מחקר חושף מדוע מגפת השפעת ב-1918 הייתה כה קטלנית

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/flu1918.html

מדענים מארצות הברית ובריטניה דיווחו ביום חמישי שעבר כי וירוס השפעת ב-1918, שגרם למותם של 20 מיליון איש ברחבי העולם, היה ככל הנראה כה קטלני בשל חלבון דומה לחלבון שמקורו בציפורים.

בדומה להתפרצות הנוכחית של שפעת העופות במזרח אסיה, השפעת ב-1918 כנראה הועברה לבני אדם מעופות, לאחר שעברה שינוי קל, כותבים המדענים בגיליון השבוע של כתב העת Science.

ואולם, לא כמו שפעת העופות ב-1918, שפעת העופות הנוכחית, שהרגה שישה עשר איש, לא פיתחה את המוטציה, שאפשרה לוירוס השפעת להשמיד חלק ניכר מאוכלוסיית העולם לפני 80 שנה.

“המחקר אומר, כי ככל הנראה ההעברה בין עופות ובני אדם עשויה להתרחש ביותר מדרך אחת,” אמר ג'ון סקאהל מהמועצה הבריטית למחקר רפואי ואחד ממובילי המחקר בראיון טלפוני.

צוותי החוקרים ניתחו דוגמיות של הווירוס מההתפרצות ב-1918 ואמרו, כי הוא נושא חותמת ברורה של ווירוס עופות, שעבר שינויים מועטים מאוד לפני שעבר לבני אדם.

הממונים על הבריאות בסין, תאילנד, דרום קוריאה וויטנאם נאבקים להשתלט על ההתפרצות הנוכחית של שפעת העופות, הידועה כ-H5N1. היא קטלנית לבני אדם, וזהו המקרה בדרך כלל, כאשר ווירוסים עוברים ממין אחד למשנהו.

בשנת 1997, כאשר השפעת הופיעה לראשונה בהונג-קונג, היא הוכנעה מהר מאוד, כיוון שלא עברה מבני אדם לבני אדם, אלא רק מציפורים לבני אדם.

השנה עד כה הרגה המחלה שישה עשר בני אדם, אך מצטברות הראיות כי היא החלה לעבור בין בני אדם. אם זה קורה, מומחים מביעים חשש כי לווירוס יש פוטנציאל להיות קטלני כמגיפה ב-1918.

החוקרים מציינים, כי ההבנה מה גורם לווירוסים להפוך לקטלניים ומה מאפשר להם לחיות ולהתפשט בקרב אנשים, היא המפתח להכנעת מגיפות עתידיות או מתן טיפול מנע להן.

הצוות של סקאהל וכמו כן צוות נוסף, שבראשו עומד איאן ווילסון ממכון המחקר סקריפס בלה ג'ולה, קליפורניה, התבוננו בפיסות מן הווירוס, שנלקחו מגופות קורבנות, שחלקן נקברו באדמה הקפואה של אלסקה וחלקן נשמרו במעבדות.

הם בחנו במיוחד חלק בווירוס, הנקרא המגלוטינין, שהוא חלבון בו נעזרים הווירוסים להדביק תאים. לכל זן של הווירוס יש מבנה המגלוטינין ייחודי לו, ומדענים מאמינים, כי מוטציות זעירות בחלבון הזה מאפשרות לו להדביק מינים נוספים.

הווירוס מ-1918 היה ווירוס H1 – ווירוס שונה מה-H5N1.

החוקרים מצאו, כי היו לו מבנים ייחודיים, שהיו עשויים להעניק לו “מנגנונים בלתי מוכרים” להדבקת אנשים, כתבו ווילסון ועמיתיו. עובדה זו עשויה להסביר מדוע המגיפה ב-1918 נטלה את חייהם של כל כך הרבה אנשים צעירים וחסונים.

בנוסף זה מסביר מדוע התפרצות שפעת העופות הנוכחית לא הגיעה לממדים מפחידים עד כה, אמר סקאהל.

“ככל הנראה, מה שמונע מהשפעת הנוכחית להתפשט מאדם לאדם הוא מבנה ההמגלוטינין של הווירוס, שלא התפתח עדיין כך שהו איוכל להדביק בני אדם בקלות,” אמר סקאהל.

“זה נותן לנו עוד מידע על העברת זיהומים בין בני אדם וציפורים,” הוא הוסיף.

“אולם, לא תהיה למידע החדש השפעה מיידית על המצב המתפתח במזרח הרחוק עם שפעת העופות הידועה כ-5H, כיוון שמתוך עבודתנו הקודמת, אנו יודעים כי ההמגלוטינין מהשפעת מ-1918 וה-5H די שונים.”

הוא אמר, כי על מדענים לבדוק עופות למגוון צורות של שפעת כדי לראות מה עוד עשוי להתחבא שם ולהדביק אנשים.

(תרגום: דיקלה אורן)