האם קיימת מוכנות ביולוגית מולדת בקרב התינוקות לעיבוד מידע כמותי ולחשיבה מתמטית? על שאלה זו מנסים להשיב חוקרי המעבדה האלקטרו-פיזיולוגית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במסגרת מחקר חדש, בראשותה של ד"ר אנדראה ברגר מהמחלקה למדעי התנהגות באוניברסיטה.
במסגרת המחקר, המתבצע בשיתוף פעולה עם פרופ' מיכאל פוזנר (Michael Posner) מאוניברסיטת אורגון, והממומן על ידי הקרן הדו-לאומית למדע ישראל-ארה"ב (BSF), ביקרו לאחרונה במעבדה יותר מ-50 תינוקות בגילאים 6-9 חודשים. הפרויקט בודק את ההבחנה בין כמויות בסיסיות (1,2) בקרב תינוקות, וההבנה הראשונית של פעולות חשבון פשוטות, כגון הוספה והחסרה. בנוסף, החוקרים חיפשו עדות לכך שהמערכת הקוגניטיבית הקשורה לניהול קשב כבר פעילה בגיל צעיר זה.
נמצא שהיתה הבחנה ברמה של הפעילות המוחית, בין מצב בו התינוק צופה בפעולה חשבונית נכונה (למשל, אם הייתה בובה אחת והתווספה עוד אחת, כעת יש שתי בובות), לעומת מצב בו התינוק צופה בפעולה חשבונית שגויה (למשל, אם הייתה בובה אחת והתווספה עוד אחת, וכעת יש רק בובה אחת). הפעילות המוחית הושוותה ונמצאה דומה מאוד לזו של מבוגרים במצב מקביל בו הם צופים במשוואות מתמטיות שגויות.
תוצאות המחקר מתפרסמות בימים אלה בכתב העת המדעי היוקרתי PNAS, היוצא לאור מטעם האקדמיה האמריקאית למדעים, ומחזקות את הטענה שקיימת מוכנות ביולוגית מולדת לעיבוד מידע כמותי ולחשיבה המתמטית ושמערכת הקשב הניהולי מתפתחת ומתחילה לפעול לפני גיל שנה. כמו כן, הן מרחיבות את המחקר ואת הידע הקיים לגבי האופן שבו המוח של ילדים קטנים מעבד מידע מן הסוג הזה, האזורים המוחיים המעורבים בתהליך, התזמון של התהליכים הקוגניטיביים המעורבים ועוד.