מחקר יבדוק את המקור הגנטי של דיכאון

מציאת גנים, הקשורים לחולי נפשי, עשויה להוביל למציאת תרופות חדשות.

הלן ר. פילצ'ר , Nature (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/depgen.html

פרויקט בהיקף נרחב, שיחקור את הבסיס הגנטי של דיכאון, נפתח השבוע בפגישת הגנום האנושי בברלין, גרמניה. מטרתו של הפרויקט הבינלאומי לסייע לפיתוח תרופות חדשות נוגדות דיכאון.

“תרופות נוגדות דיכאון לא עברו שינוי של ממש במהלך שלושים השנה האחרונות,” אומר העומד בראש הפרויקט, ביל דיקין מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה. “עלינו למצוא מולקולות חדשות, המעורבות בדיכאון, כדי שיהיה ניתן לפתח טיפולים חדשים.”

מרבית התרופות נגד דיכאון מעלות במוח את רמת הכימיקל סרוטונין (Serotonin), המסייע לתאי עצב להעביר מסרים של מצבי רוח. הבעיה היא שלוקח זמן, עד שהטיפול משפיע, וגם אז הוא משיג תוצאות רק על כמחצית מהמטופלים.

המחקר, שנקרא “מצב רוח חדש” (NEWMOOD), אמור להניב מטרות חדשות לטיפול, לסייע לאבחון הסובלים מדיכאון ולהעלות את רמת ההבנה של הגורמים לדיכאון. השגת המטרות הללו עשויה לסייע לכמאה ועשרים מיליון בני אדם ברחבי העולם, אשר סובלים מדיכאון.

המחקר יתור אחר גנים, המשפיעים על דיכאון במודלים של עכברים וחולדות וכמו כן בבני אדם.

מכרסמים הופכים דיכאוניים, כאשר הם נמצאים בתעוקה במשך זמן מה בדומה לבני אדם, אומר דיקין. בעלי חיים מדוכאים מאבדים את תחושת ההנאה שלהם. כאשר ניתן להם לבחור בין מים מסוכרים ובין מים רגילים, הם אינם מראים העדפה למים המתוקים. כמו כן הם נוטים לוותר יותר בקלות, למשל הם מפסיקים להיאבק מהר יותר, כאשר הם מורמים מהזנב.

חוקרים יבנו מיקרו שבב, עליו שמונה מאות גנים, שעשויים להיות קשורים לדיכאון, בכללם גנים המשפיעים על חילוף החומרים, גדילה ותקשורת תאית. השבב יגלה אילו גנים פעילים בבעלי חיים ובני אדם בריאים ומדוכאים.

“אין לנו מושג איך המולקולות האלה תהיינה,” אומר דיקין, “אך אנו מצפים למצוא גנים רבים.” חוקרים יבדקו את השפעתם של גנים, הקשורים לדיכאון שיתגלו, על ידי שינוי פעילותם בעכברים מהונדסים גנטית.

המחקר עשוי להוביל למודלים משופרים של דיכאון בקרב בעלי חיים, מה שיסייע בבדיקת טיפולים חדשים.

מעריכים שלדיכאון גורמים גנטיים וסביבתיים גם יחד. מצבי לחץ מתמשכים, כגון מחלה ממושכת או שכול, עשויים לעורר דיכאון בקרב הרגישים למצב. ייעוץ וטיפול פסיכולוגי לצד טיפולים תרופתיים הם הטיפולים המקובלים.

ל-NEWMOOD מימון של 7.3 מיליון אירו מהאיחוד האירופאי. המחקר ייערך בשלוש עשרה מעבדות, הפרושות בעשר מדינות, בחמש השנים הקרובות.

קישור לכתבה ב-Nature