אבי בליזובסקי
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/anti070704.html
אנשי חינוך וחברות תעשייה מתקדמת משווים את מצב לימודי המדע בארה"ב לפרויקט בכימיה שיצא מכלל שליטה: תערובת גרועה של גורמים שהצטברו ביחד והם מריחים בעיה.
באמצעות החוק, המדינה מעודדת תלמידים לקרוא ולדעת מתמטיקה בעדיפות ראשונה של האומה. כאשר זה מגיע למדע, בכל אופן, המשבר הגיע כבר לכל בתי הספר, אומרים מדענים, מורים, בכירי המשק ויזמים. זה מתחיל כאשר התלמידים מתחמקים משיעורי מדע מאתגרים ומאוחר יותר נגרם חוסר ו/או רמה נמוכה של מורים למדעים. התוצאה היא פיגור בביצועים של ארה"ב בתחומי התעסוקה, המחקר והחדשנות.
"הציבור אינו שומע על כך", אומר ג'ראלד ווילר, פיסיקאי גרעיני ומנהל באיגוד הלאומי של מורי המדעים. "זו בעיה כאשר ברמה אחת, אנחנו מבינים שאנחנו חיים בחברה טכנולוגית, אך לא מתנהגים בהתאם. המדע הוא על מבער אחורי.
לא כולם פסימיים
ארה"ב נשארה הכוח הדומיננטי להתקדמות המדע. אף כי כמה משקיפים אומרים כי התמונה של בעיה שהופכת לקריטית בכוח העבודה, כפי שהוגצה בידי היועץ המדעי למדע של הממשלה, מנופחת ומוגזמת. ואולם המורים למדעים אומרים כי הם חייבים לקבל עזרה, בעיקר בהכשרה מקצועית להם עצמם וביותר שעות בכיתה כדי שיהיה להם מספיק זמן להיות יצירתיים.
"האם המטרה היא להשיג תוצאות או להשיג מדענים" שואלת ג'ניס אליוט, המלמדת פיסיקה בבית ספר תיכון בבלויו, נברסקה. "יש הבדל ואינך יכול להשיג את שתי המטרות באותה המידה".
אליוט, המכשירה גם מורים בהתפתחיות המדעיות אומרת כי לעיתים קרובות היא חייבת לחפש את ההכשרה שלה עצמה ממקורות חיצוניים, כמו למשל מומחי נשק מהצבא, מהנסים מחברה פרטית ומכון לחקר הסרטן. לדבריה איש אינו מכשיר אותה בהפעלת ציוד כמו למשל שימושים ברפואה, בצבא וכו' של מערכות ראיה באינפרה-אדום, קורס שהיא מחויבת להעביר לתלמידיה.
קארול ביואר, מורה בבית ספר יסודי ביורקטאון וירג'יניה, אומרת כי היא נתקלת רבות בתלמידים בורים שאינם אפילו יודעים מה הם מפסידים. "לתלמידים של היום אין הזדמנות לגלות", היא אומרת. "הם אפילו לא הולכים לבדוק בעצמם את המתרחש בשכונתם. אנחנו צריכים לדעת מה הם עושים כל הזמן. הם פשוט לא מבינים גילוי מהו."
בכירים במשרד החינוך בארה"ב אומרים כי המדע איננו בחירה סוג ב'. הם הובילו מאמצים שנועדו לשפר את כישורי המורים והם מצפים לתוצאות. בשנת 2007 בהשפעת חוק "אף ילד לא ישאר מאחור", יחויבו כל בתי הספר לבחון את התלמידים במדע לפחות פעם אחת בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים ובתיכון.
"המחסור והרמה הנמוכה עומדים לגרום להחלשות המהנהיגות הטכנלוגית של ארה"ב ולהשפיע על כל התחומים הקשורים לכך" אומר גארי בלום, מנכ"ל חברת התוכנה וריטאס ואחד מכמה בכירי טכנולוגיה שביקשו מהקונגרס להציב מיקוד חזק יותר על מדעים בבתי הספר. "יותר ויותר יצירתיות, רעיונות חדשים, פטנטים, הנדסה ועסקים מתחילים לזלוג למדינות שונות ברחבי העולם".
דניאל גרינהרג, מרצה אורח במכון ברוקינגס המתמחה בפוליטיקה של המדע, טוען כי לא מתפתח שום משבר. ההתקדמות המדעית של ארה"ב תמשיך לשגשג למרות כל המודאגים הכפיתיים שמשמיעים מדי פעם אזעקות שווא", כתב לאחרונה.
לידיעה בסי.אן.אן
ידען המדע והחברה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~890913435~~~89&SiteName=hayadan