מחסור בקופי רסוס למחקר מחלות זיהומיות

מאז גילוי נגיף האיידס בקופים אלה עלה הביקוש אליהם על ההיצע; ארגונים לזכויות בעלי חיים זועמים על העלייה בשימוש בקופים לניסויים

שירות “הארץ”, חדשות וואלה!

קופי הרסוס. נגיף האיידס התגלה לראשונה באוכלוסיית קופים בקליפרוניה

חלקת אדמה שוממה, מוקפת בכבישים מהירים ומשאיות, לא נראית במבט ראשון כשטח האידאלי לגידול קופים. ואולם, במקום זה, המרכז הלאומי לחקר קופים בקליפורניה, מדענים גילו לראשונה, לפני 20 שנה, נגיף שגרם להכחדת אוכלוסיית קופי הרסוס במקום. נגיף זה התפתח בהמשך לנגיף האיידס.

גילוי הנגיף בקרב אוכלוסיית הקופים ציין אבן דרך במחקר המדעי שהביאה לעלייה ניכרת בביקוש לקופי הרסוס. הביקוש לקופים נותר גבוה גם כיום, כאשר מדענים חוקרים באמצעות ניסויים בהם את נגיפי הסארס, האבולה ואיומים ביוכימיים כמו אנתרקס וריצין.

עם זאת, היצע קופי הרסוס כיום, לא מספק את הדרישה אליהם. איסור הודי על יצוא קופים, השמדת אזורי הגידול של הקופים ברחבי העולם ורבייה נמוכה הביאו לירידה מתמשכת באוכלוסיית הקופים. כך, מחיר קוף רסוס אחד עלה ל-5,000 עד 12 אלף דולר ב-2003 לעומת כ-1,000 דולר ב-1990.

הסוגייה מורכבת יותר, בשל התנגדות ארגונים לזכויות בעלי-חיים לשימוש בקופים למחקר. לטענתם, המדענים נוקטים בהפחדה כדי להבטיח לעצמם מענקי מחקר ממשלתיים. כך, מענקי המדענים הוגדלו השנה ב-1.4 מיליארד דולר, המיועדים למחקר איומים ביו-כימיים.

מנגד, המדענים טוענים שהשימוש בקופים מתבצע רק כאשר אין בידיהם חלופות. לדבריהם, מחסור בקופים גרם להם לדחות מחקרים חשובים ולהשתמש בבעלי-חיים ביותר מניסוי אחד, באופן שעלול לפגוע באמינות התוצאות.

מהשנה יוציא הממשל האמריקאי 100 מיליון דולר כדי להרחיב ולשפר את מרכזי הרבייה של קופי הרסוס. אך תוצאות השקעה זו ייראו רק בעוד כמה שנים משום שרביית קופי הרסוס היא איטית ביותר.

במקביל, המרכז האמריקאי למשאבי מחקר מצא מקומות לגידול קופים בארצות זרות, בין השאר בפורטו-ריקו ובאי טינג'יל. לדברי פעילים לזכויות בעלי חיים, גופי המחקר מגדלים קופים מעבר לים כדי לעקוף את ההגבלות האמריקאיות על גידול בעלי-חיים לניסויים. ארגונים אלה רואים בהתרחבות גידול קופי הרסוס כהדרדרות אחרי שהצליחו לצמצם את היקף גידול קופי הבאבון והשימפנזות.

“עלינו להגיע לירידה בשימוש בקופים למחקר, ולא לעלייה בכך”, אומרת קתלין קונלי, מארגון צער בעלי חיים האמריקאי, “טענתנו המרכזית היא שלא נעשים מספיק נסיונות למציאת חלופות”.