“מחקרים רפואיים בחלל – הבטחה שמתחילה להתקיים”

כך מתאר יוסי ימין, מנכ”ל ספייס פארמה במפגש פורום מנהלי ההייטק “סיליקון קלאב” שהתקיים ב-27 בדצמבר בת”א ועסק בתחום החלל החדש

איבר על שבב בתחנת החלל. איור: ספייס פארמה

מחקרים רפואיים בחלל הם הבטחה שמתחילה להתקיים ושוק שמתחיל להבשיל”  אומר יוסי ימין, מנכ”ל ספייס פארמה. ימין השתתף במפגש פורום מנהלי ההייטק “סיליקון קלאב” שהתקיים ב-27 בדצמבר בת”א ועסק בתחום החלל החדש.

חברת ספייס פארמה (SpacePharma) היא חברת הזנק ישראלית שפיתחה מעבדה ממוזערת לניסויים בתרופות עמידות בתנאי החלל החיצון (Exo Medicine). את החברה ייסדו בשנת 2012 יוסי ימין, לשעבר מפקד יחידת הלוויינים באמ”ן, ועידו פריאל, והיא נתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. ספייס פארמה היא החברה היחידה בעולם ששיגרה בהצלחה לחלל מעבדות ניסויים נשלטות מרחוק ופועלות הן בתחנת החלל הבינלאומית והן בתוך ננו לוויינים ייעודיים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה ביצעה החברה 28 ניסויים, מתוכם חמישה בתחנת החלל הבינלאומית והשאר בשני לוויינים עצמאיים.

“במפגש אספר על הבשלות של שוק המחקר העולמי במחקר סרטן בחלל, במערכות זעירות רקמות על שבב.” אומר ימין.

המעבדות ששיגרנו עד כה גילו שש טכנולוגיות חדשות, שלוש מתוכן בתחום הסרטן. הטכנולוגיה הראשונה – השתלטות על גנים מקרינה/ DNA DAMAGE REPAIR  דר פטסי מקדונלד ומכון MOFFET בפלורידה גילו את הגן שמשפיע על תיקון הדנ”א ששיבוש בו גורם לסרטן. הם בדקו זאת בשיטה של השתקת גנים המשפיעים על ייצור חלבון בטא ארסטן בגוף. הזיהוי שלהם התחיל בזה שבטא ארסטן גורם לעקה (סטרס) ומשם הם לקחו את המחקר לכיוון חקר הסרטן והם נמצאים כרגע בתהליך סופי של ריצוף גנטי והם .

מכון MOFFET מתמחה בחקר הסרטן ומעסיק מעל 7,000 חוקרים. ההיבט החללי הופך להיות גורם חשוב במחקרי המכון, והדבר זוכה לעידוד ממנהל נאס”א ביל נלסון וממושל פלורידה רון דסנטיס.  המערכות שלנו מאפשרות לבצע מחקרים במחיר זול יחסית ולפרוץ את תקרת הזכוכית של כוח המשיכה של כדור הארץ. בשלב הבא נרצה גם לייצר תרופות בחלל אבל זה עוד רחוק.

ניסוי נוסף הוא של חוקרים ישראלים בראשות פרופ’ דיטי ביכלר מבית החולים לילדים שניידר, שסיפקו לנו דגימות רקמות של חולי לוקמיה וגילו בניסויים בחלל ארבע תופעות חדשות.

“לא רק שלא יקר יותר לבצע מחקרים בחלל אלא זה אפילו חסכוני, כי לבנות מעבדה עם רישיון, מיזוג אויר, נדל”ן באיזורים המרכזיים בעולם… רק המעבדה עולה 2 מיליון דולר בעוד שנה בחלל עולה רבע מיליון דולר בלבד. זה יתרון מובהק שלא היה מובן עד היום ורק כעת מתחילים להבין אותו.”

“בתחילת מרץ אנחנו מעלים לחלל שתי מעבדות חדשות – אחת ביולוגית והשניה כימית. בין המחקרים שיתבצעו בהם – השפעה של עמילואידים על המוח, ייצור עור עבור חברת קוטיס השוויצרית, תרכובת חדשה לאנטי אייג’ינג עבור חברת סופרסוניק השוויצרית ושני מחקרים נוספים שנחשוף בהמשך.”

“למעבדות שלנו – מחשבים ביולוגיים לכל דבר יש אישור הטסה מנאס”א ומסוכנות החלל האירופית – המפעילות את תחנת החלל הבינלאומית כולל אישורים לגבי  עמידות החומרים, עמידות בפני חום וקור וכן יחידת התקשורת של המערכת.” מסכם ימין.