מכתש גדול התגלה מתחת למעטה הקרח באנטארקטיקה שאחראי להכחדה מלפני 250 מ' שנים

אבי בליזובסקי

מערכת מדידת כוח המשיכה ונתוני מכ”ם, חשפו מכתש עמוק מתחת לקרח – הדמיה – אוניברסיטת מדינת אוהיו

מה שנראה כמו מכתש בקוטר 480 קילומטרים התגלה מתחת למדף הקרח המזרחי של אנטארקטיקה. המדענים שגילו את המכתש אומרים כי הוא נוצר בידי מטאוריט מאסיבי לפני כ-250 מיליון שנה.
התצורה באיזור המכונה וילקס לאנד (Wilkes Land) התגלתה בידי לוויני נאס”א הממפים את ההבדלים הזעירים בשיעורו של כוח המשיכה ברחבי כדור הארץ.
הפגיעה בוילקס לאנד, גדולה בהרבה מזו שחיסלה את הדינוזאורים, אמר פרופ' ראלף פון פרז מאוניברסיטת מדינת אוהיו.
אם המכתש נוצר באמת בתקופה שבה פון פריז ועמיתיו מאמינים, היא מעלה אפשרות מעניינת כמקור ל”מוות הגדול” – ההכחדה ההמונית הגדולה ביותר בתולדות כדור הארץ – כאשר 95% מכל היצורים הימיים ו-70% מכל המינים היבשתיים נעלמו. סלעים מאותה תקופה מאותרים כיום בסין, איטליה ופקיסטן. כמה מהמדענים חשדו מזמן כי ההכחדה בגבול שבין התקופה הפרמיאנית והטאירסית (PT) יכולה היתה להתרחש במהירות גדולה – כתוצאה משינוי סביבתי שיגרם בשל פגיעה של סלע ענק מהחלל.
החשודים העיקריים כוללים תנודות בגובה פני הים, פעילות וולקנית פגיעה מהחלל והמסתו של קרח מתאן במשקעים בים.
טיעון דומה לכך נחשב כיום לגורם להכחדתם המאוחרת הרבה יותר של הדינוזאורים, לפני 65 מיליון שנה.
מבנה גיאולוגי הידוע בשם Bedout High בקרקעית הים ליד מה שמכונה היום אוסטרליה הוצעה אף היא כשרידים של המכתש האפשרי מפגיעת ה-PT ואולם עדיין תיאורית הפגיעה עדיין לא מקובלת על ידי כל המדענים.
התיאוריה הנפוצה היא שכמה גורמים, לרבות פעילות וולקנית מרובה והתחממות גלובלית שהשתלבו במשך אלפי שנים ערערו את המגוון הביולוגי. “כדור הארץ חטף מן הסתם פגיעות מעצמים מהחלל, אך לא סביר שהם היו הגורמים הקטלניים, טוענים המתנגדים.
המחקר של הצוות מאוהיו השתמש בתנודות הקלות במדידות כוח המשיכה של כדור הארץ כפי שהתקבלה ממספר לווינים של נאס”א מסדרת GRACE, כדי לחפור מתחת לקרח העד המכסה את יבשת אנטארקטיקה. בצוות היו חברים גם חוקרים מארה”ב רוסיה וקוריאה. המידע אודות המכתש הוצג לראשונה באסיפה הכללית של האיגוד הגיאופיסי האמריקני בבלטימור.

ידען התנגשויות קוסמיות