מטאוריט בן 4.5 מיליארד שנה ובו חומרים אורגניים התגלה בקנדה

מטאוריט פחמני נדיר בן 4.5 מיליארד שנה נחת בקנדה. להערכת החוקרים, עשוי המטאוריט לסייע בהבנת מוצא מערכת השמש, ואף בהבנת החיים בכדור הארץ. המטאוריטים הפחמניים מכילים חומרים אורגניים שהם אבני היסוד לקיום חיים, כמו חומצות אמינו, ואבק כוכבים שמקורו בכוכבים שהתפוצצו מחוץ למערכת השמש.

ניתוח כימי של רכיבי המטאוריט מגלה כי הוא מכיל חומרים שלא השתנו מאז שהתקבצו יחד, בתקופת היווצרותה של מערכת השמש. לדברי החוקרים, הרכבו שונה מכל המטאוריטים שהתגלו עד כה – 60 במספר, לדברי פרופ' מיכאל ליפשוץ מאוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה.

המטאוריט, שנחת בינואר באזור מכוסה קרח במחוז יוקון במערב קנדה, נמצא על ידי תושב מקומי, ג'ים ברוק, ששימר אותו בהקפאה. מאז מציאתו נשלחו למקום צוותי מחקר של נאס”א, כדי לחפש רסיסים נוספים של המטאוריט.

זהו המטאוריט היחיד הנמצא בידי המדענים שלא הופשר, אמר השבוע לבי-בי-סי ד”ר איאן ליון מאוניברסיטת מנצ'סטר. מכיוון שהמטאוריט נפל באזור מכוסה קרח ומעולם לא הופשר, ייתכן שהשתמרו בו חומרים אורגניים, שחשיפתם לטמפרטורה גבוהה היתה הורסת אותם. המדענים סבורים, כי חקר חומרים אלו, בצורה שבה התקיימו עוד בימי היווצרותה של מערכת השמש, עשוי לסייע בהבנת התפתחותן של צורות חיים בלתי מפותחות.