מחקר: נזקי האלצהיימר הפיכים

מחקר שבוצע בעכברים מצא, כי לאחר שנוטרל החומר שגרם לנזק המוחי, השתפר מצב הזיכרון שלהם, והם הצליחו ללמוד לנווט במבוך

מערכת וואלה!

מחקר שבוצע בעכברים מעלה את האפשרות, כי נזקי מחלת האלצהיימר הם הפיכים, לפחות בחלקם.

במסגרת הניסוי, עכברים שעברו שינוי גנטי, רכשו מחדש את היכולת לנווט במבוך, לאחר שהגנים שגרמו להם לפגיעה השכלית – שותקו. החוקרים, שפרסמו את מחקרם במגזין Science, קבעו כי הממצאים מעלים את האפשרות לפיה נזק מוחי שנגרם מאלצהיימר אינו קבוע.

“נדהמתי, לא האמנתי לתוצאות כשראיתי אותם”, אמרה חוקרת מחלת האלצהיימר, קארן אש, מאוניברסיטת מינסוטה, שעמדה בראש המחקר. “כשראיתי שהזיכרון משתפר, חשבתי שעשיתי טעות בניסוי”, הודתה.

אלצהיימר פוגעת בכ-4.5 מיליון בני אדם בארה”ב בלבד, ובמיליונים נוספים ברחבי העולם. עם עליית הגיל הממוצע של האוכלוסייה, מעריכים מומחים שמספר החולים יעלה ל-16 מיליון בארה”ב, בשנת 2015.

הסממנים החיצוניים של המחלה מתחילים באובדן זיכרון, שמגיע עם התקדמות המחלה לחוסר אונים מוחלט, עקב הרס תאי המוח. שני החלבונים המעורבים בהרס תאי העצב, הם צורות לא בריאות של חומרים טבעיים הנמצאים במוח. החוקרים הנדסו את העכברים, כך שיפתחו את אחד החלבונים הלא בריאים. החוקרים יכלו להפסיק את היווצרות המוטציה, או לנטרל אותה, באמצעות שימוש בתרופה הנקראת doxycycline.

פרסומתכפי שציפו החוקרים, העכברים המהונדסים גנטית נפגעו מוחית, בדומה לתסמיני מחלת האלצהיימר בקרב בני אדם. כשהחוקרים נטרלו את פעילות הגן המהונדס, פסק אובדן הזיכרון, בהתאם לציפיות החוקרים. ואולם, החוקרים לא שיערו שבנוסף להפסקת הנזק המוחי, יחול שיפור גם במצב הזיכרון של העכברים. “כשהסרנו את המולקולה הגורמת לאובדן הזיכרון מתאי העצב שנותרו במוחם, אפילו עכברים שאיבדו מחצית מתאי העצב שמעורבים ביצירת זיכרון היו מסוגלים ללמוד ולזכור מידע חדש”, סיפרה אש.

החוקרת הדגישה, כי המרחק בין ניסוי בעכברים, ליישום בקרב בני אדם, הוא רב. לדבריה, אחת האפשרויות היא להפסיק את ייצור החלבון המעוות בקרב חולים. המאמצים כיום מתמקדים בהרכבת חיסון שיסיר את החלבון הפגום מהמוח. לדברי אש, תרגיל המבוך בו השתמשו החוקרים עם העכברים, דומה מאד מצב בו אדם מחנה מכונית, ועליו לזכור היכן מקום החנייה.