מומחים בנאס”א מזהירים מפני בעיות בציוד הרפואי ובמערכות הניטור בתחנת החלל הבינלאו

התחנה בטוחה, בינתיים עבור הצוות החדש שהגיע אליה לפני כשבוע

וורן לירי ואנדרו רבקין, ניו יורק טיימס

שני רכבי סויוז עוגנים בתחנת החלל הבינלאומית, 20.10 ראש מחלקת רפואת החלל בנאס”א התנגדה בתחילה לשיגור

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/iss271003.html

גורמים רשמיים בנאס”א הודו בשבוע שעבר כי מערכות ניטור האוויר, המים והקרינה, המכשירים הרפואיים, וכן כמה מהמערכות האחרות בתחנת החלל הבינלאומית, פועלים ברמה ירודה או מקולקלים.

אבל במסיבת עיתונאים טענו האסטרונאוטים השוהים בתחנה, וכמה נציגים רשמיים של סוכנות החלל, כי התחנה בטוחה בינתיים. לדבריהם מתנהל מעקב מדוקדק אחרי התנאים בתחנה, וכמו כן ניתן יהיה לפנות את האסטרונאוטים במהירות אם הבעיות יחריפו.

קצינת רפואה וקצין הממונה על הטיפול בנושאים סביבתיים נמנו עם הגורמים שהזהירו את מנהלי נאס”א בחודש שעבר מפני הסיכונים האפשריים הנשקפים לאסטרונאוטים עקב המערכות הכושלות. על חששותיהם דווח בסוף השבוע ב”ואשינגטון פוסט”.

האזהרות בשבועות שלפני המשימה הועלו בישיבות ובמסמך חתום של שני המדענים, המפרט את התנגדותם לשיגור. המסמך נכלל ב”הצהרת מוכנות לטיסה” מ-24 בספטמבר, שהוכנה כאישור למשימה. נאס”א שיחררה לכלי התקשורת מסמך זה וחומרים אחרים ביום שישי.
מסמך המוכנות לטיסה אישר את השיגור והמשימה, אך ציין גם את החששות המפורטים של הצוות הרפואי והצוות הסביבתי. הבעיות כללו תקלות בדפיברילטור (מכשיר למניעת פרפורי לב) ובמכשיר התעמלות המשמש אסטרונאוטים במשימות ארוכות לשמירה על חוזק העצמות והשרירים. כמו כן, בתחנה אין אזעקה המזהירה את האסטרונאוטים מפני חשיפה מוגזמת לקרינה.
הסיכונים הנשקפים מקומץ הבעיות הקטנות הללו מוגברים, לפי המסמך, עקב צמצום הצוותים משלושה אסטרונאוטים לשניים והארכת המשימות. שתי ההתפתחויות הללו הן תוצאה של קרקוע צי מעבורות החלל של נאס”א לאחר אובדן המעבורת קולומביה בפברואר. המדענים שכתבו שאינם יכולים לתמוך בשיגור הם ויליאם לנגדוק, ראש המשרד של נאס”א המטפל בתנאי המגורים והסביבה של האסטרונאוטים, וד”ר ניצה סינטרון, ראש מחלקת רפואת החלל של נאס”א.

כמה מהבעיות תוארו כזניחות יחסית, וחלקן כבעלות משקל רב יותר. אך יחדיו, ובהתחשב בגודלו של הצוות ובתקופות השהייה הארוכות בתחנה, הן יוצרות סיכונים גדולים מדי, לטענת לנגדוק וסינטרון. עם זאת, ביום שישי אמרו שני המדענים שאף כי היו להם חששות בתחילה בנוגע לסיכוני המשימה, הם בטוחים כעת שהתנאים בתחנה אינם מסכנים את השוהים החדשים, האמורים להישאר בתחנה במשך 200 ימים. “אין עדויות לסכנה מיידית כלשהי. אין שום דבר שאנחנו יכולים לשים עליו את האצבע”, אמרה סינטרון.

לנגדוק אמר שהתלונות הועברו במעלה שרשרת הפיקוד בהתאם לדרישות, וכי כל הבעיות נבחנו במלואן. לדבריו, כמה דגימות של אוויר ומים מהתחנה יוחזרו לכדור הארץ לצורך בדיקות יחד עם האסטרונאוטים החוזרים.

צוות חדש של שני אסטרונאוטים, האחד אמריקאי והאחר רוסי, הגיע לתחנת החלל במעבורת רוסית ביום שני שעבר, והם עתידים לשהות בה שישה חודשים. יחד אתם הגיע אסטרונאוט ספרדי, פדרו דוקווה, שיחזור לכדור הארץ בעוד כשבוע יחד עם הצוות היוצא ובו שני אסטרונאוטים השוהים בתחנה מאז אפריל.

ד”ר מייקל פול, מפקד המשימה החדש, אמר במסיבת עיתונאים מהחלל שהוא והאסטרונאוטים האחרים אינם מודאגים באשר לבריאותם או ביטחונם. פול אמר שנמסר לו לפני כשלושה שבועות מפי מומחה לכירורגיה מוטסת, שהציוד הרפואי והמכשור לפיקוח סביבתי בתחנה אינם פועלים כראוי. אך הוא הוסיף: “הקפידו לומר לי שאין כל סיבה לחשוב שהאיכות של האוויר ירודה או שהמים שאנחנו שותים לא טובים”.

פול, שזו לו משימתו השישית בחלל, אמר שהוא מבין מדוע כמה מהנדסים ומומחים רפואיים הביעו דאגות בקשר למצב בתחנה. “הם רוצים לוודא שהפיקוח הסביבתי בתוך תחנת החלל נמצא בעדיפות גבוהה”, אמר.
לדברי פול, הדאגות נוגעות לחיישנים העוקבים אחר רמות של פחמימנים ומזהמים אחרים באוויר ולחיישנים אחרים, הבודקים הימצאות של חיידקים מזיקים במים. “החומרים הרעילים שמדאיגים אותנו לא אותרו עד כה, ואינם נפוצים בתחנה”, אמר.

קצין המדע היוצא של התחנה, ד”ר אדוארד לו מנאס”א, אמר שהוא חושב שהדאגות “מוגזמות”. המשימה של לו, יחד עם שותפו הרוסי יורי מלנצ'נקו, החלה באפריל. “לא היו לנו כאן בעיות רפואיות מסוג כלשהו”, הוא אמר. “הבעיה היא לא שהמצב אינו טוב, אלא שאיננו יכולים לוודא שהוא ימשיך להיות טוב”.

ידען תחנת החלל הבינלאומית