מודל שפותח בישראל עשוי לחזות רעידות אדמה

השיטה מתבססת על קשר שהתגלה בין פליטת ראדון לרעשים שבאו לאחריה

ליאור קודנר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/radoneq.html

מודל שפותח במכון הגיאולוגי בישראל, מראה קשר ברור בין פליטת גז ראדון ובין רעידות אדמה שמתרחשות לאחריה. החוקרים מדווחים הבוקר בכתב העת,” “Geology כי המודל שפיתחו מבוסס על מעקב שיטתי אחר פליטת הראדון באזורים שבהם מתרחשות רעידות אדמה רבות. לדבריהם, בתוך שלושה ימים מתחילת אירוע של פליטת ראדון מוגברת, יש סבירות סטטיסטית גבוהה לרעידת אדמה.

רעידת אדמה נגרמת כתוצאה מהישברות סלעים פריכים בקרום כדור הארץ ובמעטה העליון שלו. עוצמת הרעש תלויה בכמות האנרגיה המשתחררת כאשר הסלעים הנתונים בלחץ רב נשברים.

החוקרים הישראלים – ד”ר גדעון שטייניץ, ד”ר בני בגין וד”ר נעמה גזית-יערי – מצאו מתאם (קורלציה) בין רעשי האדמה בתוך הבקע לבין פליטת גז הראדון. מדידת הפליטה של הגז בוצעה בתחנת ניטור הממוקמת סמוך לשבר, לחופו של ים המלח.

פליטת הראדון מתרחשת כתוצאה מהתפרקות רדיואקטיווית של אורניום, המצוי בכמות מזערית בכל הסלעים בכדור הארץ. בניסויים שנערכו עד היום התברר, כי מאמץ מקומי יגרום לשחרור מוגבר של ראדון לסביבה. המודל שפיתחו החוקרים הישראלים מבקש להתבסס בדיוק על העיקרון הזה.

מכיוון שהראדון הוא גז ראדיואקטיווי, קל למדוד אותו באמצעות ציוד רגיש למדידת קרינה. במחקר שבוצע לפני כשני עשורים, נמדדו באזור הצפון-מערבי של ים המלח פליטות גדולות של ראדון. אזור זה, שהוא חלק מהשבר הסורי-אפריקאי, מוכר גם כאחד המוקדים המרכזיים לרעידות אדמה במזרח התיכון. לפני שמונה שנים הציבו החוקרים תחנת מדידה של פליטת ראדון באזור ים המלח, והמחקר שלהם מתבסס על המדידות שבוצעו בתחנה זו.

החוקרים מצאו כי בחלק מהמקרים, תנועת הלוחות והצטברות האנרגיה מתפתחים לרעידת אדמה, ומביאים גם לפליטת ראדון כמה ימים לפני הרעש. עם זאת, ייתכנו גם מאמצים שיביאו לשחרור ראדון ולא יתפתחו לרעידת אדמה, ובנוסף לכך חלק מהמאמצים הללו כלל לא מתבטאים בשחרור ראדון.

כל הניסיונות למצוא דרך שבה ניתן להתריע מפני רעידות אדמה לא עלו עד היום יפה. במארס 1997 אף פורסם בכתב העת היוקרתי “”Science מאמר תחת הכותרת “רעידות אדמה אינן ניתנות לחיזוי”.

ואולם, לדברי ד”ר שטייניץ, המודל שפותח בישראל הוא צעד ראשון בכיוון ההפוך. “בקהילה המדעית יש בשנים האחרונות רתיעה מאוד גדולה מאנשים שטוענים, כי הצליחו למצוא שיטה שבאמצעותה ניתן להתריע מפני רעידות אדמה”, מדגיש שטייניץ. לדבריו, גם הניסיון להצביע על קשר בין רעידות אדמה לבין הראדון, אינו חדש. “אבל בניגוד למודלים שפותחו קודם לכן, אנחנו התמקדנו באזור מאוד ספציפי וחקרנו באופן שיטתי רק את רעידות האדמה שהתרחשו באזור הזה”.

אחת הבעיות המרכזיות של המודל החדש, היא חוסר היכולת שלו לחזות רעידות אדמה בסבירות גבוהה ולהצביע על עוצמת הרעש. החוקרים אינם יודעים לומר אם יש קשר בין עוצמת פליטת הראדון לבין עוצמת רעידת האדמה שבאה בעקבותיה. כתוצאה מכך, החוקרים אינם יכולים לפי שעה להתריע מראש על רעידות אדמה.

בנוסף, עדיין לא ברור מה פרק הזמן המדויק שעובר בין פליטת ראדון גבוהה לבין רעש אדמה. אפילו התרעה של חצי שעה בלבד יכולה למנוע אסונות כבדים – כמו הוראה לתושבים לעזוב את בתיהם, וכן למנוע אסונות אקלוגיים באמצעות סגירת כורים גרעיניים ופעולות מנע נוספות. כדי להבהיר את הסוגייה מספק שטייניץ מחקר מתחום הרפואה: “במחקר הזה מצאנו את הקשר בין העישון לסרטן, אבל אנחנו לא יכולים להגיד במדויק מי יקבל סרטן ומתי”.

צוות החוקרים מתפעל כעת 12 תחנות שונות ברחבי הארץ, בניסיון לעקוב אחר פליטת הראדון. בכוונת החוקרים לפרוס בקרוב תחנות מחקר נוספות ברחבי הארץ. שבע תחנות כבר הוקמו בחו”ל בחסות האיחוד האירופי. התחנות, הממוקמות באזור הר געש באיים הקנריים, ינסו לבדוק את הקשר בין הראדון להתפרצויות געשיות מחוץ לישראל.

ידען הסביבה – כדור הארץ