מחקר ראשוני עשוי להעניק למשותקים בארבע גפיים שליטה על מחשב

הוצג באסיפה השנתית של החברה למדעי המוח בנוי אורלינס * מתוכנן ניסוי בבני אדם לחישני מוח, שהופכים מחשבות לפעולות

הלן ר. פילצ'ר , נייצ'ר, (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/controlbybrain.html

חוקרים הודיעו בפגישה השנתית של החברה למדעי המוח בניו אורלינס, לואיזיאנה, כי ניסויים בבני אדם של מכשיר, שיעניק שליטה בעכבר ובמחשב למשותקים בארבע גפיים, יתחילו בשנה החדשה. המחקר, שיסודו במחקר מצליח על פרימאטים, יעריך את היעילות והבטיחות של מכשיר חדש, שנקרא בריינגייט (Braingate) בחמישה מטופלים בעלי פגיעות חמורות בחוט השדרה. “מטרתנו לספק איכות חיים חדשה לבני אדם משותקים”, אומר ג'ון דונוג, מנהל מדעי בסייברקינטיקס בפוקסבורוך, מסצ'וסטס, החברה, שמפתחת את הטכנולוגיה.

מטופלים רבים, שאינם ניידים, עדיין מייצרים את האותות המוחיים לתנועה. בריינגייט מזהה את הדפקים האלה וממירה אותם לפעולות על מסך המחשב. קופים, שהותאם להם המכשיר הזה, הזיזו סמן על מסך המחשב , מסביר דונוג. “זוהי תקופה מרגשת: מדע בדיוני הופך למדע מציאותי” , אומר דאגלס וובר מאוניברסיטת אלברטה בקלגרי קנדה, שחוקר פרוסתטיקה עצבית. בסופו של דבר, התקנים דומים יוכלו לשלוט בזרועות רובוטיות וכסאות גלגלים, הוא מציע.

בריינגייט מגיע בשני חלקים, שמחוברים ביחד. שבב זעיר מושתל במוח להקליט פעילות תאית, בעוד שמעבד חיצוני ממיר את האותות להוראות למחשב. השבב קטן מכדור אספירין ומכיל מאה אלקטרודות, כל אחת דקה משערת אדם. במוחות של קופים, המכשיר עובד עד כשנתיים, וניתן להסירו ולהחליפו בקלות.

גודל המעבד כמחשב אישי. דגמים עתידיים יהיו קטנים יותר ואלחוטיים, מקווה דונוג. הניסוי נקבע ל-2004 , אך הוא נתון לאישור מרשות למזון ותרופות של ארצות הברית, ה-FDA. מכשירים כאלה יכולים לסייע לנפגעי שבץ ומחלות מוח ניווניות אחרות. “הוא פותח את הדלת לאפשרויות בלתי מוגבלות” , מסכים מוחמד מוחרדי ממעבדת הינע הסילון של נאס”א בפסדינה, קליפורניה, מומחה לממשקי מחשב מוח.

קישור לכתבה המקורית בנייצ'ר:

ידען המוח