סיקור מקיף

מטוס המימן נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים

סטרט-אפ התעופה הצרפתי Blue Spiriti Aero, המבוסס על הנעה באמצעות מימן, משתמש בפלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס בענן, כדי להאיץ את הפיתוח של “דרגון פליי”-  כלי טיס חשמלי קל, מונע מימן המכיל מנועים ומדחפים מרובים נפרדים לצורך יתירות ובטיחות

מטוס המימן דראגון פליי. צילום: Blue Spirit Aero
מטוס המימן דראגון פליי. צילום: Blue Spirit Aero

סטרט-אפ התעופה הצרפתי Blue Spirit Aero, המבוסס על הנעה באמצעות מימן, משתמש בפלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס בענן, כדי להאיץ את הפיתוח של כלי טיס חשמלי מונע מימן, וכן להקדים ולקבל אישור רשמי לתעופה נקיה ונגישה.

כלי הטיס שמפתחת החברה נקרא “דרגון-פליי”, נבנה על טכנולוגיית הנעה חשמלית שפיתחה B lue Spirit Aero.

טכנולוגייה זו מספקת פעולה נקייה, והחברה שואפת להביאה לאישור ולשירות פעיל כבר ב-2026.

ה-BSA Dragonfly משתמש במספר רב של מנועים חשמליים ומדחפים לאורך הקצה המוביל של הכנף. זהו עיקרון המכונה הנעה חשמלית מבוזרת והיתרון שלו הוא שאם מנוע אחד או אפילו שלושה או ארבעה נעצרים, המטוס יאבד ביצועים אך עדיין יטוס. כל מנוע חשמלי ואביזר הוא עצמאי ולכן ניתן להחליף אותו במהירות.

דיוויד ינצ’קוביץ’, ראש תחום אווירודינמיקה וביצועים מנהל כיום את הליך בדיקת המטוס במנהרת הרוח כדי לאמת את המאפיינים האווירודינמיים של ארכיטקטורת ההנעה החשמלית המבוזרת (DEP). פלוריאן פסקוויט מנהל את קמפיין הניסוי של המוקאפ המעופף – כלומר, מטוס מבוקר רדיו מוגדל – כדי לאמת את הביצועים הדינמיים.

בהתחילם את התכנון מאפס יכולים המהנדסים לשנות כמה מהמאפיינים. כך למשל מכלי דלק המימן נמצאים מחוץ לגוף המטוסבגלל הדליפה הבלתי נמנעת שהיא בעיה בסיסית במימן. זה מפחית את סיכון האש – ויעזור בתהליך ההסמכה.

שוק היעד של BSA עבור ה-Dragonfly הוא בתי ספר לטיסה שבדרך כלל פועלים משדה תעופה אחד כאן ניתן להתקין תשתית לתדלוק במימן. הם מכוונים לאב הטיפוס המעופף הראשון עד סוף 2024 עם כניסה לשירות עד סוף 2026.

Blue Spirit Aero הוקמה על ידי המנכ”ל הנוכחי אוליבייה סאבין באמצע 2020, ממומנת בחלקה על ידי מענקים מעמק התעופה והחלל ומחפשת משקיעים.

תכנון בתלת ממד בחודשים ספורים

Blue Spirit Aero השתמשה בפתרון התעשיה של דאסו סיסטמס Reinvent the Sky, המבוסס על פלטפורמת 3DEXPERIENCE, ותוך חודשים ספורים בלבד הצליחה להשלים תכנון תלת מימדי מלא של כלי הטיס שלה, וכמו כן לבחון ולתקף את פעולתו מבחינת מבנה, הנעה ואוירודינמיקה.

הפלטפורמה, בעלת הסביבה הוירטואלית והתפיסה העננית שלה, איפשרה למפתחי הסטרט-אפ, לייעל את תהליך העבודה ואת התקשורת בין המומחים בדיסציפלינות ובמיקומים גאוגרפיים שונים, ובנוסף, לייעל את תהליך  קבלת החלטות.

“פלטפורמת 3DEXPERIENCE היא הטכנולוגיה הבסיסית בתעשיית התעופה” אמר אוליבייה סבין, היזם והנשיא של .Blue Spirit Aero.

אנחנו מסתמכים רק על הפלטפורמה הזו  לכל ההיבטים של פיתוח המוצר שלנו מהרעיון ועד היישום ובכך אנחנו מעניקים משנה תוקף ואמינות לכל שלב ולכל פריצת דרך בפיתוח. אנחנו יכולים להראות למשקיעים פוטנציאליים, שותפים, עובדים, ספקים, לקוחות ואנשי רגולציה, פתרונות הנעה במימן שמפותחים באותה התוכנה, שמשמשת את חברות התעופה המסחריות המתקדמות ביותר מבחינה טכנולוגית.

4 תגובות

  1. הוספת מנועים לא בהכרח תורמת לבטיחות. הסיכויים לתקלה במנוע *גדלים* ככל שיש יותר מנועים. לכן, יש צורך בהספק עודף כדי שהמטוס יוכל לטוס בביטחה עם מנוע תקול (או יותר).

    הנושא הזה קריטי במיוחד בשלב ההמראה, שהוא גם ככה החלק המסוכן ביותר בטיסה.

    יכול להיות שעדיף מעט מנועים ולהשקיע יותר באמינות שלהם.

  2. אין שום סיכוי שרכב מונע במימן או מטוס מונע מימן יקבלו רישוי. ואם יקבלו, עם הראשון שיתפוצץ בגלל דליפה קטנה או בתאונה, הרישוי יבוטל. נאלצתי פעם לנסוע ברכב מונע מימן שהיה ניסוי של פורד, ולהיות בכביש עם חמישה או שישה מיכלי מימן כל אחד בקוטר 20 ס”מ וגובה כמטר וחצי, מלאים במימן דחוס ב-200 אטמוספרות עלה לי בפחד אימים. מה שהרגיע אותי היתה המחשבה שאם תהיה תאונה, הכל יגמר בשניות בודדות….

  3. אחלה פרסומת לחברת דאסו, לא מתואר פה שום דבר יוצא דופן מבחינה תכנונית. כל חברה הנדסית שמכבדת את עצמה היום עובדת עם כלי תכנון תלת מימד, חלקם אכן בענן.
    ולעניין כמות המנועים, שכחו לציין שנצילות מנועים חשמליים יורדת מסדר גודל של מעל 80% לפחות מ-60 כשעולים לעומסים גדולים (לדוגמא כשרוצים להטיס מטוס). כך שהנצילות של המטוס הזה לא בהכרח תצדיק את השימוש במימן. מאחל להם בהצלחה בהתמודדות עם הרגולציות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.