מוטרדים מעתידכם הבריאותי? נסו ניבוי גנטי

סוכנויות הידיעות, חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/dnaprediction090405.html

מוטרדים מעתידכם הבריאותי? חברה מסחרית אמריקאית מציעה “הערכה גנטית” לפי דגימות די-אן-אי. העיתון “ואשינגטון פוסט” מפרסם, כי אל החברה נשלחות מדי יום ביומו עשרות קופסאות ומאוחסנות בשורות מסודרות ליד המעבדה. בתוכן דגימות של דם וריריות, ששולחיהן מקווים שישמשו עבורם פתח להצצה בעתידם הרפואי. במהלך השבועות הבאים, הטכנאית דסנה וינסנט מחברת ג'נלקס ועמיתיה יבצעו “הערכה גנטית” של הדגימות הללו וינתחו את הדי-אן-אי, כדי לבדוק מה יהיה מצבם הבריאותי של הנבדקים בעתיד.

לדוגמא, בעיות בגנים המשפיעים על התמודדות הגוף עם שומנים עלולות להגדיל את הסיכון ללקות במחלות לב; בעיות בגנים המסייעים להיפטר מרעלנים עלולים להשפיע על הסיכוי ללקות בסרטן עקב עישון; וגנים הקשורים למטבוליזם של ויטמין די עלולים להשפיע על בניית העצם. בהתבסס על הממצאים, מספקת החברה המלצות לדיאטה, לאורח חיים ולתרופות שעשויות לסייע לאדם. החשבון – תלוי במספר הבדיקות שנשלחו – מתחיל ב-400 דולר.

חברות כמו ג'נלקס דוחפות את המדע הרפואי לשטח שהיה שייך פעם להורוסקופים ולמגידי עתידות. הן חוזות את בריאותו של האדם בעוד 10-20 שנה או יותר. חברות אחרות הודיעו כי יוכלו לחזות סיכויים לסוכרת, למחלות כבד, לקרישי דם ואפילו לאלכוהוליזם ולהימורים.

כיום ישנם מבחנים גנטיים לכ-1,100 מחלות: פי שניים ממספר המבחנים שהיו קיימים לפני חמש שנים. הפופולריות של הבדיקות ממריצות את “דיאטת הדי-אן-אי” החדשה, שההמלצות בה מבוססות על ניתוח גנטי, ואת מכירות הספרים המקדמים דיאטה זו.

מדענים טוענים כי הבדיקות מהוות מימוש ההבטחה מאז הוכרז על השלמת מיפוי הגנום האנושי: “לאימוץ המבחנים הגנטיים יש פוטנציאל להפוך על פיה את מערכת הבריאות. זה יהיה הסוף של 'תרופה-אחת-מתאימה-לכל'”, אמר הווארד קולמן, מייסד ג'נלקס.

ואולם מדענים אחרים מודאגים מכך שמסחור המבחנים הגנטיים מוקדם. הם אומרים שבזמן שלכמה בדיקות יש יכולת מוכחת, אחרות מבוססות על מחקרים פחות מקובלים אוניברסלית. לדבריהם, הקשר בין גנים, אורח חיים וגורמים סביבתיים הוא חלש.

ידען רפואה גנטית