מטר מטאורים בעוצמה חלשה צפוי במוצ”ש

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/bootids250604.html

זרזיף קטן של מטאורים נצפה ב-23 ביוני בעיקר מצפון אמריקה. בארץ היתה השמש כבר ברום השמים ולכן לא ניתן היה לצפות במטר. .
מטר זה המכונה בוטידים פעיל בדרך כלל בין 27 ביוני ל-5 ביולי, כשהפעילות המירבית היא לרוב ב-28 ליוני. בשיאם ניתן יהיה לצפות במטאור אחד עד שניים לשעה, אך בעבר ידועים תצוגות יפות ב-1916, 1921 ו-1927. בכל מקרה, מדובר במטאורים בהירים.

בלילה שבין שבת ליום א' 26-27 ביוני צפוי מטר מטאורים נוסף.
כדור הארץ עובר דרך שובל אבק וגז שהותיר אחריו כוכב השביט פונס-ווינקה, בעיקר במעבריו שם במאה ה-19
“גשם מטאורים” ביוני הוא נדיר. אבל לפני שש שנים, ביוני 1998, הבחינו בו אסטרונומים שציינו כי גם נראו במהלכו “כדורי-אש” בשמים.
ביפן הצליחו לראות את האירוע גם כאשר השמיים היו מכוסים בעננות כבדה. קצב נפילת המטאורים הגיע ל-50-100 בשעה.

אלכס דורון, מוסר ב”מעריב” כי לראשונה גילה אסטרונום “מטר מטאורים” ביוני, ב-1916 – היה זה הבריטי וויליאם דנינג הוא ציין כי מקור המטאורים בשביט קטן יחסית בשם פונס-ווינקה המשתייך למשפחת “שביטי צדק”. הם נקראים כך משום שכאשר הם בנקודה המרוחקת ביותר מהשמש, המרחק שלהם אז שווה למרחק שבין כדור הארץ לכוכב הלכת צדק – הפלאנטה הגדולה ביותר במערכת השמש שלנו שמקיף את השמש אחת ל-11.86 שנה וקוטרו פי 11 מקוטר כדור הארץ. גשם המטאורים הראשון צפוי להתחיל בערך ב-11 בלילה.

על מטר הבוטידים – באתר נאס”א