מחקר: מפעלי הננו יקומו בשנים הקרובות

Chappell Brown, EE Times, InformationWeek

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/nano210405.html

כשהגיעה לראשונה הננו-טכנולוגיה למודעות הציבורית הסעירה את הדמיון המחשבה על רובוטים זעירים שיבצעו משימות הנדסיות – או ישכפלו את עצמם ויכבשו את כדור הארץ. אולם מאז, מותן החזון בהרבה והפרויקטים שזוכים למימון מתמקדים בייצור מוליכים למחצה ובבניית חומרים חדשים בטכנולוגיה של אשכולות ננו.

בקרוב נגיע ליכולת ייצור ברמת הננו, שתשנה את החברה התעשייתית, אם כי לא בצורה שתיארו התחזיות המוקדמות – עולה ממחקר שערך כריס פיניקס, מנהל המחקר במרכז Responsible Nanotechnology בניו יורק. פיניקס מתאר מערכת שולחנית לייצור רכיבים תעשייתיים ברמה מולקולרית ובצורה מבוקרת. התפיסה משלבת שיטות מסורתיות של ייצור המוני עם מנגנונים כימיים ופיזיקאליים להרכבת עצמים מאטומים בודדים. מערכות כאלה, סבור פיניקס, עשויות להגיע כבר בשנת 2010 ולא יאוחר משנת 2020.

הרכיב העיקרי שעדיין יש להשלים את פיתוחו הוא מרכיב הננו הראשוני, שמשמש לבניית מרכיבי ננו נוספים. את המרכיב מתכננים באמצעות ננו-סינתזה, תהליך שמתבצע ברמה האטומית ובשיטות מיקרוסקופיות. השלב הראשון בבניית מערכת כזו הודגם בשנה שעברה באוניברסיטת אוסקה על ידי קבוצה של חוקרים שהצליחו להניע אטומים של סיליקון לכל נקודה מבוקשת על פני השטח. חשיבות הניסוי נובעת מכך שהתנועה בוצעה ללא צורך במאפיינים כימיים או פיזיקאליים מיוחדים. בעבר הדגימה קבוצה של חוקרים מ- IBM הנעה של אטומים, אך הם נזקקו לשדה מגנטי ולמוליך מיוחד.

לאחר שבונים את מרכיב הננו, הוא יכול ליצור מספר עותקים של עצמו ואלו יכולים לבצע סדרה של שלבים בייצור ננו – בדומה לאופן בו פועלים פסי ייצור מסורתיים. תהליך ההרכבה מאפשר לייצר בייצור המוני מולקולות מהונדסות, לדוגמה. אפשר ליצור שרשרת של מכונות שפועלות בזו אחר זו. את השרשרת אפשר לשלב ביחידה שולחנית שמאפשרת לשלוט בייצור בעזרת תוכנה מיוחדת.

פיניקס מאמין שלאחר שיושלם הפיתוח של מרכיב הננו יתקדם הרעיון בקצב מהיר, מאחר והשלבים הבאים כבר מוכרים היטב משיטות הייצור המסורתיות. המכונות הזעירות יכולות לפעול בקצב מהיר ביותר, ולשמש למגוון יישומים ביולוגיים – אומר פיניקס.

פורטל הננו טכנולוגיה של אתר הידען