מחקר: אנזים אנושי האריך חיי עכברים

חוקרים הינדסו עכברים גנטית כדי שיפיקו אנזים אנושי נגד חמצון באזורים שונים בגוף. הממצאים מעלים אפשרות להארכת תוחלת חיים

סוכנויות הידיעות, חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/longlifemouse0505.html

אנזימים אנושיים מיוחדים שהופקו על ידי עכברים מהונדסים גנטית, הצליחו להאריך חייהם של העכברים וגורמים לחוקרים להאמין שיש בממצאים הוכחה לכך שניתן להעלות את תוחלת החיים ותוחלת הבריאות של בני האדם.
העכברים הונדסו גנטית על ידי חוקרים אמריקאים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, על מנת להפיק אנזים אנושי נגד חמצון, אשר סייע בפירוק החומצות (המורכבת מחומצת מימן) למים וחמצן. המחקר התבסס על כך שקיימים בגוף כימיקלים הידועים כרדיקלים חופשיים, הפוגעים בתאי הגוף ובדי.אן.איי על ידי כך שהם גורמים לתגובת חמצון – תהליך הדומה לזה המתרחש בהפיכת מתכת לחלודה. תהליך זה של שחרור חומצת מימן לגוף נגרם במהלך חילוף החומרים בגוף.
עכברי הניסוי עוצבו במיוחד להפקת כמות גבוהה של האנזים, כל עכבר באזור אחר בגוף – חלקם ייצרו את האנזים בציטופלסמה (נוזל התא העוטף את גרעין התא); חלקם ייצרו את האנזים בגרעין בו מאוכסן הדי.אן.איי וחלקם ייצרו את האנזים במיטוכונדריה (המספקת את הכוח לגרעין התא ומאכסנת חלק מהדי.אן.איי)
המחקר הראה, כי אורך חייו של עכבר שעוצב לייצר יותר אנזימים במיטוכונדריה, היו ארוכים בלפחות 20% מאורך חייהם של חבריו העכברים הרגילים. העכבר שעוצב לייצר יותר אנזימים בגרעין ובציטופלסמה חי רק מעט יותר מעכבר רגיל.
עוד הראה המחקר, שפורסם במגזין “Science”, כי העכבר שייצר את האנזימים במיטוכונדריה פיתח שרירי לב בריאים יותר, מה שמצביע על כך שהאנזים סייע בהגנה על בעיות לב הקשורות בגיל, הנראות בקרב עכברים רגילים.
לדברי מנהל המחקר, ד”ר פיטר רבינוביץ', “המחקר תומך בתאוריית הגיל של הרדיקלים החופשיים ומראה את חשיבותם לתהליך הזקנה”. בנוסף, אמר רבינוביץ', כי המחקר תומך ברעיון לפיו המיטוכונדריה היא הספק המרכזי של הרדיקלים החופשיים המזיקים לגוף, כחלק מחילוף החומרים היומיומי.
“הממצאים יכולים להיות בשימוש כבסיס לתרופות או טיפולים אחרים המגנים על הגוף מהרדיקלים החופשיים וייתכן שגם על מצבים אחרים הקשורים בזיקנה”, אמר רבינוביץ' והוסיף, כי עד כה “אנשים התמקדו במחלות ספציפיות לזיקנה, מאחר שהאמינו שהתהליך עצמו לא יכול להיות מושפע, מה שאנחנו משערים עכשיו הוא שעל ידי התערבות בתהליך הזקנה נוכל להגיע לעלייה משמעותית בתוחלת הבריאות ובתוחלת החיים”.

ידען הגנום – בעלי חיים