפייה בכוכבי לכת דמויי כדור הארץ המקיפים כ

דניס אוברבי ניו יורק טיימס

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/owlmagelan.html

בחיפוש אחר הבנה כלשהי לקיומנו המנצנץ וכבה חליפות, אסטרונומים בונים טלסקופים גדולים יותר ויותר, המסוגלים ללכוד ולמקד את האור המועט הנפלט מגלקסיות וכוכבים רחוקים.

במשך העשורים משואת ההתפעלות הועברה מפסגת הר אחת לאחרת: החל בהר וילסון, שם התגלתה תופעת ההתרחבות של היקום, המשך במצפה הכוכבים “פלומר”, ביתו של הטלסקופ מחזיר-האור המפורסם בקוטר של 200 אינטש (508 ס”מ), וכלה במאונה קיאה שבהוואי, שם זוג הטלסקופים “קק” (קוטר:
400 אינטש) מולכים על 13 טלסקופים קטנים יותר. אפילו בחלל הוצב טלסקופ – “האבל”, המתפקד כמכונת זמן ללא מתחרים.

כעת ייתכן שהמשואה תועבר הלאה. בעקבות ההתפתחויות בשני העשורים האחרונים, כמה קבוצות של אוניברסיטאות, מצפי כוכבים, מדינות וארגוני מחקר שוקלים תוכניות לבניית טלסקופים חדשים, שיגמדו אפילו את הענקים במאונה קיאה.

ליוזמות השונות ניתנו שמות המזכירים את מסעותיו של גוליבר בארץ הענקים, כגון “הטלסקופ הגדול מאוד של קליפורניה” (CELT); “מאגלן הענק”; ו”הטלסקופ המהמם בגודלו” – Telescope”) “Overwhelming Large (OWL, מפלצת בקוטר של 100 מטרים שאת בנייתה מתכננות כמה מדינות אירופיות. מקדמי היוזמות מבטיחים תוצאות מדעיות גדולות, בהתאם.

הטלסקופים החדשים, לדברי היזמים, יספקו תמונות חדות יותר משל “האבל”. הם ירכזו אור רב יותר ויאפשרו להתמקד בענני הגז והכוכבים הקדומים שמהם הורכבו גלקסיות לפני עשרה מיליארדי שנים או להציץ אל כוכבי לכת המקיפים כוכבים רחוקים. “עם טלסקופ כזה אפשר, לראשונה, לחקור כהלכה את הקשרים בין השניות הראשונות של המפץ הגדול לבין היווצרות החיים ביקום”, אמר ד”ר רולף-פטר קודריצקי, מנהל המכון לאסטרונומיה באוניברסיטת הוואי.

אסטרונומים אומרים שיהיה צורך בטלסקופ כזה כדי לחקור יותר לעומק את התגליות העתידיות של טלסקופ החלל “ג'יימס ווב”, המתוכנן לשיגור ב-2011, ושל “המערך המילימטרי הגדול 'אטאקמה'”, טלסקופ רדיו הנבנה בצ'ילה במימון של ארצות הברית ואירופה.

בדו”ח שפורסם ב-2000 דירגה ועדה של האקדמיה הלאומית למדעים בארה”ב טלסקופ בקוטר של 30 מטרים במקום הראשון ברשימת המשאלות למכשירים חדשים בעשור הקרוב. אבל לטלסקופ כזה מצורפת גם תווית מחיר ענקית – כמיליארד דולר כדי לבנותו, לציידו ולהפעילו במשך 20 שנה. זוהי עלות גבוהה יותר מעלותם המשותפת של הדור האחרון של הטלסקופים הגדולים.

“אנחנו נתקשה לבנות אפילו אחד מהטלסקופים הללו”, אמר ד”ר ריצ'רד אליס, אסטרונום במכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech) ואחד ממובילי המאמץ לבנות את טלסקופ קליפורניה. כיסוי העלות של טלסקופ כזה יחייב שילוב של מקורות מימון פרטיים וציבוריים, שאינו שכיח בתחום האסטרונומיה, לדבריו. השנה הסכים איחוד האוניברסיטאות למחקר אסטרונומי (AURA) להצטרף ל”יוזמת קליפורניה”, ששמה שונה ל”טלסקופ 30 המטרים”. אבל לטלסקופ 30 המטרים יש מתחרים, בייחוד מאגלן הענק – יוזמה בראשות מצפה הכוכבים “קרנגי” בפסדינה שבקליפורניה לבניית טלסקופ בקוטר 20 מטרים בצ'ילה. התוכנית כבר בשלבי ביצוע ראשוניים. ההצטרפות של קונסורציום AURA ליוזמת קליפורניה הביכה כמה מהחברים בו, שחלקם מעורבים בפרויקטים מתחרים.

טלסקופ “הייל” בפלומר, שהושלם ב-1948, נחשב שנים רבות למיטב האפשרי של טלסקופ קרקעי. מראות גדולות יותר, כך חשבו החוקרים, היו קורסות בשל כובדן. אך בשנות ה-90 התפתחויות טכנולוגיות איפשרו לבנות מראות דקות וקלות שקוטרן שמונה מטרים, שעמדו על תומכות ממוחשבות.

הטלסקופים הגדולים ביותר מהסוג החדש היו טלסקופי קק (Keck), שנבנו על ידי קאלטק וקליפורניה במאונה קיאה. במקום גושי זכוכית עצומים, מורכבות המראות שלהם, שקוטרן עשרה מטרים, מ-36 משושים קטנים מעוותים ששולבו יחד. הקק הראשון הופעל ב-1993. לקראת סוף העשור אליס ועמיתיו החלו לבדוק כיצד אפשר לשדרג את הרעיון העומד בבסיס הקק. בשנה שעברה הם פירסמו “תוכנית רעיונית” לבניית טלסקופ בקוטר של 30 מטרים, עם מראה המורכבת מכאלף משושים.

רק עם השלמת התכנון יוכלו השותפים לבניית טלסקופ 30 המטרים להחליט אם להמשיך לשלב הבנייה. אם לא יהיו תקלות, אמר אליס, הטלסקופ עשוי להיות כשיר להפעלה כבר בשנת 2012.

טלסקופ קליפורניה עתיד להיות מורכב מחלקים קטנים רבים, ואילו מאגלן הענק יורכב רק מכמה חלקים גדולים מאוד. במראה העיקרית שלו יהיו רק שישה חלקים עגולים שיקיפו חלק מרכזי. לדברי השותפים לבניית המאגלן, הטלסקופ עשוי להיות מוכן להפעלה עד שנת 2015.

על יוזמה זו ואחרות מאפילה האפשרות של ענק אירופי – “הטלסקופ המהמם בגודלו”, בקוטר של 100 מטרים, שאותו מתכנן מצפה הכוכבים הדרומי האירופי. ד”ר רוברט גילמוצי, אסטרונום במצפה, אמר שקוטר של 100 מטרים הוא המינימום הדרוש לצפייה בכוכבי לכת דמויי כדור הארץ המקיפים כוכבים סמוכים אלינו, לצורך חיפוש סימני חיים.

כוכבי לכת אחרים עומדים בראש רשימת תחומי העניין של אסטרונומים רבים. בעשור האחרון יותר ממאה כוכבי לכת נצפו במסלולי הקפה סביב כוכבים סמוכים. קיום הכוכבים הוסק על פי השפעותיהם הגרוויטציוניות. מראה ענקית שתמקד אור כוכבים בנקודה אחת זעירה תהיה שימושית במיוחד לאיתור כוכבי לכת. מיסוך הכוכב הזוהר עשוי לחשוף את אורו החלש יותר של כוכב לכת, שאלמלא טכנולוגיה כזאת היה אובד באור המסנוור.

צופים שרוב כוכבי הלכת שיתגלו בדרך זו יהיו בגודלו של צדק, אך לדברי ד”ר רוג'ר אנג'ל מהמרכז למדעים אופטיים באוניברסיטת אריזונה, טלסקופים בקוטר של 20 או 30 מטרים עשויים להגיע לסף התגלית של כוכבי לכת דמויי כדור הארץ. טלסקופ בקוטר של 100 מטרים, עם הגברה בשיעור של פי 10 של עוצמת ריכוז האור ועם תמונות חדות אף יותר, יהיה “חזק מאוד”, לדבריו. הוא יאפשר צפייה בכוכבי לכת דומים לכדור הארץ, בחינת האטמוספירה שלהם, ואולי גילוי של סימני חיים ראשונים.

טלסקופ גדול מאוד יאפשר גם לחקור מה אירע לפני כ-11 או 12 מיליארד שנה, כאשר היקום היה בעיצומו של תהליך בנייה מזורז. ענני גז ואבק קרסו לתוך עצמם ונהפכו לכוכבים, ואלה בתורם תרמו לשינוי היקום מתערובת ראשונית של מימן והליום למערבולת עשירה של יסודות כגון פחמן וחמצן, שמהם נבעו החיים. בינתיים צברי כוכבים התגבשו לאותן גלקסיות משונות ראשונות, שהתפתחו אחר כך לספירלות חלביות ולצורות דמויות עננים, המאכלסות היום את החלל.

ידען האסטרונומיה